• Sven Erik Johansson

    Varför är du/hur blev du kristen

    Hur blev du/Varför är du kristen?

    Själv blev jag väl kristen  14-16 årsåldern.

    Jag är inte uppvuxen i ett kristet hem, utan i ett "Svensson-hem" där familjen var passiva medlemmar i Svenska Kyrkan.

    Min tro är resultatet bla. av min analys av min samlade kunskap från alla delar av livet, inte bara bibeln, där jag tittar på den sammantagna bilden.

    Det är som ett pussel. En del ger ingen bild, men ju fler delar som fallit på plats ju mer framträder en hehetsbild, där många indicier tillsammans-även om jag inte gör anspråk på att kunna i strikt språklig mening bevisa  något-verkar dra åt samma håll. med många mänskliga erfarenheter och vittnesmål allt ifrån biblisk tid genom historien och in i vår egen tid här och nu.

    Totalt sett ser ser jag det så att helhetsbilden antyder att huvuddragen i den kristna livssynen sannolikt ger en bättre bild av våra faktiska existensiella villkor än både ateism och andra religioner, att Kristus faktiskt är den vi tror

    DÄRMED INTE SAGT att kristna i sig själva är bättre människor eller att alla uppfattningar i andra religioner är felaktiga. Återkommer nästa vecka

Svar på tråden Varför är du/hur blev du kristen