• FamHull

Försäkringskassan som arbetsgivare

Någon här som jobbar på Försäkringskassan? Vad tycker ni rent allmänt om dom som arbetsgivare? Vad gör ni, handläggare/utredare? Hur är det med lön, arbetstider mm?

Tack på förhand för svar!

• Svar på tråden Försäkringskassan som arbetsgivare
  • Anonym (FK)

Jag jobbar som handläggare och har jobbat på Försäkringskassan i snart fem år. 
    Lönen är tyvärr inget vidare, men jag tycker att andra förmåner väger upp hyfsat bra i alla fall. 

Ordinarie arbetstid för mig är 08:00-16:27 men med möjlighet till att flexa. Väldigt fritt när det kommer till flex, men givetvis med viss hänsyn till arbetskamrater och verksamheten. 

En timmes friskvård i veckan på arbetstid och möjlighet till friskvårdsbidrag med upp till 2 000 kronor per år. 

Många semesterdagar är ett plus; 28,31 eller 35 dagar beroende på ålder. 

• Anonym (Nyfiken)

Vad ligger lönen på, på ett ungefär? Både som nyanställd (nyutexaminerad med relativt lite tidigare erfarenhet) och efter fem år?

• FamHull
    Anonym (FK) skrev 2016-02-18 22:56:46 följande:
    Jag jobbar som handläggare och har jobbat på Försäkringskassan i snart fem år. 
    Lönen är tyvärr inget vidare, men jag tycker att andra förmåner väger upp hyfsat bra i alla fall. 

Ordinarie arbetstid för mig är 08:00-16:27 men med möjlighet till att flexa. Väldigt fritt när det kommer till flex, men givetvis med viss hänsyn till arbetskamrater och verksamheten. 

En timmes friskvård i veckan på arbetstid och möjlighet till friskvårdsbidrag med upp till 2 000 kronor per år. 

Många semesterdagar är ett plus; 28,31 eller 35 dagar beroende på ålder. 
    Tack för svar! Flex låter bra, jag är van att börja tidigt och därmed kunna hämta barnen relativt tidigt. Friskvård & friskvårdsbidrag låter toppen. Likaså semestern. Cool Vill du avslöja vad lönen ligger på?

• Anonym (FK)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2016-02-18 23:37:27 följande:

Vad ligger lönen på, på ett ungefär? Både som nyanställd (nyutexaminerad med relativt lite tidigare erfarenhet) och efter fem år?

FamHull skrev 2016-02-22 21:12:02 följande:
    Tack för svar! Flex låter bra, jag är van att börja tidigt och därmed kunna hämta barnen relativt tidigt. Friskvård & friskvårdsbidrag låter toppen. Likaså semestern. Cool Vill du avslöja vad lönen ligger på?
    Det är väldigt varierande beroende på vad man har för tjänst och var i landet man arbetar. Jag började på strax över 20 000 och ligger i dag på strax under 27 000. 
  • Anonym (Jag)

Jag har! Jobbat i fem år som personlig handläggare (minst tre års studier är ett krav). Tycker kassan är en bra arbetsgivare även om det varit lite stormigt på chefsnivå just inom mitt område. Har det OTROLIGT flexibelt och kan gå till frissan när som helst, flexa ut tidigare i princip vilken dag som helst, de betalar ens receptbelagda läkemedel och man får gå till läkare på arbetstid. Har också 90 % av lönen vid föräldraledighet.

Har ca 29 000 innan årets lönerevision. Är under 30 år och tre år sedan examen (jobbade parallellt med studierna i början).

Vad är det för tjänst du sökt?

• FamHull
    Anonym (Jag) skrev 2016-02-26 15:15:40 följande:
    Jag har! Jobbat i fem år som personlig handläggare (minst tre års studier är ett krav). Tycker kassan är en bra arbetsgivare även om det varit lite stormigt på chefsnivå just inom mitt område. Har det OTROLIGT flexibelt och kan gå till frissan när som helst, flexa ut tidigare i princip vilken dag som helst, de betalar ens receptbelagda läkemedel och man får gå till läkare på arbetstid. Har också 90 % av lönen vid föräldraledighet.

Har ca 29 000 innan årets lönerevision. Är under 30 år och tre år sedan examen (jobbade parallellt med studierna i början).

Vad är det för tjänst du sökt?
    Låter ju väldigt bra med alla förmåner!
    Har sökt en tjänst som servicehandläggare.
  • Hera78

Började som handläggare 1 april förra året, fick 29 000 kr i ingångslön. Är galet nöjd med FK som arbetsgivare och jag fullkomligt älskar mitt jobb, imorgon är det äntligen måndag igen ????????????

• Hera78

Skulle inte vara massa frågetecken utan en glad smiley och en tumme upp...

• FamHull

[quote=76388181][quote-nick]Hera78 skrev 2016-02-28 23:55:58 följande:[/quote-nick]Började som handläggare 1 april förra året, fick 29 000 kr i ingångslön. Är galet nöjd med FK som arbetsgivare och jag fullkomligt älskar mitt jobb, imorgon är det äntligen måndag igen ????????????[/ Låter väldigt bra!!😄

• Anonym (undrar)
    Hera78 skrev 2016-02-28 23:55:58 följande:

Började som handläggare 1 april förra året, fick 29 000 kr i ingångslön. Är galet nöjd med FK som arbetsgivare och jag fullkomligt älskar mitt jobb, imorgon är det äntligen måndag igen ????????????

Vad är det som är bra? Vad gör att du längtar efter måndag?? :) :P 
    Hur är stressnivån? Och hur smidigt är det om man är sjuk/vabbar? Alltså kan man vara borta, eller samlas grejer på hög?

Tycker det låter fantastiskt :) Kan inte säga att jag känner riktigt så inför mitt jobb ;) 
  • Hera78
    Anonym (undrar) skrev 2016-02-29 20:57:54 följande:
    Vad är det som är bra? Vad gör att du längtar efter måndag?? :) :P 
    Hur är stressnivån? Och hur smidigt är det om man är sjuk/vabbar? Alltså kan man vara borta, eller samlas grejer på hög?

Tycker det låter fantastiskt :) Kan inte säga att jag känner riktigt så inför mitt jobb ;) 
    Jobbet är roligt, jag lär mig nya saker varje dag och jag har fantastiska kollegor som förgyller dagen extra mycket.

Stundtals är det vansinnigt stressigt. Jag märker ju skillnad på min energinivå som inte arbetat mer än ett år och de som jobbat länge. Jag lägger i en extra växel medan andra ser hinder. Det är mycket att göra och det är tråkiga beslut vi ibland måste ta men sammantaget är det ett fruktansvärt roligt jobb som passar mig perfekt. Har aldrig känt så här någonsin för ett jobb tidigare och det är en vansinnigt skön känsla att längta till jobbet. Då vet man att man hamnat rätt ????
  • Hera78
    Hera78 skrev 2016-03-16 21:20:29 följande:
    Jobbet är roligt, jag lär mig nya saker varje dag och jag har fantastiska kollegor som förgyller dagen extra mycket.

Stundtals är det vansinnigt stressigt. Jag märker ju skillnad på min energinivå som inte arbetat mer än ett år och de som jobbat länge. Jag lägger i en extra växel medan andra ser hinder. Det är mycket att göra och det är tråkiga beslut vi ibland måste ta men sammantaget är det ett fruktansvärt roligt jobb som passar mig perfekt. Har aldrig känt så här någonsin för ett jobb tidigare och det är en vansinnigt skön känsla att längta till jobbet. Då vet man att man hamnat rätt ????
    Vi arbetar i team och är någon borta hjälps vi åt i dennes ärenden. Jag har två småbarn och vabbar flera gånger i månaden. Vi har möjlighet att arbeta hemifrån, det är självklart inget som krävs men möjligheten finns och jag har kunnat jobba några timmar när barnen sovit exempelvis.
  • Starboy

Hej

Angående jobb som personlig handläggare.

Är det så stressigt som alla skriver om på nätet. Hittar ingen på andra sajter där folk tycker att det är ett bra jobb. Alla skriver om stress och att folk går in i väggen. Har blivit erbjuden jobb och vet inte om jag vågar tacka ja. Kan någon hjälpa mig och ge mig lite vägledning??

• Anonym (Anonym)

Har jobbat på FK snart ett år som personlig handläggare på sjukpenning och jag måste först säga att arbetssätt och belastning är helt olika beroende på vilken förmån (avdelning) man jobbar på. Sjukpenning är störst belastad och här är lite för o nackdelar:

+ Bra lön

+ Många semesterdagar

+ Flexibla arbetstider

+ Möjligheter att påverka och växa i sin yrkesroll

+ Massor att lära sig

- Ett komplext arbete, sjukförsäkringen är tragglig och svår att förstå

- Hög arbetsbelastning

- Stressigt

- Man måste fatta negativa beslut vilket leder till arga och upprörda kunder vilket i sin tur kan leda till en hotfull och obehaglig arbetsmiljö.

Hoppas du blev något klokare av detta, återkom om du har mer frågor!

Svar på tråden Försäkringskassan som arbetsgivare