Whitemouse skrev 2016-02-19 14:07:35 följande:
Okej. Hur länge tog det efter operationen tills du märkte skillnad? Och hur länge gick du med bekymret tills du opererade? Samt hur stora bekymmer hade du under tiden du gick med det?
Mina händer domnar efter någon minut bara om jag gör något pilligt, håller i något längre, skriver på datorn eller håller handleden i böjt läge för länge. Utsätter jag dem för något ansträngande får jag kraftiga bekymmer med både domningar och värk under hela natten ungefär, trots handledsstöd. Har sovit med handledsstöd varje natt sedan mars förra året, utan dem skulle jag inte överleva typ ;) Så jag hoppas att jag har goda chanser att få dem helt återställda efter op.
Bedövningssprutan är jag väldigt rädd för. Är skrämd sen jag var på undersökningen hos ortopeden då de konstaterade att jag hade karpal och samtidigt hade en knöl i handen (senknut?) som de spröt i kollagen med en 2mm grov kanyl (såg det ut som) rakt ner i handen. Ont som f*n gjorde det och jag var nära på att svimma..
Min mamma har opererat båda händerna och hon sa att bedövningen var det värsta och sedan själva bandaget, eller "boxningshandsken" som hon kallade det ;), det kliade och kändes svettigt hela tiden.
Är super nervös nu och bara räknar timmarna tills det är dags

Jag hade besvär lite drygt ett år. Så fort jag höll händerna stilla somnade dom på någon minut, ungefär som du.
Effekten kom på en gång tror jag. Det är lite svårt att säga för händerna var svullna och eländiga en tid efteråt, men inget som egentligen var särskilt besvärligt. I dag 5 år efteråt har jag inga besvär alls av domningar.
Sprutan gjorde ganska ont, det måste jag erkänna, men tänk att utan den så hade operationen gjort ondare. Det som jag upplevde som obehagligast var att man hörde när dom skrapade mot benet i handen. Det kändes inget alls, men bara känslan av att dom var där och karvade var lite obehaglig. Gång 2 hade jag hörlurar med musik och slapp det där obehagliga ljudet.
Om du är orolig så går det att få lugnande inför ingreppet. Ring och prata med dom och be om att få något sederande. Jag har fått det inför en annan operation och det är ganska skönt att bli lite lallande och obekymrad om vad det är man blir utsatt för.