• Amie77

Höstbebisar efter IVF 2016

Jag har suttit och läst en gammal tråd från min första graviditet för att få hopp om att min trötthet nån gång ska gå över. Men jag var fortfarande handikappad i vecka 10 då så några veckor av detta kvar... :)

Hittade då en länk med missfallsrisker som är intressant och den tar upp hur riskerna minskar med synliga hjärtslag i olika veckor:
    sites.google.com/site/miscarriageresearch/miscarriage-general

"After heartbeat is detected, risk of miscarriage is 9.4% at 6wks; 4.2% at 7wks; 1.5% at 8wks; 0.5% at 9wks"

Okej, så det ser ju bra ut för oss alla! :) Och jag har ju nytt privat UL i vecka 10 så om det är hjärtlag då ska jag ta mig 17 försöka chilla! :) Då blir inte risken lägre under hela andra trimestern ens.

• Amie77

Jag kommer ihåg från förra graviditeten att tiden fram till KUB-UL (v 12-13) gick väldigt långsamt. Det tycker jag nu med. Sen flög tiden fram till vecka 30-31 nånting och sedan gick allt extremt långsamt igen. Sen kom mitt barn över en vecka innan utsatt datum så det var ju trevligt att inte behöva vänta två veckor *ytterligare*. :)

• Amie77
    lallallalla skrev 2016-04-03 08:58:39 följande:
    Som jag minns det började jag bli trött v.5 och jag är fortfarande trött.. (5år senare)... ;)

Fast det blir ju en annan slags trötthet. Just nu är jag trött oavsett hur jag sover på natten. Senare är man trött för att man har sömnbrist. Lyckas man då sova mår man ju bra igen. Just nu går inte tröttheten över. :/

Wow! Tack för länken! :)
    Ja, herregud! Helt olika trötthet för mig. Den jag har nu är som ett dåligt skämt. Jag vaknar och fantiserar om när jag får sova middag (idag klev jag upp 8.00 och sov sedan mellan 9.30-11.00 igen, haha). Den graviditetströtthet jag har är oöverkomlig och tärande. Jag är tröttare nu än första halvåret med en spädis som åt midnatt och 3 och sen tyckte det var dags att kliva upp klockan 5. :D Som sagt, olika sorters trötthet och denna är handikappande och går inte att göra något åt precis som du sa.

Inne i vecka 9 idag! Yay! Kommer ta blodprov för KUB på fredag eller möjligen tidigt nästa vecka.

Har börjat kolla upp NIPT då jag känner att KUB är kul för UL:et man får, men bara en sannolikhetsövning. Jag är mer nervös för eventuella sjukdomar hos barnet nu än med första barnet. Vet inte varför. Tror vi kommer göra NIPT även om det kostar 9000 kronor. :(
  • Amie77

Tre veckor kan jag dock förstå att det känns konstigt. Då är det ju inte inom de där +-2 veckorna som det ju är runt v 40 och som man då är inställd på. Skulle också ha känts konstigt för mig, samt att jag då inte fått en enda dag ledigt från jobbet. Nu fick jag i alla fall en vecka och hann vila något vilket behövdes iom mitt höga blodtryck.

• Amie77
    Filli89 skrev 2016-04-03 21:08:47 följande:

Som ja trodde började forsa blod. Nu är d nog kört för min del v10 vem trodde d.

Nej!! Jag håller alla tummar för att det ska gå bra! Fy fan, i brist på bättre ord.
  • Amie77
    Filli89 skrev 2016-04-04 04:33:08 följande:

Tyvär så kom nog allt ut under natten. Stora klumpar blod såg tom bebisen. Aah så kan de gå tyvär. Lycka till tjejer. Kram

Åh nej. Vad hemskt! Kramar till er.
  • Amie77
    irrbloss_83 skrev 2016-04-04 09:19:10 följande:

Nu har vi varit på VUL. Maken till gullig liten räka alltså, den låg och slappade, rörde sig bara litegrann emellanåt. Fint hjärta som tickade på och till och med pulsationer i navelsträngen. Coolt!

Vi firade med varsin isglass :)

Grattis!!

Min var bara en suddig blob i 7+2. :) Men jag tror inte att det är så bra UL-maskin hos min privata gyn. Förra graviditeten så var jag på KUB och ett privat UL veckorna efter varandra och skillnaden i skärpa var enorm.
  • Amie77

Jag är precis som du! En vecka eller så efter ett UL så är jag oroad igen p.g.a. man ju kan ha fått MA utan att veta det. Idag anmärkte min man: "Wow, du låter piggare än du gjort på flera veckor!" Mitt svar: "Åh gud, jag hoppas jag fortfarande är gravid!" :) Så jag kan inte ens glädja mig helt över en bra idag mitt i mina fruktansvärda trötthetssymptom.

Det jag kan trösta med, som har ett barn efter IVF sen tidigare, är att man blir mycket lugnare då man börjar känna barnets rörelser! För mig hände det runt v 19 tror jag förra gången. Iofs, de dagar då bebis var lugnare än vanligt blev då smått helvetiska, men 99% av alla dagar kunde man då själv, utan UL, konstatera att "jo, där inne är det som vanligt!". Men fram tills dess var det jobbigt (och är jobbigt).

• Amie77
    Filli89 skrev 2016-04-04 11:34:55 följande:

Aah man kan ju förundras av all pranks kroppen kommer med. Fostret lever fortfarande och graviditeten sitter kvar och tappen är stängd. Är på akuten och de vet fotfarande inte vart blodet kommer ifrån. Om ni såg de som kom ut igår hade ja trott att d va fostret och moderkakan och en del av livmodern till o med så mkt var det. Mina händer var full av blod klumpar, trodde tom ja såg armar och en moderkaka. Men nu ligger jag här i ovisshet. Jag är en ordentlig googlare men detta tar nog allt jag kunnat googla upp. Nu ligger man här i hopp o förtvivlan. O vette fan vad som händer. Läxan jag lärt mig är att varje person är en individ och Google kan aldrig säga något om just din kropp.

Jag önskar er verkligen lycka till och hoppas att graviditeten håller i sig! Men förstår att det blir en jobbig vecka eller så framöver nu. När har du nästa VUL? Antar att du vill kolla upp igen ganska snart?
  • Amie77
    Kajo skrev 2016-04-04 14:11:44 följande:

Idag fick jag se ett litet pyre på 13 mm med ett hjärta som slog! Så himla glad :)

Grattis!!
Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016