• Anonym (hejhej)

Spelar det roll VARS man pluggar?

Funderar att studera till röntgensjuksköterska på luleå tekniska universitets distansutbildning. Fast är det svårare att få jobb då än om jag hade valt att plugga på karolinska institutet?

Vill bo nära pojkvän, släkt eller vänner. Fast om det låter mycket finare på mitt cv och jag får mer jobbmöjligheter kan jag tänka mig KI.

Vad tror ni?

• Svar på tråden Spelar det roll VARS man pluggar?
  • Anonym ('')

När du är klar med dina svenskstudier så kan du plugga var du vill.

• Anonym (Ehum)

Kan du tänka dig KI? Det är extremt svårt att komma in på KI, du får nog kolla vart det är realistiskt att komma in i första hand.

• Anonym (hejhej)
    Anonym (Ehum) skrev 2016-02-18 18:43:11 följande:

Kan du tänka dig KI? Det är extremt svårt att komma in på KI, du får nog kolla vart det är realistiskt att komma in i första hand.

Eftersom röntgensjuksköterska har 17,15 i jämförelsetal kommer jag in då jag har 18. Fast det var lite off topic.. är det förmånligt att ha examen på KI?
  • Kjell2

Har du bestämt dig för var du vill bo och jobba så plugga där. Bra för nätverk mm.

• Seven Costanza

Det beror väl på. Jag kan inget om just den utbildningen men allmänt kan man väl säga att i de yrken där det är brist på utbildade spelar det inte så stor roll var man läst, men om det finns få jobb spelar det större roll. Om du tänkt stanna i Norrland lär ju en examen från Luleå ses mer positivt på än vad den hade gjort om du skulle söka jobb i Stockholm antar jag.

• Kastrullresan

För vissa utbildningar spelar det roll var man har läst men jag har mycket svårt att tro att det gäller för röntgensjuksköterskor. Det är ett bristyrke och då tror jag det är viktigare att du utbildar dig där du också vill leva och arbeta.

• Anonym (hejhej)
    Kastrullresan skrev 2016-02-18 19:05:11 följande:

För vissa utbildningar spelar det roll var man har läst men jag har mycket svårt att tro att det gäller för röntgensjuksköterskor. Det är ett bristyrke och då tror jag det är viktigare att du utbildar dig där du också vill leva och arbeta.

Tack så mycket, vill jättegärna stanna i norrland. Får jag inte jobb här så tror jag dock inte Luleå är en fördel, men vad vet jag.
  • Anonym (hejhej)
    Seven Costanza skrev 2016-02-18 19:04:29 följande:

Det beror väl på. Jag kan inget om just den utbildningen men allmänt kan man väl säga att i de yrken där det är brist på utbildade spelar det inte så stor roll var man läst, men om det finns få jobb spelar det större roll. Om du tänkt stanna i Norrland lär ju en examen från Luleå ses mer positivt på än vad den hade gjort om du skulle söka jobb i Stockholm antar jag.

Tack, tror du det finns en risk att arbetsgivare har hört rykten och har dåliga erfarenheter från universitetet? (tänker bara spontant).. Att det kan vara ett hinder för jobben, att det kanske varit "dåliga" röntgensjuksköterskor som kommer  just från ltu
  • Seven Costanza
    Anonym (hejhej) skrev 2016-02-18 19:08:43 följande:

Tack, tror du det finns en risk att arbetsgivare har hört rykten och har dåliga erfarenheter från universitetet? (tänker bara spontant).. Att det kan vara ett hinder för jobben, att det kanske varit "dåliga" röntgensjuksköterskor som kommer  just från ltu

Den risken finns väl för alla utbildningsplatser. Du kan säkert kolla upp rankingen för LTU jämfört med KI och vad de eventuellt fått kritik för. Men om du tänkt stanna i Norrland och det inte finns någon annan skola i Norrland med bättre ranking som erbjuder samma utbildning så kan du ju ta LTU utan problem.
  • Mrs Moneybags

Luleå Tekniska har väl ganska gott renommé även om KI ligger högst i de flesta mätningar när det gäller medicinska utbildningar. 
    Nu måste det ju fungera i din vardag också, så jag röstar för LTU ändå.
    Lycka till!

• Rikard

Om du vill fortsätta använda ordet vars så är det Umeå du ska plugga i.
    På andra läroanstalter kommer de höja på ögonbrynen inför detta utmärkta ord.

• Anonym (hejhej)
    Rikard skrev 2016-02-19 17:45:40 följande:

Om du vill fortsätta använda ordet vars så är det Umeå du ska plugga i.
    På andra läroanstalter kommer de höja på ögonbrynen inför detta utmärkta ord.

Vad har du för motivering? undersökningr, egna erfarenheter, sarkasm?
Svar på tråden Spelar det roll VARS man pluggar?