• Amie77

Höstbebisar efter IVF 2016

Kan knappt fatta att jag kommit in i vecka 35 idag! Känns som att det är på riktigt nu. Skulle inte alls oroa mig om barnet föddes under denna vecka (även om jag inte vill det p.g.a. mitt planerade snitt, men skönt att veta att det i princip inte finns anledning till oro p.g.a. prematur).

Mår fortfarande bra och bättre faktiskt än denna tid vid förra graviditeten, så det känns också jättebra!

Just nu bara positivt mao, det enda jag oroar mig för är att mitt BT började strula vecka 35 förra gången så håller tummarna för att det inte blir så igen.

• Amie77

USch, förstår att det känns jobbigt!

Men vilken tur i det läget att kunna ha nedräkning till ett sista datum som inte är 14-15 dagar efter BF!! Jag tycker också att det är skönt att jag snart ska få veta ett absolut sistadatum. :)

• Amie77

Ska du ha ett planerat snitt så sent? Wow! Modigt. Läkarna har försökt förbereda mig på att iom att det är planerat snitt så plockar de ju inte ut barnet i vilket läge som helst (som vid urakuta snitt tex antar jag) och att jag därför, som snabbföderska, kan missa ett planerat snitt om förlossningen sätter igång i förväg. Gah! Så därför kommer jag förhoppningsvis att få snitt beviljat så tidigt som det går utan ökad risk för bebisen. Men vem vet, det är ju ett sjukhus så är det fullt så är det fullt.

• Amie77
    lallallalla skrev 2016-10-03 10:17:58 följande:
    Aha, ja då borde du få tid tidigt tycker man.

Haha, jag berättade visst inte hela min historia. Jag är förlossningsrädd och fick dottern med planerat snitt. Men eftersom det tog tid att må helt bra efter det och att jag nu har en väldigt livlig 4-åring hemma så började jag fundera annorlunda. Jag har gått och pratat om vad jag är rädd för och varför och i förra veckan pratade jag med en läkare och vi bestämde en förlossningsplan. Jag känner verkligen att de bemött mina rädslor med respekt den här gången och har fått påverka själv vad jag inte vill utsättas för. Så jag vill faktiskt ha en vaginal förlossning nu. (Det kändes konstigt att skriva!!) Men, om det inte hoppar igång av sigsjälvt så vill jag hellre få snitt än igångsättning, därav ett sistadatum.
    Haha, ja det förklarar ju saken! Skönt att du kan få snitt och inte igångsättning. Igångsättning har jag hört mycket blandat om faktiskt.
  • Amie77
    CB1982 skrev 2016-10-03 14:40:35 följande:

Tack alla.

Det har varit en tuff dag hittills.

Sonen mådde bra först men slutade helt plötsligt att andas. De sprang iväg med honom och först 2 timmar senare fick jag veta att läget är stabilt.

Just nu ligger han på neo och jag på BB. De körde dock in mig i sängen så att jag fick träffa honom. Så fin han är, längtar tills jag får hålla honom i min famn.

För det första: ENORMT stort grattis till sonen! :)

Men usch, så fruktansvärt att han slutade andas och att det tog sån tid att få besked! Och vad jobbigt att inte ha honom hos dig! Vet de vad andningsstoppet berodde på?

Stort lycka till och uppdatera när du kan och orkar!
  • Amie77
    CB1982 skrev 2016-10-04 22:07:58 följande:

Hej alla!

Är helt slut, har varit ännu en intensiv och jobbig dag. Idag har de gjort fler undersökningar och hittade ett hjärtfel som heter Fallots tetrad. Han kommer behöva opereras vid 3-4 månaders ålder. Ska få med information imorgon när läkaren kommer och går ytterligare undersökningar.

Nu ska jag försöka sova lite...

Usch och fy! Lyckligtvis lever vi i moderna tider, men att ens behöva tänka på att det käraste man har ska behöva genomgå en hjärtoperation måste vara fruktansvärt. Kramar, tänker på er!
  • Amie77

Jag har förresten börjat få förvärkar (vecka 35). Hade inte kännbara sådana min förra graviditet, men det är ju vanligare med andra barnet. Inte så kul att få sammandragningar och ha ont i ett par timmar på raken (alltså sammandragningar av och till, inte en enda under två timmar, haha). Smärtan är helt hanterbar, men något starkare än den "molande mensvärk" jag läst mig till. Hoppas det inte ska hålla på så här i en månad till! (Även om: så länge allt går bra så får det väl vara hur det vill med det! :) )

• Amie77

Den där oron känner jag igen så väl. Iofs så är jag en sån som oroar mig i graviditetens alla faser, men tyvärr ökar ju riskerna igen för barnet mot slutet (tror jag att jag idiot-googlade mig till förra graviditeten) och jag tror att vi som fått kämpa extra helt enkelt har en sorts overklighetskänsla inom oss: kan detta verkligen hända MIG/OSS? Ska VI verkligen få barn efter alla år? Och den känslan tror jag gör att man oroar sig ännu lite mer än någon som inte haft problem att bli gravid och kämpat för det i många år.

Har upptäckt nu att detta även är en av fördelarna med planerat KS, även om det inte var anledning till varför: slipper oroa mig för att gå över tiden mycket.

• Amie77
    CB1982 skrev 2016-10-06 10:56:33 följande:

Hej alla!

Känner mig lugnare här nu efter fått träffat hjärtläkaren igen. Fått ställa frågor och fått veta hur jag ska göra om han blir blå och krampar osv.

Han kommer opereras i Lund vid 3-4 månaders ålder och från tills dess kommer Han få komma på kontroller ungefär var 14:onde dag.

Han syresätter dig fint nu och äter enbart från mitt bröst nu så slipper sonden vilket är oerhört skönt.

Det är så mysigt att få sitta med honom, hans hus är så mjuk och men och han luktar underbart <3 (Låter kanske knäppt men jag njuter utav att få ha honom hos mig)

Vad skönt att det känns lugnare nu!

Åh, vad jag längtar efter att gosa bebis nu då du skriver om det. :)
  • Amie77

Gingerpool: Kul att du är kvar! Min erfarenhet från då vi fick storebror är att tråden levde på ganska bra i någon månad efter att alla kommit - det är ju kul att dela med sig av sina erfarenheter efteråt också. :)

Hur går det för er?

Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016