• CB1982

Höstbebisar efter IVF 2016

Hej har varit fram och tillbaka om jag ska skriva detta eller inte men kom sedan att tänka på att det kan underlätta om någon av er andra råkat ut för samma vilket jag givetvis inte hoppas.

Runt midnatt i natt vaknade jag av att jag trodde att det kom lite urin och att bebis tryckt så att jag läckte lite.

Reser mig upp för att gå på toaletten och det rann längs benet, paniken och tanken vaf att vattnet gått och tänder lampan och det så blir, mycket blod.

Känner inga fosterrörelser och skriker efter min man. Mannen var så mycket i chock att han inte ens rede ut att ringa larmcentralen. Så jag lyckades ringa och tiden till de kom kändes som evigheter.

Jag kände och tänkte att ni har vi förlorat ett barn till. Tänkte att moderkakan lossnar eller något.

I ambulansen känner jag 2-3 svaga kockar och känner att han lever fortfarande men kommer vi hinna?

På förlossningen så kopplar de upp och kollade honom direkt och lyckan av stark puls var lättande.

Men jag blödde fortfarande mycket.

De undersökte mig varginalt och såg att det var blandar vatten och blod.

De tittade på ultraljud och såg att det fanns gott om fostervatten iallafall. Läkaren informerade mig snabbt att de skulle ge mig spruta för att stoppa blodet, ge en för att lungorna ska utvecklas snabbare samt antibiotika.

Läkaren förväntade mig om att jag måste vara fastande och att de förbereder för ett eventuellt allt snitt.

Som tur är avtar blödningen och vattnet. De håller koll i några timmar på barnet för att sedan göra en ny varginal undersökning och ultraljud. Knappt någon blödning och fint med vatten.

Dock har en liten bit av moderkakan släppt så börjar jag blöda igen så vågar de inte avvakta mer utan då blir det akut snitt direkt. Förhoppningsvis är att det är lugnt i 1,5 dygn till så att medicinen för lungmognad hinner ge till effekt.

Men framförallr hoppas de på att kunna hålla honom kvar så länge som möjligt.

Ligger nu på BB och de ger fortfarande mediciner och håller koll. Känns tryggt och skönt.

Tänkte att det kan hålla modet uppe om det mot förmodan händer någon av er att det inte är kört.

• CB1982

Jag går in i vecka 31 imorgon.

Det känns skönt att veta att de flesta barn överlever i vid denna tiden.

Men räddslan för att det ska förvärras finns ju.

Men måste tänka positivt.

• CB1982
    Amie77 skrev 2016-08-11 21:46:40 följande:

Vad bra att ni är några veckor förbi magiska v 27/28-gränsen! Men självklart vill man ha bebisen i magen så länge som möjligt fram till vecka 37 eller så!

Jag håller alla tummar för att bebisen stannar kvar så länge som möjligt!

Blir du kvar på sjukhuset tills han/hon kommit nu oavsett om det går flera veckor?

Beror helt och håller på hur allt går här. Vet inget om det alls så de inte kan säga.

Det kan bli snitt när som beroende på hur allt är.

Men förhoppningen är att det går bra i 3 veckor till men viktigast till kl 4:00 på lördag morgon då medicinen har full effekt.

Livrädd för att bli hemskickad om allt lägger sig samtidigt som jag vill att det ska lägga sig

Dubbelmoral!

Men känner mig trygg här, hemma kommer jag bara vara sjukt orolig över att det ska inträffa hemma igen. Tar ju ändå litet tag att komma in till sjukhuset.
  • CB1982

Märkte att även om jag försöker hålla koll så ändrar mobilen orden när jag skriver (har ny mobil sedan 2-3 veckor) så att det blir lite eller mycket svårt att förstå det jag skriver.

Började blöda lite mer igår men inget stort så ännu ligger bebis kvar. Det som är skönt nu är att lungmognads sprutorna nu har full effekt så att skulle han föddas nu kommer han mest troligt kunna andas utan hjälp om det inte uppstår andra komplikationer. Det enda han skulle behöva är hjälp att hålla värmen och det känns skönt att veta.

Försöker tänka positivt men är ju givetvis rädd med. Är rädd för att något ska hända så att han dör, har redan förlorat ett barn tidigare. Förlåt, vet att ni inte vill läsa sådant nu. Men jag tror ändå att vi som går igenom Ivf förstår varandra och rädslan bättre än de som blir gravida på naturlig väg. Även om en sådan här händelse skulle vara hemsk för spontant gravida med.

Svårt att sova om nätterna när man är sängliggande dygnet runt. Men faktiskt lyckats sova 5 timmar i natt uppdelat i 2 omgångar så känner mig ganska pigg nu. Men för er kanske ni räknar det som natt fortfarande nu.

Tänker på Er alla <3

• CB1982

Hej alla!

Jag varit väldigt trött och inte orkat gå in här förrän idag. Det går varit mycket information och jag har fått träffa personalen på Neonatal avdelningen om information vad som händer om bebis tittar ut innan v 35 samt ställt frågor om jag vill att han ska ha ersättning eller donerar bröstmjölk tills min kommer igång. Känns skönt att veta att allt är klart om något dramatiskt skulle hända.

Annars mår han fortfarande bra och jag har slutat blöda. Men fortfarande sängliggande och även om man vet varför man måste vara sängliggande så är det tufft. Vet ju inte hur länge jag kommer vara sängliggande men de säger att det är ovanligt att gå till tid och att de flesta med moderkakan som när jag lossna föder innan v 35.

Angående förlossnings vätska.

Jag har en väska hemma klar för bebis saker, jag har packat ner blöjor för det fick vi inte mer än några få i den där påsen man får i samband med födslen sist. Så här delas inte blöjor ut.

Annars gör de kontroller för att se att det är lugnt, att bebis växer och mår bra. Skulle något avvika så blir det snitt, antingen slut eller planerat.

Behöver köpa amningsbehå men skjutit det framför mig länge nu. Får väl titta på nätet.

Tack för alla värmande ord från er alla <3

• CB1982
    Amie77 skrev 2016-08-16 20:49:51 följande:

Så skönt att bebisen fortfarande är kvar! Men förstår att det är jobbigt med bedrest. Men du kanske får läsa och se på TV i alla fall? Vet att de som får bedrest pga av högt blodtryck etc kan få förbud att t.o.m. läsa och se på TV då jag antar att känsloreaktioner kan dra upp blodtrycket. (Det är väl min spekulation dock.)

Jo de på tv och läsa får jag göra men tyvärr orkar man inte det längre stunder. Medicinen för att stoppa och hindra ny blödning har biverkningar och då jag har fått illamående och huvudvärk.

Detta gör att jag inte klarar av att läsa, sitta inne här på familjeliv eller är på tv så mycket som jag önskade. Men man får tänka att detta är under en kort och begränsad tid.
  • CB1982

En liten nyfiken fråga, har ni bestämt namn ännu?

Jag och mannen har märkligt nog kommit överens till slut, det trodde jag aldrig!

• CB1982
    Libra1 skrev 2016-08-18 15:40:37 följande:

Hej! Hoppas ni mår bra!

Själv mår jag lite sådär. Har fått galet ont i levern så har varit på spec MVC idag och ligger nu på Prenatal med en go spruta i kroppen. Blev livrädd för att det skulle vara havandeskapsförgiftning men det var det som tur inte. Bara min lever som bråkar. Har opererat bort gallblåsan tidigare.

Någon mer med gall/leverproblem?

Nu blev jag lite ororlig jag med.

Jag opererade bort min galblåsa 2003.

Kan det störda levern?

För den medicinen jag får för att stoppa blödningen skall inte ges om man har leverskador.
  • CB1982
    irrbloss_83 skrev 2016-08-18 17:04:33 följande:

Jag är bara en enkel narkosläkare, men lite om levrar och galla kan jag ändå. 

Snabbkurs:

Levern producerar galla, som sen lagras i gallblåsan i väntan på att man ska äta nåt. Då drar gallblåsan ihop sig och trycker ut gallan i tarmen. Där hjälper gallan ffa till med att bryta ned fett i maten, och det är därför personer med gallbesvär ofta får mer problem av fet mat. 

När man har opererat bort gallblåsan så tar stora gallgången till viss del över gallblåsans funktion, dvs den brukar bli lite större. 

Att man har opererat bort gallblåsan stör inte leverns funktion på nåt sätt, så din medicin borde vara helt ok CB, om du inte också samtidigt har nån annan sorts leverskada förstås, men det kan jag nästan lova att de kollat. 

På internetmedicin står följande om gallsten och graviditet "Kvinnor bildar i regel gallsten tidigare än män, vilket bl a anses bero på graviditet. Detta p g a att kolesterolmetabolismen förändras under graviditet med utsöndring av en mer lithogen galla, men också p g a försämrad gallblåsetömning" (lithogen betyder ungefär stenskapande på icke-fikonspråk).

Åhhh tack, blev lite orolig.
  • CB1982

Hej alla!

Bebis ligger med huvudet ner. Har många samandragningar som verkligen gör ont. Livmodertappen är lite kortare nu men läkarna har beslutat att inte ge medicin för samandragningarna utan sätter värkarna igång ordentligt blir det ett planerat snitt då.

Känns konstigt att dom inte försöker stoppa det. Jag hoppas åtminstone att han stannar i 2,5 v till åtminstone då de klarar sig så mycket bättre själva då. Då kommer han/vi inte behöva stanna kvar så länge på sjukhuset

Väntar på att få rullstol denna veckan vilket är skönt för då kan man komma ut lite utan sjukhuset ostabila rullstolar med en stor järnstång med flagga där det står BB på.

Ny undersökning i morgon iallafall ochjag ska vara fastande utifall dom vill ta ut honom. De gör denna undersökningen varannan dag men kör ctg 3 ggr varje dag.

Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016