• tulip79

Alvedon till små barn

Vid vilka tillfällen ger ni alvedon till era små barn? Mina (2 år o 4 år) får det ytterst sällan, ev när de har superhög feber, men oftast inte då heller. Hur gör ni?

• Svar på tråden Alvedon till små barn
  • Mammatillelise

Min dotter är bara 7 mån men efter senaste vaccinet märkte vi att hon blev dålig, tog tempen och hon hade då hög feber. Hon är väldigt glad annars, har aldrig sett henne så ledsen :( då fick hon en supp och somnade direkt. Vaknade 4 timmar senare och mådde toppen igen:)

• jennyz

Jag brukar ge våra barn (2 och 6 år) när febern märkbart får dem att må dåliga, minsta dottern andas väldigt jobbigt när febern går över 39 grader, så då får hon en dos, åtminstone när hon ska sova, är de bara trötta av febern så klarar de sig bra utan. Större dottern brukar oja sig mycket vid hög feber, och mår då bra att få i sig alvedon, det brukar dock oftast räcka med en dos per dag .

• Trippelmamma76

Vid feber som påverkar allmäntillståndet såpass att de äter och fr a dricker för lite, eller om den är väldigt hög. Vid smärta, tex öroninflammation.

• Santin

När febern är så hög att hon inte äter. Annars inte.

• MrsP79

I princip alltid när de har 39 eller över. Äldste sonen fick feberkramp en gång, och det var något av det värsta jag har varit med om. Annars när de mår så dåligt eller har så ont att jag anser att det kommer må mycket bättre med smärtstillande.

• Flickan och kråkan

Vi har gett och ger när de har riktigt hög feber (framför allt inför eller under natt). Men det har inte varit särskilt ofta. Blev mer eller mindre utskälld av en barnläkare på barnsjukhuset för att vi gett för låg dos (hade följt doseringen som jag skulle) då vi kom in med äldsta som var dryga året och hade närmare 41 grader i feber (tredagarsfeber - visste inte det då). De har ju lite andra doseringar efter exakt vikt.....fast de borde ju begripa att en vanlig dödlig ger efter doseringsanvisningar kan man tycka.

• Mimmla
    Flickan och kråkan skrev 2016-02-19 14:33:37 följande:

Vi har gett och ger när de har riktigt hög feber (framför allt inför eller under natt). Men det har inte varit särskilt ofta. Blev mer eller mindre utskälld av en barnläkare på barnsjukhuset för att vi gett för låg dos (hade följt doseringen som jag skulle) då vi kom in med äldsta som var dryga året och hade närmare 41 grader i feber (tredagarsfeber - visste inte det då). De har ju lite andra doseringar efter exakt vikt.....fast de borde ju begripa att en vanlig dödlig ger efter doseringsanvisningar kan man tycka.

Jobbar på barnakut och JA, ALLA föräldrar gör som ni för det är det som står i doseringsanvisningen. Jättetråkigt att ni blev dåligt bemötta p.g.a. detta. Det är ju först när man sökt första gången med feber som man får information om att man kan räkna per kg kroppsvikt. Inte ens 1177 lämnar ut information om detta....
  • Flickan och kråkan
    Mimmla skrev 2016-02-19 14:45:53 följande:
    Jobbar på barnakut och JA, ALLA föräldrar gör som ni för det är det som står i doseringsanvisningen. Jättetråkigt att ni blev dåligt bemötta p.g.a. detta. Det är ju först när man sökt första gången med feber som man får information om att man kan räkna per kg kroppsvikt. Inte ens 1177 lämnar ut information om detta....
    Vi blev väl bemötta på alla andra sätt och de tog väl hand om vår pojke och gav jättebra information om hur man kan varva ipren och paracetamol om man hamnar i en situation med för hög och stigande temp. 

Jag blev mest fundersam över hur läkaren kunde förutsätta att man som förälder skulle ge mer än doseringsanvisningarna. 
  • Magdalena03

Jag ger mina barn väldigt sällan alvedon, bara om de har suuperhög feber, en gång vartannat år ungefär. Tror inte att det är bra.

• Rocket Mania

Jag förstår inte varför man ska vara så himla restriktiv med exempelvis febernedsättande. Nu är mina barn nästan aldrig sjuka men får dom feber och är påverkade av den ger jag ipren/alvedon utan att tveka.

Annars vid exempelvis huvudvärk, inte heller det händer speciellt ofta att dom har.

• Majken03

När min treåring är rejält hängig i feber. Men inte om hon har 39 grader och är pigg. Hon har också fått alvedon när hon brände sig på handen en gång. Då enligt läkares ordination.

• LillaLoppi

När febern går över 40 har jag satt som gräns.

Mitt barn har haft så hög feber en gång, men vid det tillfället så hade barnet precis druckit en massa vatten och sedan somnat. Tempade precis när barnet somnat och då hade barnet en febertopp på 41 grader. Men iom att barnet sov, samt precis innan bälgat i sig vatten, så avvaktade jag. Tempade en halvtimme senare, då hade febern gått ner till 40. Efter tre timmars sömn vaknade barnet och febern var borta.

Jag är väldigt sparsam med allt onaturligt över lag.

• LillaLoppi
    Santin skrev 2016-02-19 09:55:29 följande:

När febern är så hög att hon inte äter. Annars inte.

Huvudsaken är att barnet får i sig vätska. Mat är väldigt sekundärt just där och då.
  • modsey

För mig är det så självklart att ge mina barn smärtstillande när de har ont ( nej inte en sticka i fingret ont) eller har hög feber som de är påverkade av. Dvs mår dåligt av.
    Jag ser inget självändamål i att låta barnen ha mer ont eller må sämre i sin feber än vad de behöver då vi har moderna läkemedel som kan lindra.
    Sen ger jag inte det i tid och otid för det bara för att de ha ren grad feber, men om den graden påverkar dem..ja då får det medicin.
    Är de sen också opåverkade när den har 39.5 och springer omkring och dricker bra, ja då får de det inte.

Jag har jobbat som sjuksköterska på akuten i många år och blir alltid lika förundrad när föräldrar kommer in med barn med hög feber och är dåliga som i mycket påverkade. Så frågar man dem vad de gett hemma, när de fick Alvedon eller Ipren sist.
    " Nej de har vi inte gett, vi brukar vara försiktiga med att ge läkemedel till barn. Har läst att febern i sig är bra " och bla bla bla...
    Jaha, vad tror de vi gör på sjukhuset då tänker jag tyst ( självklart snällt och inte otrevligt mot föräldrarna), dansa feberdansen och ropa på andar som tar ner febern utan läkemedel??

• Rocket Mania
    modsey skrev 2016-02-21 09:12:48 följande:
    För mig är det så självklart att ge mina barn smärtstillande när de har ont ( nej inte en sticka i fingret ont) eller har hög feber som de är påverkade av. Dvs mår dåligt av.
    Jag ser inget självändamål i att låta barnen ha mer ont eller må sämre i sin feber än vad de behöver då vi har moderna läkemedel som kan lindra.
    Sen ger jag inte det i tid och otid för det bara för att de ha ren grad feber, men om den graden påverkar dem..ja då får det medicin.
    Är de sen också opåverkade när den har 39.5 och springer omkring och dricker bra, ja då får de det inte.

Jag har jobbat som sjuksköterska på akuten i många år och blir alltid lika förundrad när föräldrar kommer in med barn med hög feber och är dåliga som i mycket påverkade. Så frågar man dem vad de gett hemma, när de fick Alvedon eller Ipren sist.
    " Nej de har vi inte gett, vi brukar vara försiktiga med att ge läkemedel till barn. Har läst att febern i sig är bra " och bla bla bla...
    Jaha, vad tror de vi gör på sjukhuset då tänker jag tyst ( självklart snällt och inte otrevligt mot föräldrarna), dansa feberdansen och ropa på andar som tar ner febern utan läkemedel??
    Exakt. Vi lever i en tid när enkla och väl beprövade läkemedel kan bespara de här små barnen så mycket lidande men det verkar ligga någon slags prestige i att inte ge?!
  • Mimmla
    modsey skrev 2016-02-21 09:12:48 följande:

Exakt! Men är det inte märkligt att denna information inte kan tillhandahållas av 1177? De flesta föräldrar ringer ju dit och vad har vi en sjukvårdsrådgivning till om inte just för att tillhandahålla sådan basal information. Verkar så onödigt att komma till akuten för att få febernedsättande...
Svar på tråden Alvedon till små barn