-
Så är det nog! Nu har jag visserligen med i bagaget att jag vet att jag kan ha en helt symptomfri graviditet ganska länge utan att något behöver vara fel, för några år sedan blev jag nämligen gravid av misstag trots p-medel och upptäckte det inte förrän jag var i vecka 12 (gjorde abort). Man såg heller inget på mig utan jag var lika smal som vanligt. Rätt skrämmande att man kan gå så länge utan ett endaste symptom.Tussilago89 skrev 2016-03-18 15:07:19 följande:Det är ju fortfarande väldigt tidigt för att känna symtom egentligen! Det är ju mest nu i början som man hänger sig fast vid varje symptom för glatta livet haha sedan förbannar man sig ju bara över dem ;) -
Min mamma har berättat att det var likadant för henne när hon väntade mig och mina syskon. Hon hade i det närmaste symptomfria graviditeter med alla tre och hon såg inte gravid ut förrän de tre sista månaderna. Min syster mådde dock väldigt illa från början under båda sina graviditeter.Bell13 skrev 2016-03-18 16:15:55 följande:Vid min första graviditet var det likadant, fattade inte förrän i v 15. Var smal, gick inte upp ett enda gram och mådde som vanligt. Men det är vanligt har jag hört med första barnet
Jag kan ju inte låta bli att oroa mig ändå, mest för att jag liksom inte har tiden på min sida i och med min ålder (snart 37) om det skulle bli en massa jox med MA/MF. Den smärtsamma biten vet jag att jag kan hantera om så vore fallet. Det tog sig visserligen snabbare än väntat (på fjärde försöket), men jag är helt inställd på att det ska funka nu. Min kropp och jag är redo! -
Själv håller jag på att bli tokig eftersom jag inte ens har pojkvännen att prata med ännu (han kommer hit i början på nästa vecka och jag vägrar berätta en sån här sak över telefon).Flurriburr skrev 2016-03-19 13:21:40 följande:Haha! Intressant är det. Och spännande när man inte har en aning om vad som händer! Har ingen å prata med, min sambo vet lika lite som jag å vi väljer att inte berätta för någon ännu :) -
Jag somnar också tidigt (vilket för mig innebär runt 22 och vaknar tidigt (omkring 7). Då är jag i vanliga fall en riktig nattuggla som sällan lägger mig innan 1 och kliver upp innan 9. :pmonn skrev 2016-03-19 14:44:17 följande:Jag har precis samma sovmönster nu också! Jättekonstigt! Vaknar av att jag är kissnödig och hugrig!!
-
Jag är lika gammal som du (blir dock 37 i år) och har inga barn sedan tidigare, så jag kan verkligen förlika mig med den där oron. Jag har lite domedagskänsla över det hela iom att jag inte har all tid i världen på mig. Men, men, det ska gå bra ändå. :)mamalolo skrev 2016-03-20 09:34:00 följande:Hej alla! Plussade för några dagar sedan (tredje barnet). bf kring den 28-29 nov tror jag. Hade ÄL kring 5-6 mars.
Känner mig också lite orolig för som jag minns det plussade jag väldigt tidigt BIM-3 med mina två första. Dessutom är inte strecket idag särskilt mycket starkare än det jag fick för två dagar sedan.
Känner att jag kommer vara extra känslig/orolig den här graviditeten. Har hunnit bli 36 år så större risk att något går fel...
-
Tack! Nej, det kan jag inte påstå. Det tog sig nu på fjärde försöket. Anledningen till att det har dröjt är snarare att det tog mig ett bra tag att hitta rätt kille. ;)mamalolo skrev 2016-03-20 10:21:32 följande:Nej, jag har verkligen inget att klaga på. Har två fina barn och skulle det visa sig att det inte går vägen är jag nöjd så.
Har du försökt länge? Grattis till graviditeten! -
Skönt, jag förstår dig precis! Jag gick in i vecka 6 igår, men har ännu inga tydliga symptom tycker jag (varken illamående eller speciellt ömma bröst). Känner möjligen lite ömt om jag knådar brösten ordentligt, men endast då. Däremot är jag dunderförkyld, alltså så pass att jag blir hemma sängliggande idag för att kurera mig. Det har inte hänt på 12 år, så visst är väl det att betrakta som ett graviditetstecken iaf (nedsatt immunförsvar).vanjastina skrev 2016-03-21 06:06:55 följande:Idag gick jag in i v 6, nu känns brösten ömma och illamåendet har faktiskt slagit till här på morgonen, underbart!!!!! :D Det låter ju helt sjukt stt jag är göad för det men det lugnar mig faktiskt något då jag hade 0 symptom när jag fick missfall.
-
Jepp, immunförsvaret ska tydligen bli riktigt nedsatt för att mamman inte ska stöta bort fostret. Det är bara att acceptera. ;) Läste dock att det inte kan ta skada av det, vilket iaf är positivt.RapidAngel skrev 2016-03-21 19:46:24 följande:Är det sant? Jag kan sätta copy paste på dina symptom! Är det sant att man får sämre immunförsvar? Det känns ju som att kroppen satsar allt på plutten i magen:)
Men jag har också börjat må riktigt illa. Det känns som att någon har pressat ner en melon i magsäcken (och det ser ut så också) det är liksom helt uppsmällt i magen. Inte så att jag inte kan äta, utan mer som att jag har druckit 2 liter Coca-Cola med kolsyra och. Inte rapat....inte så angenämt men uthärdligt.
Du ligger väl ungefär 1,5 vecka före mig eller nåt sånt? Det syns nada på mig än så länge. Jag tittade på min mage i spegeln igår kväll och konstaterade att det skulle vara skrattretande om jag lade upp en magbild i den där FB-gruppen där flera postat sina, för jag ser inte det minsta uppsvälld ut - tvärtom, bara platt. Jag känner dock att livmodern är lite större än vanligt om jag placerar handen där utanpå, men det är inte synligt för ögat. Ska dock gå och göra det där ultraljudet imorgon bitti, så jag hoppas få något svar då. V. 5+2 imorgon. Killen dyker också upp på eftermiddagen, så han ska få sig en rejäl överraskning. :D
Jag var förresten lite uppsvälld precis i början, men det lade sig sedan. Det kan ev bero på att jag köpte probiotika som jag petat i mig två ggr om dagen (det ska tydligen förebygga allergier). Rekommenderas! -
Jag fryser också, konstant ska tilläggas! TSH (reglerar sköldkörtelhormon) brukar ju höjas något under graviditet, vilket gör ämnesomsättningen långsammare - detta kan vara en förklaring till att vi lättare fryser.RapidAngel skrev 2016-03-21 21:48:28 följande:Ah! Logiskt! Jag är liksom ALDRIG sjuk och nu har det vart storförkylning i flera dagar! Usch va trist det är! Sen fryser jag HELA tiden! Har du någon bra förklaring på det? Allra mest när jag är trött (vilket är ofta).
GUUUUU SÅÅÅ SPÄÄÄNNANDEEEE!!! Två stora händelser imorgon! Du kommer ju se jättemycket på 5+2, kanske inte ett hjärta men hur stor, var det sitter och hur det ser ut. Din kille kommer ju att ramla av stolen:) skönt, då kan ni ha normallånga samtal igen:)
Mamma kommer ju också imorgon (stor dag!) och jag gör ett nytt VUL på onsdag. Då kommer jag att vara i 6+6. Räknar du efter BMs siffror eller dina egna? Jag ställde om apparna så jag tror jag är längre fram eg.
Jag hoppas på att jag får se mycket! Är dock dödligt nervös eftersom jag som sagt har så få symptom och inte känner mig gravid. :/
Jag går efter mina egna siffror eftersom jag vet när jag hade min ÄL förra månaden pga testerna. Då känns det dumt att utgå ifrån något jag vet inte stämmer.
Lycka till imorgon! -
Ta inte ut något i förskott nu, för det KAN ju vara en UVI eller bara sköra slemhinnor också. Kram!Bell13 skrev 2016-03-22 06:13:31 följande:Är inget blod utan var som rosa på pappret. Är väldigt torr i slemhinnorna känner jag för det svider lite när jag kissar. Har totalt kissat 4 ggr sen 5.30 och de tre senaste kom det inget. Mina missfall har börjat så här så är rädd.