• Amie77

Höstbebisar efter IVF 2016

Jag har för första gången denna graviditet varit inne på förlossningen för CTG. Bebisen kom aldrig igång riktigt idag heller och då tyckte vi att det var dags att ringa. Fick naturligtvis komma in och kolla CTG i en halvtimme. Ska säga att jag känt ett par sparkar innan jag åkte in så jag var inte alls oroad över om hon levde. Det jag gick på var uppmaningarna om minskade fosterrörelser och att ringa förlossningen om man märker det.

Jättebra CTG-kurva, ingen äggvita i urinen - dock är blodtrycket på väg upp stadigt: 139/86 nu (för en vecka sen 139/80), men fullt normalt tyckte BM. Jag vet dock att det var vid x/85 som min vanliga BM började oroa sig förra gången.

Fick även ett UL av läkare och så, så frustrerande att se hur hon busade runt där inne med armar och ben och jag kände ingenting!

Men allt såg bra ut! CTG som sagt, pigg verkade hon vara och fostervattenmängden var perfekt.

Skönt att veta det. Blev påmind av läkaren att undersökningen är "färsk" så om 24 timmar så "räknas" den inte längre. Då är det dags att höra av sig igen om man är oroad. Men nu hoppas jag det dröjer till nästa gång...

• Amie77
    Libra1 skrev 2016-08-29 09:15:20 följande:
    Vad skönt att allt såg bra ut!!! De kan skrämma en rejält ibland.
    Ja, fy 17. MEn tur att allt verkar bra. Har varit massa fart idag naturligtvis. :)

Sally: Har känt samma som du hittills denna graviditet. Man har liksom inte samma tid att känna och analysera, men blir det en stor skillnad märker man ju.

jewel: Bra att allt såg bra ut! Fattar heller inte detta med att "dra ner på tempot". Det existerar inte i mitt yrke. Antingen så är det 100% (helst mer om man har) eller så: tycker de att jag ska dra ner så måste jag bli sjukskriven.
  • Amie77
    lallallalla skrev 2016-08-30 16:51:08 följande:
    Åhh, en lillebror. :) Är storasyster förväntansfull nu? Här pratas och leks det för fullt med "Bebban".
    Här hos oss är storebror (snart 3 år) exalterad över en lillayster! Det är så kul då de verkar se fram emot det!

Men jag pratar också om nackdelarna med en bebis, tycker det är viktigt också. Som att hon kommer att gråta mycket för att hon inte kan prata, att hon inte kommer att kunna leka på någon månad och att hon kommer att vilja vara i mammas och pappas famn mycket.

Men mest pratar vi om det positiva naturligtvis! Så det sjungs för magen och lyssnas på magen och planeras för att hålla i bebisen från storebrors sida. :)
  • Amie77

Skönt att få göra TUL (tillväxtultraljud)! I mitt landsting fick vi göra det i cirka v 32 förra gången jag var gravid p.g.a. IVF. Nu har de dock slutat med det. På ett personligt plan är det ju trist. Men finns det ingen medicinsk anledning p.g.a. IVF så gör det ju inte och det är väl i så fall bra i sig.

Gjorde även TUL och flödesmätning (koll av navelsträngens funktion) sent i graviditeten förra gången p.g.a. äggvita och högt blodtryck och det var en sån lättnad att få bekräftat sent i grav. att allt ser bra ut.

Libra1: Himla trist att du måste lösenordsskydda din blogg. Jävla sorgliga idioter det finns!

• Amie77

Vad skönt att ni får dessa koller! Det är ju sent i graviditeten man blir lite extra oroad igen och att då får göra TUL och kolla fostervatten och flöden är ju guld värt!

• Amie77

Har börjat ta Omeprazol mot sura uppstötningar/halsbränna nu och tycker redan efter två tabletter att de gett ganska bra effekt. Fortfarande känns det som att maten åker hiss upp och ner i halsen kvällstid (ofräscht jag vet, haha), men jag tar inte ens en tredjedel så mycket Novalucol som tidigare. Yay!

Undrar dock vilka planer ni som tar Omeprazol har? Man ska ju ta dem i högst två veckor (om inte läkare säger annat), men det tror jag inte beror på att det farligt att fortsätta utan att det kan vara svårt att sluta med Omeprazol utan att få rejäla, kanske större, problem igen efter två veckor.

Har läkarna sagt något av avtrappning eller så? Känner personligen att jag nog har behov av Omeprazol graviditeten ut...

• Amie77

CB1982: Skönt att det inte var en blodpropp, men himla konstigt.

Okej, då kör jag vidare med Omeprazol också! Läkaren sa inget om avtrappning då det är dags att sluta?

• Amie77

Tack för all feedback om Omeprazol!! Jag tror jag kör på på den grav. ut för sedan igår kväll har jag inte behövt ta Nocalucol alls! Att jag inte testat detta tidigare. Gick ju med Novalucol hela förra grav. också och jag tycker att det är äckligare och äckligare för varje tablett. :)

• Amie77

Jag har en liten kudde till vagnen, men om det behövs vet jag inte. :)

• Amie77

Vecka 31! Känns extra kul med den siffran eftersom det dessutom innebär 30+0. Så nu börjar båda veckoräkningarna med en 3:a. Det gillar jag! :)

Annars händer det inte så mycket nu förutom att jag börjar få ont under fötterna om mornarna precis som förra graviditeten. Det bådar inte gott inför svullna fötter framöver och ett jobb där jag står och går 4+ timmar per dag. Jag som hade hoppats slippa stödstrumpor denna gång. :(

Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016