• MammaBella

Lax i ugn

Hade tänkt göra  lax i ugn med någon sorts sås och har svårt att hitta inspiration.

Får gärna passa till ris då sonen önskar det.
    Ska gå att ta bort kolhydraterna.
    Ej med pepparrot eller paprika då en person inte gillar det.

Vad ska jag hitta på??

• Svar på tråden Lax i ugn
  • Valkyria75

Citron och dillsås! Jättegott. Och enkelt.

Jag brukar ta ca 4 dl vatten, två fiskbuljongtärningar, rejält med citron, saft från ca en halv, ibland mer. Kok upp, red med maizena ljus redning.

I med rejält med dill, går bra med frusen. Blanda i 1.5-2 dl grädde.

Täck laxen och in i ugnen 200 gr i ca 20 min.

• Carambolan

Jag gillar att bara täcka laxen med pesto och köra i ugnen :) Sen servera med ris och en kall yoghurtsås till.

• MammaBella
    Valkyria75 skrev 2016-02-22 15:27:56 följande:

Citron och dillsås! Jättegott. Och enkelt.

Jag brukar ta ca 4 dl vatten, två fiskbuljongtärningar, rejält med citron, saft från ca en halv, ibland mer. Kok upp, red med maizena ljus redning.

I med rejält med dill, går bra med frusen. Blanda i 1.5-2 dl grädde.

Täck laxen och in i ugnen 200 gr i ca 20 min.

Tack men jag är inte så förtjust i buljongsmak och personen som inte äter kolhydrater vill nog ej ha maizena...
  • MammaBella
    Carambolan skrev 2016-02-22 17:13:45 följande:

Jag gillar att bara täcka laxen med pesto och köra i ugnen :) Sen servera med ris och en kall yoghurtsås till.

Jag har redan bjudit detta sällskap på pestolax...
  • Valkyria75
    MammaBella skrev 2016-02-22 19:48:55 följande:

Tack men jag är inte så förtjust i buljongsmak och personen som inte äter kolhydrater vill nog ej ha maizena...

Den smakar iofs mest citron och dill. Men den behöver nog redas, så om det var så viktigt med kolhydraterna så är det nog bättre med nåt annat.

Det är också väldigt gott att bre på dijonsenap. Vi brukar sen ha ströbröd ovanpå, men det hår nog bra att skippa. Till det brukar vi ha ris och en jättegod sherrysås. Fast den har också en buljongtärning i sig... Och reds med mjöl... :)

Tyvärr har jag nog inte fler idéer då...

Hoppas du hittar nåt gott!
  • MammaBella
    Valkyria75 skrev 2016-02-22 20:57:20 följande:
    Den smakar iofs mest citron och dill. Men den behöver nog redas, så om det var så viktigt med kolhydraterna så är det nog bättre med nåt annat.

Det är också väldigt gott att bre på dijonsenap. Vi brukar sen ha ströbröd ovanpå, men det hår nog bra att skippa. Till det brukar vi ha ris och en jättegod sherrysås. Fast den har också en buljongtärning i sig... Och reds med mjöl... :)

Tyvärr har jag nog inte fler idéer då...

Hoppas du hittar nåt gott!
    Tack ändå!
  • Rocket Mania

Laxpaket då?

Skär till i portionsstorlek och lägg varje portion i en bit folie. Klicka på färskost med valfri smak (eller naturell), knip ihop folien och kör i ugnen. Du kan även lägga med grönsaker eller örter om du vill det. 

Servera med ris och en god sallad.

• IsDimma

För den som gillar lchf så är recept på créme fraîche och mjukost (räkor, kräftor eller något annat gott). Peppar och kanske lite dill. Lite citron eller lime är gott också.
    Och så på med lite västerbottenost längst upp.
    Salt och peppar på laxen.
    Det är toppengott!

• AnnaZL

lägg laxen på en bädd av skivad purjolök, täck med ost och häll grädde på. Salt och pepper.

• chadde

Blanda ihop creme fraiche, hackad chili och feta. Riv över lite limeskal och täck laxen med det. Svingott med hemmagjord remoulad till. 

Svar på tråden Lax i ugn