• Forumvärd

    Rätt eller fel att införa snusförbud?

    I Hammarökommun har det tidigare varit förbjudet för personal och förtroendevalda att röka under arbetstid. Nu tar kommunen tobaksförbudet ett steg längre och förbjuder även snus.
    Vad tycker du om det?
    Rätt eller fel?
    Rösta och diskutera gärna i tråden Solig

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Rätt eller fel att införa snusförbud?
  • Dr Nail

    Jag kan på nån nivå förstå rökförbud. Jag säger inte att jag gillar det, men jag kan förstå det, då det existerar argument i stil med att det luktar, passiv rökning etc. När det gäller snus så ser jag absolut ingen logik i det. Vem f-n störs av att folk snusar? Eller är tanken att alla ska hångla med varandra? Absurt och liknar ett skämt.

  • Dr Nail

    Fast å andra sidan är det ju busenkelt att ignorera ett sånt förbud, så länge de inte börjar stoppa fingrarna under läppen på en för att kontrollera. Skulle nästan inte förvåna mig ifall de tar det till den nivån.....men än så länge känns det som att man kan strunta i förbudet :/

  • misil

    Helt idiotiskt även att förbjuda personal att röka på sin rast är fel,att klaga på lukt är självklart ett moralistiskt svepskäl.
    Vem vet snart kommer väl inte personer som svettas mer än andra få jobba inom dessa yrken,eftersom någon kan bli kränkt av den s.k odören :)

  • kaffe

    Ganska fånigt. Snus till skillnad från cigaretter är inte skadligt för dom runt omkring. Sen att jag personligen är tobaksmotståndare är en annan historia.

  • kaffe
    misil skrev 2016-02-19 14:24:20 följande:
    Helt idiotiskt även att förbjuda personal att röka på sin rast är fel,att klaga på lukt är självklart ett moralistiskt svepskäl.
    Vem vet snart kommer väl inte personer som svettas mer än andra få jobba inom dessa yrken,eftersom någon kan bli kränkt av den s.k odören :)
    Fast röka på sin rast får man väl förutsatt att man går utanför arbetsplatsens område eller i speciella rökzoner. I alla fall är det så här vad jag vet.
  • Dr Nail
    kaffe skrev 2016-02-19 14:40:15 följande:

    Fast röka på sin rast får man väl förutsatt att man går utanför arbetsplatsens område eller i speciella rökzoner. I alla fall är det så här vad jag vet.


    Har en kompis på vars arbetsplats det började så, sen blev det totalt förbjudet :)

    Ett kommunalt jobb.
  • Dr Nail

    Jag minns t.o.m. att vi skämtade om att man åtminstone fortfarande får snusa :) Hehe, det var kul. Då.

  • misil
    Dr Nail skrev 2016-02-19 14:46:54 följande:
    Har en kompis på vars arbetsplats det började så, sen blev det totalt förbjudet :)

    Ett kommunalt jobb.
    Väntar bara på att det ska gå ut ett dekret att personal inte får äta nötter,eftersom det KAN påverka andra.
  • Anonym (nn)

    Galet. Att jag snusar och ser ut som en apa med fläskläpp är väl ändå bara min ensak ;) Och hur skulle man kontrollera det förbudet? Rota i munnen på folk? :D

  • Anonym (FrihetMedEgenansvar)

    Vi kan inte bli ett land där vi ska gå in med förbud mot allting, vi måste låta människor göra sina egna val vare sig de är positiva eller negativa, det de BÖR göra är att förebygga och erbjuda "morötter" , förbjuder man mer och mer så förlorar människor sin förmåga att fatta egna beslut.
    Med Snusförbudet använder de hälsoriskerna som en orsak, då får de sluta hyckla, då får de förbjuda ALLT, ingen alkohol på sina representationsmiddagar, bort med kaffe, inget vatten på flaska, alla plastdetaljer som används i inom kommunen skall bort ect ect ect, 

Svar på tråden Rätt eller fel att införa snusförbud?