Sally Cinnamon skrev 2016-09-23 10:16:12 följande:
Ni som har barn sen innan, hur tacklar de att de ska bli storasyskon? Vår nästan treåring är ena stunden jättestolt över bebisen och att vara storebror, nästa stund megamammig, arg och trotsig och hoppar bak i utvecklingen och kan inte gå på pottan längre utan kissar hellre på sig. Pust! Han har kris verkar det som. Inte konstigt, men svårt att veta vad som är vanligt treårsbeteende och vad som hänger ihop med förestående förändring.
Min dotter fyllde 3 i maj, hon verkar inte se nåt negativt alls med att bli storasyster vilket jag är lite orolig för. Vi försöker berätta att bebisen skriker o inte kan leka i början m.m. men hon verkar inte bry sig direkt. Hon har varit mammig ett tag, men vet inte om det har med bebisen att göra... Hon tycker mycket om att leka i lillebrors rum där vi lagt in hennes gamla bebisleksaker o böcker. Hon lägger sig även gärna i liggdelen till vagnen o vill att vi ska säga "Titta, lillebror har kommit!" :) Men det är inte så att hon hoppat bak i utvecklingen än, det kanske kommer.
Vi har börjat titta på en serie som finns på Barnkanalen o Youtube (finns fler avsnitt där) som heter "Astrid blir storasyster". Den tycker hon är väldigt spännande. Vi har även en bok som vi läser ibland som heter "Jag vill också ha ett syskon", den är bra tycker jag. Har ni läst nåt eller sett nåt på tv om att få syskon? Kanske kan vara bra. Har inget annat bra tips tyvärr..