Kiropraktor
De ger patienter en väldigt märklig kroppsuppfattning, pratar om kotor som "sitter fel" och behöver manipuleras på plats (anatomiskt omöjligt)
De ger patienter en väldigt märklig kroppsuppfattning, pratar om kotor som "sitter fel" och behöver manipuleras på plats (anatomiskt omöjligt)
Hej,
Vad tråkigt att du läsa det du beskriver.
Jag är legitimerad kiropraktor, lektor på Skandinaviska Kiropraktorhögskolan i Solna (...)Den synen på kiropraktik som jag delar och som våra svenskutbildade kiropraktorer utbildas är i högsta grad vetenskapligt förankrad. Jag utgår också från att vi pratar om legitimerade kiropraktorer inom hälso- och sjukvården och inte andra icke legitimerade utövare. Den svenska kiropraktorutbildning karakteriseras av höga krav på vetenskaplig evidens i samtliga moment under utbildningen. (...)
Vänliga hälsningar
Per J. Palmgren, Legitimerad Kiropraktor, MMedEd, Med Dr.
Kotor sitter inte fel eller ur led för då skulle man vara på ortopedakuten. Modern kiropraktik pratar om segmentella leddysfunktioner. Dvs rörelsesegment i treledskomplexet som är inskränkta eller rör sig sub-optimalt. Som man kan läsa i den vetenskapliga litteraturen kan dessa uppkomna utifrån en mängd olika strukturer, så som intra-artikulera meniskoider, adherenser i ledkapseln, hyperton/hypoton paraspinal muskulatur, diskogena problem etc etc. Dessa leddysfunktioner aktiverar nociceptoter (typ 4 mekanoreceptorer) som via A-delta och C-fibrer signalerar om smärta. Kiropraktisk behandling underlättar denna dysafferentiering genom att stimulera typ 1-3 mekanoreceptorer och muskelspolar (Gate Controle). Inga kotor flyttas och det berömda knacket är bara ett fysikaliskt fenomen som kallas kavitation (undertryck i leden) och indikerar att det skett en separation av ledvätskan i leden. Dock behöver inte det autistiska fenomenet närvara för en lyckad kiropraktisk manipulation.
Nu tar jag helg och önskar dig en trevlig sådan.
Per