Inlägg från: Matl |Visa alla inlägg
  • Matl

BF november 2016

Jag mår så himla konstigt nu sista dagarna och idag är det ännu värre... Är otroligt yr, matt, svimfärdig, får hjärtklappningar och mår dåligt och är skakis... Imorse höll jag på att tuppa av när jag skulle sminka mig innan jobbet, fick sätta mig på en stol för att inte svimma kändes det som.. Är alldeles svag i kroppen, känns nästan som att blodet inte går runt riktigt i kroppen...känns sjukt konstigt.
    Äter ju vitaminer och får i mig mat, vatten osv.. Så vad kan det bero på?? Nån annan som känt liknande? Jag är i vecka 11 just nu..

• Matl
    879214 skrev 2016-04-26 20:50:10 följande:

Hej alla,

Jag har senaste dagarna haft mycket mensvärk och även blödningar i tre dagar (mörkröd slemmig, ursäkta äcklig info). Har verkligen känt känslan att detta ser inte bra ut alltså, det kommer gå åt skogen. Bokade in ett ultraljud som jag var på idag och HJÄRTAT TICKADE!!! storleken stämde på dagen, 9+0 idag. Såklart jättechockad o glad över beskedet MEN min fråga till er, har ni någon gång haft ett pågående missfall fast fostret lever? Ultraljudsläkaren sa att det sker, men hon tyckte allt såg perfekt ut just nu och kunde heller inte se var blödningen kom ifrån (den var iaf inte från livmodern).

Hur går det för er?

Hej! Vad härligt att allt såg bra ut trots blödning! Jag vet precis hur du känner dig...för ca 2.5 vecka sen så fick jag en plötslig blödning där det rann ganska mycket och det kom även lite småa klumpar av gammalt blod. Ursäkta infon! :P Jag var HELT säker på att det var missfall....deppade ihop helt under den dagen och dagen efter men tyckte det var konstigt då blödningen slutade ganska tvärt bara efter någon timma då det hade börjat. Så jag åkte in på kvinnokliniken och fick samma chock som dig, hjärtat slog och allting växte precis som vanligt och jag var till och med 2 dagar längre än jag trodde själv. Vart så chockad och glad Då sa läkaren att jag hade som ett "blåmärke" under graviditetsblåsan där fostret ligger/under själva graviditeten alltså och där kommer blödningen ifrån, sånt händer ibland tydligen.. Hon sa att självklart är det svårt att säga hur det kan gå men just då såg det bra ut och detta kan kroppen läka av sig själv och fostret påverkas inte av det då det inte kommer därifrån. Men jag har varit jättenojjig sen dess och det har kommit lite bruna flytningar sen dess också...men allting verkar vara bra för inget mer har ju hänt och magen sväller och jag har massa symptom. Är i vecka 11 nu, går in i vecka 12 på fredag. Men jag ska få komma in imorgon igen för att se hur allt ser ut och om detta "blåmärke" som hon kallade det har läkt ihop. Jag är nervös och hoppas såklart att allt ser helt bra ut imorgon så man kan slappna av sen.  

Jag tror inte du behöva oroa dig, såg allt så perfekt ut och blödningen inte kommer därifrån så tror jag inte det är någon fara. Men jag förstår din oro! Be att få komma tillbaka igen om någon vecka som jag gjorde, bara för att släppa alla sånna tankar sen.

• Matl
    879214 skrev 2016-04-27 09:50:17 följande:

Tusen tack för ditt lugnande svar! Skönt att höra din historia och att allt ser bra ut såhär långt :)

Ingen fara, jag vet precis hur du känner dig och nu är vi båda bevis på att blödningar inte betyder missfall jämt Tack! Jag får hoppas allt ser lika bra ut imorgon också bara. Känns lite nervöst. Men jag håller tummarna för oss båda och tror att det kommer gå bra för oss ändå
  • Matl

Jag var iaf på mitt ultraljud (VUL) idag för att se så allt såg bra ut efter blödningen jag hade för 2.5 vecka sen. Allt såg ju bra ut då men ville ändå se nu igen att allt "läkt" och såg bra ut helt enkelt. Och det gjorde det! Den lill* hade växt på perfekt och storleken stämde exakt på dagen, hjärtat slog för fullt, jag såg både huvudet och kroppen och armar och ben. Känns underbart! Det var ingen pågående blödning alls och allt såg helt normalt ut. Äntligen kan man andas ut lite iaf Jag går in i vecka 12 imorgon. Nu får man hålla sig i 2 månader innan det blir det stora ultraljudet i vecka 20...

Hur går det för er andra? Verkar vara lite dött här tyvärr..

• Matl
    Gideona skrev 2016-05-03 05:07:53 följande:

Jag får ingen novemberbebis, åtminstone inte detta år. Började få skumma blödningar/flytningar i torsdagskväll och frossade i lyckliga historier hela helgen och kände mig ändå rätt lugn. På söndagkväll ringde vi ändock till 1177 för att få lite trygga besked eftersom det börjat sticka och ila med jämna mellanrum ned mot blygdbenet. Sköterskan tyckte vi skulle kontakta kvinnokliniken igår (måndag) för säkerhetsskull. De ordnade akuttid för ultraljud och några timmar senare satt vi helt uppgivna i undersökningsrummet, då det bekräftats att lillknärten stannat av i utvecklingen i vecka 8 (jag var i v12). Nu fasar jag för processen att stöta ut allt. Vaknade tidigt nu på morgonen med riktiga smärtor, ökade blödningar och känner bara uppgivenhet för att fira min födelsedag på det här viset. Dock har vi framtidstro och är glada att det gick att bli gravida (det tog 1,5år att få plus på stickan). Nu önskar jag mig en liten i början på nästa år istället, och jag önskar innerligt att det kommer gå bra för er och era små! Kram till er allihopa!

Men vad otroligt tråkigt.. Beklagar verkligen! Hoppas allt går "bra" trots allt och att ni snart får erat plus igen. Styrkekramar till er!
  • Matl
    90pettersson skrev 2016-05-02 19:08:50 följande:

Ni som har barn sen tidigare, när började eran mage synas med första barnet? Alltså när såg ni att magen blivit större och när blev det synligt för andra? :)

Med min första så kom riktiga magen runt vecka 18 skulle jag säga. Alltså då det var den riktiga gravidmagen som syntes på tröjor osv. Nu med tredje kan jag säga att den är lika stor nu i vecka 12 som i vecka 18 med första ungefär  Haha.
  • Matl

Jag har inte fått någon tid till rul än, ska på den "riktiga" inskrivningen den 24 maj och får tiden då. Lär bli runt midsommar om jag räknat rätt.. man ska ju vara runt vecka 20 då så

• Matl
    90pettersson skrev 2016-05-14 07:25:35 följande:

Tack så jättemycket för era svar irrbloss_83 och anonym (Mi) ! Jag kunde tyvärr inte slappna av och kände att jag kommer vara orolig i en hel månad så jag bokade ett ul och var på det igår. Allt såg jättebra ut och hon mätte flera olika delar (allt låg i fas med samma vecka jag är i). Hon kollade lite på hjärnan, njurar, magsäck, ben och hjärta. Fick även lyssna på hjärtat. Mår så otroligt mycket bättre nu :)

Vad härligt för dig! Alltid skönt att få kolla upp och se så allt ser bra ut. Vet precis hur det känns då jag oxå hade en blödning och kollade upp via vul

Nu är jag i vecka 14 och mår bättre och bättre. Även om tröttheten fortfarande sitter i. Känner även av foglossning redan vilket känns sådär.. hade hemskt ont med mina andra två så jag gruvar mig lite inför denna.. hoppas inte det blir värre nu på ett tag iaf.

Jag längtar otroligt mycket till UL nu! Så man får se h*n riktigt och se så allt är bra och förhoppningsvis få se om det är en prins eller prinsessa Hoppas tiden går fort. Hur går det för er andra??
  • Matl
    Jackieandersson skrev 2016-05-18 08:40:13 följande:

Måndagen var den värsta dagen i mitt liv....

Gjorde kub... Fick se vårt barn som var livlig och bildena vi fick log det på... Som om den var glad att vi skulle få se honom /henne. Vi var så lyckliga....

Tills vi fick reda på att sannolikheten på down syndrom är 1 på 2... Högsta sannolikheten....

Hela världen rasade för oss. En timme senare fick jag göra moderkaksprov och läkaren skulle ringa med beskedet eftersom jag var så pass ung (21 år) o att vi fick så hög sannolikhet... Har sjukskrivit mig veckan ut och väntar på besked men hoppet är väldigt litet...

Håller alla tummar ändå att ni får bra besked! Förstår att det måste kännas otroligt tungt och jobbigt...  Kram på er!
  • Matl

Vad roligt med era lyckade RUL! Längtar såå till mitt eget som är dagen före midsommarafton.
    Idag går jag in i vecka 17 och jag mår ganska bra. Förutom att jag börjat få foglossning, men det var väntat. Magen växer och tiden går framåt.
    Nu vill jag att tiden går fort fram tills midsommar så man får se den lill* på ultraljudet och förhoppningsvis får se om det är ännu en till prinsessa eller en prins, och att h*n mår bra

• Matl
    Lilla Luna skrev 2016-06-02 21:34:08 följande:

Blev flyttad från 28 okt till 9 nov igår på rul. Bråkstaken i magen var liten och ville inte all samarbeta så vi ska in igen 21a. Men 9 nov betyder äl 4-5 dagar innan jag testade positivt. Känns som ett missvisande datum, men men. Bebis kommer ju när bebis är redo. Jag vill och hoppas på att det blir tidigare och att det blir i oktober. Har så många som fyller år i början på november redan.

Bilden vägrar bli åt rätt håll...

Jobbigt att du blev flyttad så pass mycket...men jag vet precis hur det är. Jag vart flyttad 2 veckor (!) bakåt när jag väntade min senaste dotter vilket jag inte alls tyckte stämde. Hon var också liten då sa dom och därför vart jag flyttad bak. Men det slutade iaf med att hon kom 2 veckor före det datumet
  • Matl

Fina magar ni har! Ska försöka lägga upp en bild jag med Tungan ute Här är en till som längtar som en tok till RUL! 10 dagar kvar för oss Skrattande

Ska ni ta reda på könet? Det ska vi, om det går. Är alldeles för nyfiken av mig Skrattande Sen har ju jag två tjejer sen innan och min sambo har en flicka han med, så vore kul att veta om det behövs köpas massa nytt eller inte Flört Jag har inte ens en känsla på vad det är för kön... med mina andra två var jag helt säker på pojke, så det verkar inte stämma ändå så Tungan ute

• Matl

Jag förstår er som blir oroliga och inte tycker att datum efter RUL stämmer... med min andra dotter vart jag flyttat ca 9-10 dagar bakåt och det stämde inte alls. Men jag gick efter det datumet ändå såklart.....nu slutade det med att hon kom 2 veckor tidigt också och hon var frisk och allt var bra. Men förstår eran oro för jag kände likadant... Är nog ingen fara alls för er heller, kan bero på att dom mäter lite fel eller något annat. Men bebisen mår garanterat bra om allt såg bra ut på ultraljudet!

Annars så har jag också varit lite nojig över rörelser och sparkar från bebben...är i vecka 19 nu, tredje barnet då, och känner inte heller så mycket. Har känt lite fladder osv men det är ändå lite. Tror att jag kände av nån liten spark nyss här på jobbet men blir så osäker...haha Hoppas man känner av riktigt snart hela tiden. Tror jag har livmodern i framvägg som med mina andra två och då dämpar ju det sparkarna.
    Jag ska på RUL på torsdag och längtar så mycket tills dess så man får se hur bebben mår osv. Så kanske man kan släppa lite oroligheter efter det

• Matl

Har ju inte uppdaterat här sen jag var på RUL i torsdags men allt såg i alla fall jättebra ut och vi ska till 97% få ännu en flicka i familjen! Min tredje dotter och familjens fjärde då med sambons dotter. Hihi En riktig tjejliga!
    Hon mådde så bra så där inne och det kändes så skönt att få se och höra det. Mitt BF blev 20:e november, jag blev endast flyttad 2-3 dagar från mitt eget datum så det var skönt.
    Jag har sista dagarna här också känt av henne mer och mer med små sparkar/buffar, så mysigt Hade moderkakan högt i bakvägg denna gång enligt RUL då.

Angående det med vagn...jag ville ha en billig men bra vagn så jag lyckades fynda en Carena Hyppeln med mjuklift. Den var när jag köpte den nersatt över halva priset på nån kampanj, så jag betalade 2000 kr för den. Jag sökte runt lite om den och den verkar vara bra med rejäla hjul och den fungerar även sen när barnet blir större och ska använda sittvagn. Jag bor där det är mycket snö och slask osv så jag vill ha en med vanliga rejäla hjul. Dessutom lägger jag inte ner en förmögenhet på en vagn som dom har i ca 1-2 år så jag är jättenöjd över den än så länge

• Matl

Jag har moderkakan högt i bakvägg men känner ändå inte såå mycket mer än med mina andra två döttrar där jag hade den i framvägg. Kände däremot rörelser tidigt med denna men fortfarande kan det gå ett tag imellan att jag känner något. Känner lite rörelser och buffar/sparkar oftast när jag sitter ner men som sagt, inte så mycket mer än i alla fall Blir orolig ibland jag med men tänker att allt såg så bra ut på RUL och vet att det kommer att komma mer och mer så försöker att inte tänka på det..

Svar på tråden BF november 2016