• calabalic

Ni som gjorde snitt med 1:a, blev det snitt även med 2:a?

Jag gjorde kejsarsnitt pga säte med första barnet och nu är jag gravid igen och grubblar lite på hur nästa förlossning ska bli. På ett sätt är jag nyfiken på vaginalt, få uppleva det eftersom det inte blev så förra gången. Samtidigt gick snittet jättebra så det vore ju "bekvämt" om det blev så igen, nåt man känner till och känner sig trygg med. Hur blev det för er, blev det snitt även med 2:an? Och vad var skälet till att det blev snitt med 1:a?

• Svar på tråden Ni som gjorde snitt med 1:a, blev det snitt även med 2:a?
  • calabalic
    Anonym (2snitt) skrev 2016-02-17 23:52:18 följande:

Snitt med första pga värksvaghet och lång utdragen förlossning som aldrig gick mer än till 7 cm. Vidrig upplevelse var skräckslagen för snittet i andra graviditeten som tyvärr också slutade med snitt men den gången pga för snabbt förlopp så bebis blev stressad och det blev därför ett ur-akut snitt den gången. Min livmoder var dessutom bara millimeter från att brista så tur ändå men jag är oerhört besviken över att inte ha fått föda vaginalt!

Ojdå vilken otur du haft. Men tur ändå att snitt finns som reservalternativ, för annars skulle det ju inte slutat så bra. Men shit vad läskigt att livmodern var nära att brista, hur märktes det att den nästan brast?
  • calabalic
    Josefine1991 skrev 2016-02-19 00:06:25 följande:
    Min igångsättning misslyckades också. Blev akut snitt i januari -15. Då jag hade konstiga värkar. Fick lixom inte ut han. Hade ont o blev trött men de hände inget. sen va de tvungna att snitta.. Är livrädd för detta igen då mitt snitt va en mardröm. Värkar i 2 dygn. Akutsnitt och pojken skriker inte o andas inte och de får hjälpa honom att komma igång med andningen i 4 minuter.. De va mina längsta minuter i hela mitt liv. Trodde han va död ???? fy!!!
    Hu vad läskigt! Min son mådde bra när han kom ut så jag fick hälsa på honom, men sen blev han lite blå så de fick jobba igång honom, men det var nog bara nån minut eller så. Och jag var rätt vimmelkantig då plus att de ju gått till ett annat rum så jag hängde inte alls med vad som hände. Kanske lika bra. Att det ska vara så kritiskt med nåt så naturligt som att föda barn alltså.. Förstår att du är rädd för snitt!
  • calabalic

Alltså läkare och alla säger ju att det finns en liten risk, men att den är väldigt liten, att det blir komplikationer vid andra förlossningen om man är snittad tidigare. "Jag har aldrig varit med om nån svår komplikation under mina 25 år i yrket" känns det som alla säger. Men nu är det ju hittills tre i den här tråden redan som fått komplikationer! Blodförlust pga moderkaka fastvuxen i ärret, tunn och ärrig livmoder, och så en som var jättenära att brista. Man undrar nästan om läkarna undanhåller verkligheten för att de vill att man ska föda vaginalt i första hand?!

• Miracle2015

Tror inte du alls ska jämföra dig med mig, bli inte rädd! Orsaken varför min livmoder såg/ser ut så vet man inte men det finns stora sammanväxningar. Hela bakre delen av livmodern är sammanvuxen med buken bl.a. Något hände efter första snittet och mina äggledare växte ihop också. Det var egentligen det enda jag visste för det har man sett i utredning för 11 år sedan. Blev helt enkelt intr gravid med barn nr 2 och detta var orsaken. 13 år senare blev jag spontant gravid trots allt, men då visste ju varken jag eller läkarna hur det såg ut inne i buken. Mitt fall är inte normalfallet, så försök att inte oroa dig!

calabalic skrev 2016-02-19 00:14:14 följande:

Oj var din livmoder ärrig och tunn trots att det gått 13 år efter förra snittet?! Och jag som bara kommer ha 13 månader mellan mina snitt.. Vet de nåt varför din livmoder blivit så, hade vävnader växt samman eller nåt? Tog det lång tid för dig att återhämta dig, sluta blöda och ha ont efter första snittet? Var det ett vanligt bikinisnitt utan komplikationer? Ursäkta många frågor men nu blev jag lite nojig..

• Anonym (snittad)

Blev snittad med första barnet pga förändringar på hjärtljuden och de var tvungna att få ut bebisen fort.

Andra barnet kom ut den naturliga vägen och det gick jättebra, jättehäftig upplevelse

• Lisasmor
    calabalic skrev 2016-02-18 23:58:33 följande:
    Till mig sa läkaren att de i vårt landsting inte gör igångsättning på personer som gjort snitt tidigare. Hade du extra kontroller/bevakning under förlossningen pga ökade risken? Fick du välja själv om du ville göra snitt igen eller inte?

Jag har funderat lite på varför min första hamnade i säte egentligen, om det finns en orsak så att även nästa hamnar så. Men han låg i rent säte (dubbelvikt) redan i v.20 såg vi på RUL och sen låg han kvar så. Låg din första i säte tidigt? Vände sig din andra i god tid före förlossning?
    Med första gjorde jag UL i v.32 pga lågt sittande moderkaka och då låg dottern dubbelvikt i säte. Jag tror hon hade legat så ett bra tag för alla sparkar var på samma ställe sedan många veckor. Hon rörde sig inte från det läget sen och gick inte att vända. Med 2:an gjorde jag också UL i v.32 för att kontrollera läget och sonen låg då med huvudet ner. Vände sig inte heller efter det och hade legat så länge, med tanke på hur jag hade känt sparkarna.

Efter mitt KS kunde läkaren inte se nån förklaring till varför det var sätesläge. Min teori är att min livmoder är smal och avlång: som bebisen ligger i typ v 25 ligger den sen kvar pga att den har svårt att få plats att vända sig. Hade moderkakan lågt med 1:an också, vilket kan ha påverkat då det blir mindre plats för huvudet där nere.

Jag bor i Sthlm och här var det inget snack om att jag inte skulle bli igångsatt. De använde däremot inte cytotec för att sätta igång mig, vilket jag förstår inte rekommenderas för igångsättning efter snitt pga att man kan få väldigt starka värkar. Jag hade ingen extra bevakning, men de var noga med att det skulle vara värkpauser så livmodern fick vila.

Jag hade säkert kunna få snitt direkt om jag hade velat. Hade säkert också fått snitt relativt enkelt om förlossningen hade blivit utdragen med pinvärkar. Nu gick allt på 13 timmar, så det räknas som normalt för en förstföderska. Jag kände mig inte orolig för livmodersruptur under själva förlossningen, hade annat att tänka på ; )
  • Miracle2015

Ang igångsättning efter snitt. Man sa till mig att värkstimulerande dropp inte kunde ges pga av att jag snittats förut. Så man försökte sätta igång förlossningen genom att föra in. Kateter med ballonger" i livodermunnen. Så man är alltså ganska begränsad i vad/ hur man kan göra igångsättning när man blivit snittad innan.

• Förstaförsökaren26

Jag snittades med första barnet dec 13. Gick över 16dgr å förlossningen startade spontant men efter 32timmar öppnade jag mig 6cm å det fick då bli snitt.

Jan 16 var det dags för barn nr2 man gjorde en röntgen av mitt bäcken å det visade att jag inte var för liten som man misstänkt efter första barnet! Hade förlossningsplan där det skrevs in att blir det utdraget utan progress ska snitt göras! Vattnet gick 16/1 på BF å värkar kom igång 17/1 vid 16 tiden in till förlossningen runt 19 hade då värkar varannan minut som var starka. Timmarna gick å vid kl 3 18/1 var jag öppen 7cm å kl 8 sedan var det samma antal cm. Det började diskuteras snitt å jag greps av panik å skrek att jag ville ha snitt. Hade då haft värkar varannan minut som sagt i ca 14timmar. 2tim ef beslut föddes våran son via snitt. Ångrar mig så att jag gav upp!! Är en stor sorg känner jag. Vet dock inte om jag ens hade kunnat öppna mig helt. BM vid förlossningen sa att de hade återigen kollat mina röntgenbilder å att jag tydligen har aningens för litet bäcken! Ska iväg på måndag å diskutera min förlossning å ev framtida graviditeter.

• SkogsstjärnN

2005 - Snittades akut med första pga av misslyckad igångsättning / moderkaksavlossning (lång historia men oklart vad som är rätt, läkarna säger olika). Det var då ett katastrofsnitt som de kallade det då, ur-akut numera. Höll på att snittas på förlossningen men de fick i sista sekunden en operationssal. De öppnade mig hela vägen mellan höftbenen vilket jag inte reagerade på förens jag var gravid med nästa.

2015 fick jag nästa dotter och var inställd på vaginal förlossning då det inte fanns något hinder pga av snittet. Blev dock sjuk och behövde förlösas och då var inte igångsättning aktuellt pga av ärrbildning. Blev ett planerat akutsnitt eftersom det var säkrare. Det visade sig att min livmoder växt fast i allt (typ) och det tog väldigt lång tid att öppna upp mig och skära isär sammanväxtningarna. Det var därför jag haft så ont hela graviditeten då en växande livmoder som sitter fast på höften, blåsan osv inte är snällt mot kroppen. De menade att det hade nog slutat i snitt även om förlossningen startat själv. Men att ha så mycket sammanväxtningar är väldigt ovanligt:)

• Lisasmor
    Miracle2015 skrev 2016-02-19 08:57:49 följande:

Ang igångsättning efter snitt. Man sa till mig att värkstimulerande dropp inte kunde ges pga av att jag snittats förut. Så man försökte sätta igång förlossningen genom att föra in. Kateter med ballonger" i livodermunnen. Så man är alltså ganska begränsad i vad/ hur man kan göra igångsättning när man blivit snittad innan.

Fast jag fick värkstimulerande dropp efter att ballongkatetern hade ramlat ut och de hade tagit hål på hinnorna. Var då öppen 4-5 cm. Hade dropp tills jag var öppen 7 cm ungefär, sen stängdes det av. Verkar vara olika i olika landsting.
Svar på tråden Ni som gjorde snitt med 1:a, blev det snitt även med 2:a?