• jewel

Höstbebisar efter IVF 2016

Libra1 skrev 2016-09-19 18:44:55 följande:

Ikväll ligger jag på prenatal. Har mycket sammandragningar som gör ont så blev lite orolig att det är på g. 34+6 idag. Nu kommer de inte att stoppa det om han vill ut. Nervöst!!! :)

Hur går det för dig? 

Jag har börjat få mer ont i magen o även ont i benen efter att jag sovit, en jättekonstig känsla. Samt en del flytningar o dålig i magen. Hoppas att det börjar närma sig! Jag gick in i v 37 idag så han får gärna komma ut nu :)
  • jewel

Vad skönt att höra att allt gått bra för er, Gingerpool!

Jag är i v 36+3 idag. 19 dagar till planerat kejsarsnitt!

• jewel
    Kajo skrev 2016-09-22 13:19:44 följande:

Gud det blir snart babyboom här:)

Jag börjar få svårt att sova på natten. Magen börjar bli stor på riktigt nu och andnöd och sura uppstötningar hälsar på varje natt nu:(
    Börjar känna att jobbet är en belastning och jag känner mig stressad. Ska träffa en läkare nästa vecka. Hur har ni gjort med jobb?

Visst var det du som också jobbade med förorenad mark? Är du fortfarande ute i fält? Jag slutade jobba för nästan tre veckor sen, jag var då i v 33+4. Hade inte tänkt gå hem riktigt så tidigt, men jag orkade inte mer trots att jag inte var ute i fält alls efter semestern. Hjärnan var inte med heller o jag var riktigt less. 

Jag var inne på förlossningen i v 34 pga sammandragningar o molvärk, men jag fick ingen sjukskrivning eftersom tappen inte var påverkad. Jag tog ut lite semester i början men har nu börjat ta ut föräldradagar. Känns helt okej.
  • jewel
    Sally Cinnamon skrev 2016-09-23 10:16:12 följande:

Ni som har barn sen innan, hur tacklar de att de ska bli storasyskon? Vår nästan treåring är ena stunden jättestolt över bebisen och att vara storebror, nästa stund megamammig, arg och trotsig och hoppar bak i utvecklingen och kan inte gå på pottan längre utan kissar hellre på sig. Pust! Han har kris verkar det som. Inte konstigt, men svårt att veta vad som är vanligt treårsbeteende och vad som hänger ihop med förestående förändring.

Min dotter fyllde 3 i maj, hon verkar inte se nåt negativt alls med att bli storasyster vilket jag är lite orolig för. Vi försöker berätta att bebisen skriker o inte kan leka i början m.m. men hon verkar inte bry sig direkt. Hon har varit mammig ett tag, men vet inte om det har med bebisen att göra... Hon tycker mycket om att leka i lillebrors rum där vi lagt in hennes gamla bebisleksaker o böcker. Hon lägger sig även gärna i liggdelen till vagnen o vill att vi ska säga "Titta, lillebror har kommit!" :) Men det är inte så att hon hoppat bak i utvecklingen än, det kanske kommer.

Vi har börjat titta på en serie som finns på Barnkanalen o Youtube (finns fler avsnitt där) som heter "Astrid blir storasyster". Den tycker hon är väldigt spännande. Vi har även en bok som vi läser ibland som heter "Jag vill också ha ett syskon", den är bra tycker jag. Har ni läst nåt eller sett nåt på tv om att få syskon? Kanske kan vara bra. Har inget annat bra tips tyvärr..
  • jewel
    CB1982 skrev 2016-09-23 16:45:08 följande:

Var idag på mitt sista besök på Mvc innan bebis kommer. Fick tyvärr inte träffa min vanliga barnmorska vilket kändes trist.

Allt såg bra ut men magen är ju enorm, sfmåttet är 39 cm och idag är jag i v 36+0...

Fick 2 stycken Babybag med mig, blev förvånad över att ens få men dessutom 2 stycken? Jag väntar ju inte tvillingar. Men denna var faktiskt mycket bättre än de andra jag fått. Här fanns i paket Pampers minsta blöjstrl, ett paket är liberos minsta blöjstrl, våttservetter, salva (inte provflaska utan normalstor) samt badolja. Sedan lite provtester på olika salvor och tvättmedel samt rabattkuponger.

Mitt SF-mått i v 35+1 var 39 cm så jag är ännu större! ;) Hon hämtade till o med en annan barnmorska som fick mäta eftersom hon inte trodde att det stämde, hehe..

Toppen med babybags, tror inte att vi får det från MVC här, men fick två olika på BB med dottern. Bra när det är vettiga grejer o inte bara reklam typ.
  • jewel

Idag gick jag in i vecka 38. Såhär långt kom jag inte med dottern :) Bara 15 dagar kvar till det planerade snittet. Han får gärna komma tidigare men helst inte innan fredag. Ska till Mvc på onsdag o mannen har en viktig behandling på sjukhuset på torsdag. Men till helgen hade varit perfekt om man hade fått önska!

Hur går det med era BB-väskor nu när det börjar närma sig för oss alla?

• jewel

Jag körde också med sjukhusskjortan det mesta. Jag gjorde kejsarsnitt o svettades väldigt mycket efter snittet så det var skönt att bara ha skjortan o nättrosor + jättebinda. Jag brydde mig verkligen inte om hur jag såg ut då ;)

Jag har packat ner två amningslinnen, en amningsbehå, mjuka gravidleggings o en kofta för att ha när man piggnar till lite samt när det kommer besök. Funderar på att ta med en tunnare morgonrock också. 

• jewel
    Libra1 skrev 2016-09-26 13:32:16 följande:

Jag har snart packat klart vår väska. Det blev mycket grejer. He he! Kan skriva en lista sen i bloggen. :)

Har fått tips om inneskor och mjukt toalettpapper. Snacks till dig och partner. Mat till partner.

Snart ska jag till spec MVC för en extra kontroll. Har så svåra smärtor nu. Men nog ingen FL på g. Jobbigt!!!

Jag försökte kommentera på din blogg, men det verkade inte funka så jag skriver här istället, hoppas det är okej :)

Jag vet inte hur den dynan ni har på skötbordet ser ut, men man vill ju att bebisen ska ligga bekvämt. Vi har en sån tjock skötbädd, tror att det är det bästa ändå. En grej att tänka på bara är att det finns många olika mått på skötbäddar. Jag hittade flera fina som jag inte kunde köpa eftersom de var för stora för just vårat skötbord (som är från IKEA). Den jag köpte är lika bred som skötbordet, men lite kortare så att man kan ha t ex blöjor, vatten och olja där.

Hur gick det på MVC igår?
  • jewel
    CB1982 skrev 2016-09-28 18:58:46 följande:

Var på en extra kontroll idag för att kolla blodvärdet då jag kännt mig så trött och yr.

Det låg så pass lågt att jag ska få en påse blod på sjukhuset imorgon.

Annars hade magen vuxit ytterligare, 40,5 cm var Sf måttet idag.

Nu har jag bara 5 dagar kvar... skönt

Det låter verkligen inte kul med så lågt Hb! Skönt att du får blod innan snittet. Nu är det snart dags för dig, vad underbart det måste kännas! Är du nervös eller känns det bara skönt att graviditeten snart är över?

Jag var på MVC igår (v 37+2) o min BM mätte SF-måttet till 40 cm först, men magen var så spänd så hon mätte igen då den mjuknade lite o fick då 39 cm. Skönt att höra att jag inte är ensam om att ha ett stort SF-mått! ;)
  • jewel
    CB1982 skrev 2016-09-30 20:30:13 följande:
    Fick 2 påsar idag och ska få 2 till efter snittet på måndag.

Jag är väldigt nervös inför snittet men samtidigt tycker jag det är skönt att slippa vara gravid och den oro man levt med nu i 7 veckor. Längtar efter att få se den lille krabbaten.

Min barnmorska mötte också flera gånger hehe...

Men tycker synd om dig som mest troligt kommer hinna bli ännu större. Då är du 3 dagar längre gången än mig. Kan ju ske när som det sätter igång men visst hade du planerat snitt du med eller minns jag fel? Mitt minne har verkligen tagit stryk denna graviditeten...
    Vilken fruktansvärd sak att vara med om, det som hände din vän. Förstår att det känns olustigt att få blodförtunnande då, men det måste vara väldigt ovanligt att det händer nåt. 

Ja jag har planerat snitt om 10 dagar så det känns helt okej. Men han får gärna komma redan nu om han vill! :) Jag har inte alls varit nervös för själva snittet, men det kommer kanske när vi väl är där. Mitt förra snitt var en sån positiv upplevelse o då var jag så glad att slippa värkarna så ryggbedövningen var bara en lättnad att få. Det kanske blir skillnad om jag inte har värkar... Men som lallallalla skriver så går allt så snabbt så man hinner knappt tänka. Det kommer gå jättebra för oss båda!
Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016