• irrbloss_83

Höstbebisar efter IVF 2016

Jag tror också det är så, att jag helt enkelt inte tänker på att han rör sig när jag jobbar osv och har annat att tänka på. Har ju "nytt" jobb också nu, vilket gör att jag måste tänka mer på det än jag behöver på mitt vanliga jobb som inte kräver lika mycket mentalt av mig. 
    För jag tycker på nåt vis att även de dagar då han inte rört sig så mycket så känner jag ju att han rör sig när jag sätter/lägger mig ner och känner efter.... Så frågan är om det mest är ouppmärksamhet från min sida. Det är ju inte omöjligt alls. 

• irrbloss_83

Åh, jag lider verkligen med er som har besvärliga sammandragningar, det verkar inte som nån dans på rosor direkt.... 

• irrbloss_83
    Amie77 skrev 2016-09-01 21:38:58 följande:
    Har börjat ta Omeprazol mot sura uppstötningar/halsbränna nu och tycker redan efter två tabletter att de gett ganska bra effekt. Fortfarande känns det som att maten åker hiss upp och ner i halsen kvällstid (ofräscht jag vet, haha), men jag tar inte ens en tredjedel så mycket Novalucol som tidigare. Yay!

Undrar dock vilka planer ni som tar Omeprazol har? Man ska ju ta dem i högst två veckor (om inte läkare säger annat), men det tror jag inte beror på att det farligt att fortsätta utan att det kan vara svårt att sluta med Omeprazol utan att få rejäla, kanske större, problem igen efter två veckor.

Har läkarna sagt något av avtrappning eller så? Känner personligen att jag nog har behov av Omeprazol graviditeten ut...
    Jag tror den stora anledningen till att man ska ta dom i max två veckor är för att man inte i vanliga fall ska gå med buksymtom oundersökta, så de rekommenderar att man äter i max två veckor och sen går till doktorn. Det är inte riktigt aktuellt vid graviditet dock, eftersom man vet vad det beror på.

Omeprazol har ju inte direkt några biverkningar heller, det pratas om att man kan få mer besvär när man slutar, men det tror jag egentligen inte det finns belägg för (eller i alla fall så fanns det inte det när jag läste kirurgkursen...). Däremot om man äter det år ut och år in så har man ökad risk för benskörhet. 
  • irrbloss_83

Här känns det som att bebis är rörligare än han varit tidigare, han sparkar i alla möjliga och omöjliga riktningar, upplever det som att han är "bekvämast" att bära när han ligger i tvärläge, och som att magen också är minst då. Men ibland lägger han sig med huvudet ner och då växer magen vad känns som flera decimeter på nån minut :D

Till min förvåning är jag till rätt stor del krämp-fri fortfarande, får halsbränna om jag äter för stora portioner och har lite foglossning (men folk med riktig foglossning skulle nog fnysa hånfullt åt det jag har), men annars mår jag rätt bra faktiskt :) 

• irrbloss_83

v 35 är verkligen på upploppet. Jag är i v 31 nu och varannan dag känns det som om jag inte har nån tid kvar alls för allt jag vill hinna fixa och göra innan, och varannan dag känns det som om det är en evighet kvar ungefär. Däremot tycker jag att hela graviditeten har gått superfort och veckorna stormar fram nu också. Tycker liksom inte det var så länge sen jag plussade, men det var ju över ett halvår sen nu...

Men nu har vi i alla fall äntligen börjat fixa lite saker till bebis, spjälsängen är nästan klar, förutom att den behöver en madrass också. Och vi har fått en hel papperskasse med kläder i strl 56 och 62 så det har vi så vi klarar oss. Om ett par veckor ska vi till ett stort köpcentrum i "närheten" och fixa spjälsängsmadrass, skötbord med tillbehör, amningskudde, babynest, babyskydd osv. Och sen är det mesta förutom vagnen klart. 

• irrbloss_83
    Frmid skrev 2016-09-04 15:46:42 följande:
    Det är så härligt att det närmar sig för alla :) jag blir så glad för oss alla som kämpat så mycket!

En fråga, jag har bröst modell större, typ G/H kupa nånstans. Vart hittar ni med samma storlek bra amningslinnen? Tycker den där lilla "innerbh:n" är så himla liten och trycker här och där oavsett storlek på linne :/ eller kör ni på tröjor och t-shirt istället?

Har börjat packa väskan :D känns helt overkligt men på torsdag är det v 35 för oss, lika bra att vara beredda!
    Jag kör på HM:s Divided-linnen i strl L, med BH under bara. Såg nåt fiffigt trick på pinterest förut om att man kan klippa av axelbanden och sy en ögla framtill som man fäster runt den del av amnings-BH-kupan man tar av, så att linnet liksom följer med ner. Så hade jag tänkt göra. Linnena kostar bara 50 kr styck så det känns ok att experimentera lite.... :)

En annan fråga. Fick förslag på spa med tjejerna till helgen. Är det ok som preggo med lite behandlingar och sånt, eller måste jag stå över all lyx? Ska till BM imorgon, och ska fråga henne också, men jag tänkte att familjelivs samlade expertis säkert kan ge mig svar redan idag :)
  • irrbloss_83
    Frmid skrev 2016-09-04 18:18:40 följande:
    Aha vad smart, då ska jag kolla pinterest. Tack för svar :)

Tror de flesta spa har anpassade behandlingar för gravida, tror dock inte man kan göra riktigt allt. Massage går iaf bra om de håller sig från ländryggen. Jag går regelbundet på massage nu för mina trötta muskler i ryggen, blir mest nacke, axlar och som längst ned till bh knäppet. Härligt med spa :)
    Ja, precis. Annars visade det sig att en av de andra tjejerna också är gravid, och hon tipsade om fotmassage/fotbehandlingar och bastu förstås, så det ska väl gå att lösa tänker jag :)
  • irrbloss_83

Jo, bubbelpool tror jag blir för varmt för mig också, är ju ungefär tusen grader varm som det är. Ert varmt bad känns inte vidare lockande :P

• irrbloss_83
    lallallalla skrev 2016-09-05 09:42:39 följande:
    Vad härligt positivt det var att läsa igenom de senaste inläggen. :) Det börjar verkligen närma sig för oss nu.
    Allt praktiskt som ska fixas nu gör det mycket verkligare för mig. Fast som irrbloss skrev så känns det nästan som att man inte kommer hinna..

Har ni börjat packa BB-väskor? Vad tar ni med er för snacks/mat?
    Visst känns det som om det närmar sig, jag tycker också det nu när jag läser i tråden. Bara upploppet kvar :)

Jag har inte packat nånting än, men jag har planerat lite. I Östersund där vi ska föda får man tydligen inte ha med sig nötter till förlossningen, stort problem för mig :D Vad vill man egentligen äta under en förlossning? 
  • irrbloss_83

Jag fick goda nyheter igår, slutar jobba 21/10 istället för 28/10 som jag trodde. Har BF 10/11 så det blir nästan 3 veckor ledigt innan, vilket känns skönt. Idag har jag lyckats läsa ett test på råd och rön där den vagn vi hade bestämt oss för var sämst i test pga att det var höga halter kemikalier i handtag och sittdel och så kunde barnet fastna på nåt vis. Så nu kan vi ju inte köpa den förstås. Frågan är vad man då ska ha, vi vill ju ha en vagn som funkar på landet, vi är i princip aldrig i stan så att den rullar bra på snö och grus är viktigare än manöverförmåga.... Emmaljunga? Fanns en crescent i samma test som såg ok ut, men jag vet inte om det märket är nåt att ha... Nån med lite tips?

Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016