• Amie77

Höstbebisar efter IVF 2016

JOLI skrev 2016-07-11 17:20:04 följande:

Tack snälla ni! Allt såg bra ut med liten i magen, tack och lov! Har åkt på en svampinfektion och dessutom rejält irriterade slemhinnor som blött. Vilken lättnad!

Vi fick se vår lille grabb igen, det är ju alltid mysigt. Nu ska vi njuta av semester och sparkar i magen.

Vilken lättnad!! :)
  • Amie77

Jag ser inte direkt fram emot jobbet heller, men det är inte av fysiska skäl utan för att jag vet att mitt jobb är enormt stressigt. Förra graviditeten fick jag dessutom stora problem med blodtryck etc så det är väl det jag är lite orolig för. Att stressigt jobb + graviditet ska leda till sjukhusvistelse som förra gången (dock bara över en natt på sjukhuset). Blev tillsagd att sjukskriva mig en vecka ett par gånger förra graviditeten.

Jag har dock redan nu bestämt att bli äldre syskonet sjukt under de cirka 10 veckor jag jobbar efter semestern så kommer jag att ta all vab. Kan vara ett bra sätt att få vila (ja, sjukt barn är vila i jmf med jobb) med en bra "ursäkt". :) Men sen brukar det ju knappt vara vab augusti-oktober för oss så det blir nog lugnt på den fronten.

• Amie77

30 rörelser i timmen dygnet runt?! Låter sjukt. Det har jag aldrig känt varken denna graviditet eller förra.

På den kickcounter jag har på en app så ska man känna tio rörelser och då har man två timmar på sig. Använde den för första gången igår och då tog tio rörelser en kvart från att jag kände första rörelsen alltså inte vilken random timme som helst på dygnet eftersom jag ofast känner bebisen enbart vid 3-5 tillfällen per dag (då kan det ibland handla om att hon rör sig i en timme eller ibland att jag känner 3-4 sparkar och sen är det lugnt igen).

Det enda råd jag fått är att från cirka vecka 27-28 lära känna sitt eget barns rörelsemönster då det skiljer sig åt från barn till barn och sedan vara uppmärksam på om han/hon rör sig mindre än förväntat. Vilken källa har angivit 30 rörelser i timmen?

• Amie77
    Pusheen skrev 2016-07-29 00:37:19 följande:

(Googlat lite till nu och 30 ggr/h verkar ju galet. Synd att man skulle komma över sån info just när man är så orolig)

Ja, Google kan vara ganska evil på det sättet. :) Jag tror den enda tumregeln som gäller är att lära känna sitt eget barn och vara uppmärksam på förändringar. En lugn dag här eller där har jag varit med om vilket är skrämmande: förra graviditeten åkte vi in till förlossningen två gånger då jag inte känt sonen, så oroar sig ska man höra av sig dit! Vi har fått jättebra bemötande där och ens oro har tagits på allvar. (Allt har alltid varit bra dock då de kollat med CTG.)
  • Amie77
    Pusheen skrev 2016-07-29 11:58:11 följande:

www.sahlgrenska.se/w/f/fosterrorelser/

Här står det.

Skönt, låter ungefär som jag känner det.

Ska kolla in den där kickcountern!

Idag har jag känt den en massa. Tror den vände sig innan.
    Ah, det där skulle jag tolka som att mammor som ligger ner på sidan och verkligen fokuserar under en timme (vilket jag haft tid att göra 0 gånger denna graviditet) kan känna 30 rörelser i timmen under graviditetens sista månader. Och detta under "vakenperioder" och inte dygnet runt. Tror absolut inte man behöver känna att man ska kunna räkna 30 på en timme dock utan det är ett genomsnitt.

Längre ner skriver de:

"Efter graviditetsvecka 28 kan man ha som ett riktmärke: mindre än 10 rörelser på 2 timmar." Vilket tycks vara vad min amerikanska kickcounter också går efter. Men jag är bara i vecka 25 än - trots det går jag ändå efter det där för att jag är en worrier by nature. :D
  • Amie77

Jag har en i min Pregnancy+- app som är för hela graviditeten. Om det är en del av betalversionen eller gratisversionen vet jag inte, men jag gillar den i alla fall.

• Amie77

Angående migrän så har jag blivit helt av med min. Både denna och förra graviditeten. Så skönt! Nu har jag dte lyckligtvis inte ofta, men skönt att slippa helt under nästan ett år.

CB1982: Oj, du får planerat snitt två veckor innan? Är det p.g.a. moderkakan. Här verkar standard för planerat snitt bara vara några dagar innan BF nämligen, medan om jag skulle få planerad igångsättning så skulle jag kunna få det två veckor innan.

• Amie77
    Sally Cinnamon skrev 2016-07-31 22:40:25 följande:
    Men jag tycker en sak skilde oss och mina vänner som inte hade längtat lika läänge som vi innan de fick första barnet: de verkade tycka att det var mycket jobbigare att ha barn än vi tyckte (och tycker). Allt sätts lite i perspektiv när man vet att det är oändligt mycket mer tärande att inte kunna få barn alls än vad några sömnlösa nätter eller ett trilskande småbarn kan ställa till med. Det är på helt olika plan. Sen är det klart man blir galen på saker och ting ibland, men man glömmer liksom aldrig hur jävligt det var utan dem. Tycker jag.
    Medhåll angående det du skriver! Eller så har vi ett onaturligt lugnt och lätthanterligt barn, vilket jag inte tror. :)
  • Amie77
    CB1982 skrev 2016-08-01 10:36:12 följande:
    Ja det har antagligen med riskerna att göra. Startar förlossningen av sig själv medför det ju risker. Moderkakan kan lossna tydligen samt så kan ju inte bebis komma ut på naturlig väg.

Dotterns förlossning var snabb, 2 timmar från första värken så det kan hända att dom vägt in det med.

Får veta i slutet av augusti vilken tid det blir för igångsättning, men läkaren menade på att de siktar in på den 6/10 eller 7/10 men när vi var där sist hade de inte schemena klara för oktober så därför kunde de inte sätta in tid redan då.
    Ah, självklart ska du planeras in med tidigt kejsarsnitt då. Så bra att vi lever i moderna tider!

Kajo: Tycker absolut att du borde få bli kollad på. Inte kul att få rosa flytningar nu även om det mest troliga är lättblödande slemhinnor.
  • Amie77

Idag var jag på mitt första BM-nesök på tre månader. Allt väl! 130-nånting i hjärtslag, bra blodsocker, SF-mått 25.

Mitt blodtryck var 110/80 vilket är inom normalvärdet, men jag vill inte se en höjning till nästa gång för då börjar jag nog oroa mig över blodtrycket igen. Hade ett undertryck på 105 eller nåt då jag blev inlagd i slutet av förra grav. Men det är långt till slutet av graviditeten så ska försöka släppa sådana tankar för nu. :)

Mysigt med hjärtslagen!!

Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016