• Anonym (Push)

planerat snitt = föda?

Varför kallas det att föda genom planerat snitt? Varken mamman eller barnet får anstränga sig utan man lägger ett snitt och plockar ut barnet.
    Tycker eg inte om metoden då många missbrukar det men det är ju upp till var en, men att kalla det föda är fel tycker jag.
    Man går liksom dit som ett bokat tandläkarbesök och vet exakt datum och ca tid för barnets ankomst. Eller som att förstora tuttar eller nått.

Det är en förlossningsmetod och ingen förlossning.

• Svar på tråden planerat snitt = föda?
  • MsFry

Om det är ansträngningen för mamman det hänger på så har alltså min kompis som låg med krystvärkar i 13 timmar fött barn mer än vad jag har som klämde ut min avkomma på strax under tre timmar?

• Rainbow gg

Tyck vad du vill. Jag tycker att ett barn är fött när det kommit ut i världen, oavsett vilken väg det blev. Ska man lägga vikt i allt krystade och stånkande och uttrycka hur duktig man varit så kan man ju då säga "jag födde vaginalt", för då vet ju alla hur duktig man varit. Tycker jag då. Ett barn blev det ju oavsett. Ska barnet senare fira sin utplockningsdag och inte födelsedag? För det blev ju inte fött tydligen.

Varför är det viktigt för dig att de som inte förlöste vaginalt ska säga "föda" på något annat sätt bara för att poängtera att de gjort kejsarsnitt?

• Anonym (Push)
    Rainbow gg skrev 2016-02-19 22:58:14 följande:

Tyck vad du vill. Jag tycker att ett barn är fött när det kommit ut i världen, oavsett vilken väg det blev. Ska man lägga vikt i allt krystade och stånkande och uttrycka hur duktig man varit så kan man ju då säga "jag födde vaginalt", för då vet ju alla hur duktig man varit. Tycker jag då. Ett barn blev det ju oavsett. Ska barnet senare fira sin utplockningsdag och inte födelsedag? För det blev ju inte fött tydligen.

Varför är det viktigt för dig att de som inte förlöste vaginalt ska säga "föda" på något annat sätt bara för att poängtera att de gjort kejsarsnitt?

Jag tycker inte att man borde kunna välja själv att göra ett kejsarsnitt utan det borde endast användas som en akut lösning eller om man vet i förväg att barnet inte kan födas normalt. Men planerat snitt pga behålla underliv är idiotiskt. Det är lika dumt som de som inte ammar sina barn för att deras bröst kan förändras.
  • LaFontaine
    Anonym (Push) skrev 2016-02-19 23:25:17 följande:
    Jag tycker inte att man borde kunna välja själv att göra ett kejsarsnitt utan det borde endast användas som en akut lösning eller om man vet i förväg att barnet inte kan födas normalt. Men planerat snitt pga behålla underliv är idiotiskt. Det är lika dumt som de som inte ammar sina barn för att deras bröst kan förändras.
    Nu är det ju inte så att planerade kejsarsnitt används i parti och minut för att kvinnor inte vill förstöra underlivet. Det finns tillfällen när en förlossning alldeles säkert skulle kunna ske, men med onödig påfrestning och potentiella följdeffekter. Jag kommer sannolikt att snittas av just den anledningen. Om jag tvingades är det klart att ungen skulle komma ut till slut, jag hade inte mått så bra efteråt.
  • Rainbow gg
    varför inte?
    varför?
    Genom att själv kunna överväga för och nackdelar med båda sätten, varför skulle man inte själv ha möjligheten till att välja? Det finns risker med båda sätten, och en del tycker säkerligen att konsekvenserna av ett snitt överväger konsekvenserna av en vaginal födsel. Det behöver inte överhuvudtaget handla om att "behålla underlivet", vad det nu betyder, utan att genom att kunna välja kan man till exempel undvika att känna sig utsatt, utelämnad eller bitter för att man blev tvingad att ta konsekvenser som inte var nödvändiga. Skulle inte du till exempel känna dig överkörd av vården och utsatt om du blev tvingad till kejsarsnitt (självklart utan att det var akut och utan att det fanns några egentliga anledningar mer än att "alla gör så")?
    Och det är samma sak med amningen. Varför vill du bestämma över andra kvinnor? Vad ger dig rätten att döma deras val? Jag sitter inte här och dömer kvinnor som ammar sina barn tills de är 5 år, inte heller kvinnor som inte ammar alls.
    Min känsla jag får av dina inlägg är att du fått en bild av vad den "goda kvinnan" ska vara. Att en bra mamma är beredd att offra hela sig själv, trotts fullgoda alternativ, och gör hon inte det så är hon ingen "riktig kvinna".
    Mår barnen bättre av om mamman sitter och gråter vid amningen, för att hon har ont eller bara för att hon fått så mycket påtryckningar om att hon måste amma?
    Jag tror att barnet mår bäst när mamman också mår bra, om det innebär kejsarsnitt och ersättning är det då fel? Är man en "dålig kvinna" om man väljer att göra vad som är bäst för just den individen eller familjen?

Som i ditt exempel, att brösten skulle förändras. Om jag är en kvinna med väldigt låg självkänsla och mina bröst är något av det enda på min kropp som jag är stolt över, och tanken på att förlora det enda jag tycker är attraktivt hos mig själv gör att jag mår hemskt dåligt, ska jag då sitta och bli dömd av dig för att jag istället väljer att ge ersättning?

Det känns som att du ser på detta väldigt ensidigt, att det endast handlar om utseende när man väljer att göra som man gör. Kan du av det jag skrivit kanske se att det finns en mer nyanserad sida till detta? Att en välinformerad kvinna har kompetens nog till att avgöra själv hur hon vill ha sin vård och göra i sin uppfostran.
  • Söderomslottsskogen

Åsikten att det är idiotiskt att vilja bevara utseendet och funktionen i sitt underliv som kvinna är väldigt vanlig. Det finns massor av förespråkare för kvinnlig omskärelse som tycker precis som du.

Själv tycker jag att det är sunt med självbevarelsedrift, även när det kommer till något så tabubelagt som en snippa. Min snippa finns för min skull, och varken min man, mina barn eller någon som säger sig agera i deras intresse har rätt att kräva att jag ska offra den för deras skull.
  • Ramborg

Söderomslottsskogen skrev 2016-02-20 08:06:13 följande:

Åsikten att det är idiotiskt att vilja bevara utseendet och funktionen i sitt underliv som kvinna är väldigt vanlig. Det finns massor av förespråkare för kvinnlig omskärelse som tycker precis som du.

Själv tycker jag att det är sunt med självbevarelsedrift, även när det kommer till något så tabubelagt som en snippa. Min snippa finns för min skull, och varken min man, mina barn eller någon som säger sig agera i deras intresse har rätt att kräva att jag ska offra den för deras skull.

Exakt vad jag tänkte säga. Ett fungerande underliv är extremt viktigt för välbefinnandet hela resten av kvinnans liv. Varför skulle det inte vara viktigt, TS?
    42.
  • Anonym (lollo)

Ser att jag är en av få som håller med ts.

• Anonym (S)

istället för att börja i denna änden behöver vi ju börja med att förändra språket och byråkratin. Och det gäller ju även internationellt. Birth date eller / född / födelsetid som man ska ange överallt. Inte alltid skriver de ju att man ska ange personnummer, utan just födelsetid, eller född, 6 siffror: år månad dag.

Kanske ska snittade barn få ett eget personnummer med en egen sifferserie, tex ett X istället för siffra i de fyra sista???? Så alla vet. *obs ironi*

Hur mycket man anstränger sig. Ja, borde man inte berätta då om ev smärtlindring? Jag har värkar utan paus och försvinner i huvudet, kalla det en ofrivillig dykmetod eller vad som helst, kan inte direkt påstå att jag är "med" eller anstränger mig. Tar dessutom allt från någon timme till mindre, vilket har resulterat i planerade igångsättningar. Då vet jag ju datum också och har kanske inte "ansträngt mig"?????

Svar på tråden planerat snitt = föda?