• Crash Man

Hur skulle du reagera om du såg någon utsättas för våld?

Handen på hjärtan nu. Hur skulle du reagera om du såg någon främling bli utsatt för våld? Många säger att de skulle agera på något sätt, men hur många skulle verkligen göra det om det väl hände.

Det är en sak om man ser ett brott begås en bit bort så man har en möjlighet att smussla rram mobilen och ringa polisen, men om det hände i ett trångt utrymmet t.ex en hiss hur skulle du göra då?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur skulle du reagera om du såg någon utsättas för våld?
  • lövet2

Been there - done that. Såvida jag inte har små barn med mig att hålla i säkerhet, så ingriper jag. Eftersom jag varken är stor eller stark, så gör det antagligen ingen nytta. Men förnuftet har inget att sätta emot när adrenalinet rusar till skallen ...

• Aniiee
    lövet2 skrev 2016-02-19 00:06:24 följande:

Been there - done that. Såvida jag inte har små barn med mig att hålla i säkerhet, så ingriper jag. Eftersom jag varken är stor eller stark, så gör det antagligen ingen nytta. Men förnuftet har inget att sätta emot när adrenalinet rusar till skallen ...

Samma här. Been there, done that, mor then once.
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • lagge2
    Crash Man skrev 2016-02-19 00:02:05 följande:

Handen på hjärtan nu. Hur skulle du reagera om du såg någon främling bli utsatt för våld? Många säger att de skulle agera på något sätt, men hur många skulle verkligen göra det om det väl hände.

Det är en sak om man ser ett brott begås en bit bort så man har en möjlighet att smussla rram mobilen och ringa polisen, men om det hände i ett trångt utrymmet t.ex en hiss hur skulle du göra då?

Varför står det "om du ser någon bli utsatt för våld"

Det är år 2016 och Löfvéns Sverige vi pratar om och ska vi vara ärliga så är det väl bättre att du formulerar frågan.

"Hur skulle du reagera NÄR du ser någon bli utsatt för våld"
  • Anonym (Lollo)

Jag säger också att om jag inte har små barn med mig/är helt ensam mot ett galet gäng på 5-6 män mitt i natten med ingen annan i närheten så gör jag nåt.

Jag har liksom inte vett att låta bli. Oftast räcker det att en vågar göra nåt så kan resten gå ur sin dimma och agera också.

Har jobbat ideellt tre år på kvinnojour och ryckt ut mitt i natten till folk som pucklar på varandra så det i sig är inget, men man ska inte komma med högklackat och utan backup till en knivfajt.

Det viktigaste är att larma ambulans och polis först för om jag också blir nerslagen får ingen nån hjälp.

• Anonym (Haha)

Haha, den där filmen är ju patetisk. De flesta fattade direkt att allt var fejk och att det var en filminspelning. Det satt en kamera väl synlig i hissen och tjejen står ju och fnissar åt hela grejen...

• lagge2
    Anonym (Lollo) skrev 2016-02-20 15:31:38 följande:

Jag säger också att om jag inte har små barn med mig/är helt ensam mot ett galet gäng på 5-6 män mitt i natten med ingen annan i närheten så gör jag nåt.

Jag har liksom inte vett att låta bli. Oftast räcker det att en vågar göra nåt så kan resten gå ur sin dimma och agera också.

Har jobbat ideellt tre år på kvinnojour och ryckt ut mitt i natten till folk som pucklar på varandra så det i sig är inget, men man ska inte komma med högklackat och utan backup till en knivfajt.

Det viktigaste är att larma ambulans och polis först för om jag också blir nerslagen får ingen nån hjälp.

Visst är det spännande eller som politikerna säger "en utmaning" med dessa gäng som härjar runt i alla våra städer nuförtiden.

Det spännand är ju att man aldrig vet vad som ska hända...en gruppvåldtäkt, ett rån, ett knivmord. Ja, möjligheterna är oändliga !

Tack för spänningen Löfvén !
  • ydiblon

Jag skulle ju vilja säga att jag skulle agera adekvat. Sanningen är att jag inte vet. Ingen jävla aning. Vore det skarpt läge så vi jag tro att jag skulle göra vad som är rätt. Ibland blir en chockad och handlingsförlamad dock. ????

• ydiblon

Jag hatar samsung... vill bara säga det. Ingen jävla känsla för språket i den skiten.

• lövet2
    lagge2 skrev 2016-02-20 21:30:14 följande:
    Visst är det spännande eller som politikerna säger "en utmaning" med dessa gäng som härjar runt i alla våra städer nuförtiden.

Det spännand är ju att man aldrig vet vad som ska hända...en gruppvåldtäkt, ett rån, ett knivmord. Ja, möjligheterna är oändliga !

Tack för spänningen Löfvén !
    Ditt inlägg är lite obegripligt. Menar du att statsministern har satt i hop gäng som driver runt och slåss? Eller att folk inte blev misshandlade för några år sedan?
  • lagge2
    lövet2 skrev 2016-02-20 21:54:30 följande:
    Ditt inlägg är lite obegripligt. Menar du att statsministern har satt i hop gäng som driver runt och slåss? Eller att folk inte blev misshandlade för några år sedan?
    Nu är det ju svårt att veta om misshandel/övergrepp har ökat eftersom polisen själva nu har erkänt att de mörkat händelser för att inte allmänheten ska få reda på allt såsom Kungsträdgården mm mm mm mm mm.

Enligt min mening så har det aldrig förekommit så mycket knivvåld, så mycket gruppvåldtäkter/sexofredanden.

Att det är gäng som driver runt beror väl på att Löfvén välkomnat dem med sina skyltar.

Kanske är det bara en tillfällighet att knappt några tjejer vågar besöka badhus nuföritden....vad vet jag.
Svar på tråden Hur skulle du reagera om du såg någon utsättas för våld?