• Alicia13

    Sövd under kejsarsnitt - hur länge var ni sövda?

    Hej, jag ska snart föda och det blir planerat kejsarsnitt.

    Jag kommer sövas och undrar hur länge ni som varit i samma sits var sövda?

    Med första barnet blev det akut kejsarsnitt så jag var borta i nästan 8 timmar. Förmodligen för att min kropp var helt slut efter 3 dagars värkar. Kan förstå att det varierar men hoppas inte på 8 timmar den här gången med...

  • Svar på tråden Sövd under kejsarsnitt - hur länge var ni sövda?
  • Mälaröbo

    Sövd är man ju bara så länge det behövs. Sen ligger man ju på uppvaket och sover/vilar.
    Efter mitt urakuta snitt väcktes jag direkt och var sen på uppvaket i 5 timmar och sov.

  • Alicia13

    Lyn17 Jo i vissa fall måste man sövas. I mitt fall är det för att jag har en ställning i ryggen som gör att nålen inte går in.

    Mälaröbo, jag antar att alla sover olika länge men därav min fråga. 8h var väldigt länge enligt vissa och en del har sagt 1-2h. Så jag tänkte höra efter här vad folk har för erfarenheter.

  • Anonym (M)

    Jag vaknade på uppvaket ca 4h efter mitt snitt, var kvar där i 1-2 h sen fick vi flyttade till BB.

  • Anonym (Vad)

    Jag har för mig att jag bara sov i ca 20 minuter. Kan det stämma, känns lite såhär i efterhand.

    Snittet var planerat och allt gick bra.

  • Anonym (narkossjuksköterska)

    Man är sövd bara den tiden det tar att förbereda med tvättning av magen och steril"inpackning" av magen. Sen tas barnet ut och magen sys ihop. Lite beroende på hur lång tid det tar, kan exempelvis vara ärrvävnad och sånt...men säg lite drygt en timme innan man börjar väcka mamman. Sen är man ju trött och sover ändå efter det. Men man är inte sövd längre och man andas själv, även om man inte kanske minns den första tiden då.


    Lyn1 skrev 2016-02-18 23:04:42 följande:

    Man sövs väl inte under planerat ks?


    Jo man kan vara sövd vid planerade snitt också, beror ju på orsak till snittet bland annat.
  • Anonym (mn)

    jag sövdes också, var ett akutsnitt Jag har ingen aning, bara att jag vaknade upp så småningom på uppvaket, tror det hade gått 3-4 timmar

Svar på tråden Sövd under kejsarsnitt - hur länge var ni sövda?