• Äldre 22 Feb 20:07
    3753 visningar
    18 svar
    18
    3753

    Styvmamma snokar!

    Hejsan!

    Jag är en 16-årig tjej som bor varannan vecka mamma och varannan vecka hos pappa. Jag har endast ett problem när det gäller dethär. Min bonusmamma. Hon är vidrig!! Varje vecka jag är där känner jag mig kränkt. Hon pratar illa om mig till min pappa när hon tror att jag inte hör. Hon snokar i mitt rum och kollar lådor och garderob. Jag är 16, det finns saker i mitt rum som jag inte vill att hon/min pappa hittar. Om hon tappar bort något min pappa äger så skyller hon på mig och han tror på henne. HATAR KVINNAN

    Jag har gett min pappa ett ultimatum. Antingen drar jag eller så drar hon. Han tar det inte allvarligt.

    Så vad ska jag göra? Mår psykisk dåligt pga henne!!!!! Vet inte vem jag ska vända mig till

  • Svar på tråden Styvmamma snokar!
  • Anonym (Nnn)
    Äldre 22 Feb 20:12
    #1

    Förklara för din pappa exakt hur du känner och varför. Gör det på ett lugnt sätt. Det är INTE ok att hon rotar bland dina saker!

  • Anonym (ja)
    Äldre 22 Feb 20:17
    #2
    Ewester skrev 2016-02-22 20:07:55 följande:

    Hejsan!

    Jag är en 16-årig tjej som bor varannan vecka mamma och varannan vecka hos pappa. Jag har endast ett problem när det gäller dethär. Min bonusmamma. Hon är vidrig!! Varje vecka jag är där känner jag mig kränkt. Hon pratar illa om mig till min pappa när hon tror att jag inte hör. Hon snokar i mitt rum och kollar lådor och garderob. Jag är 16, det finns saker i mitt rum som jag inte vill att hon/min pappa hittar. Om hon tappar bort något min pappa äger så skyller hon på mig och han tror på henne. HATAR KVINNAN

    Jag har gett min pappa ett ultimatum. Antingen drar jag eller så drar hon. Han tar det inte allvarligt.

    Så vad ska jag göra? Mår psykisk dåligt pga henne!!!!! Vet inte vem jag ska vända mig till


    Sätt dig ner ensam med din pappa och berätta lungt exakt hur du känner och varför. Tar han det inte på allvar eller inte bryr sig så kanske du kan bo på heltid hos din mamma?

    När min pappas nya och bråkade så gav hon mig en örfil, jag sa till pappa att hon ska ut annars kommer jag inte hem mer. Hon började packad dagen efter.
  • Äldre 22 Feb 20:20
    #3
    Anonym (Nnn) skrev (null) följande:

    Förklara för din pappa exakt hur du känner och varför. Gör det på ett lugnt sätt. Det är INTE ok att hon rotar bland dina saker!


    Jag har gjort det. Sen säger pappa till henne vad jag har sagt då börjar hon skrika/säga jävliga saker om mig. Är just nu hos mamma, funderar på att säga att jag inte kommer tillbaka om hon är kvar
  • Anonym (Nnn)
    Äldre 22 Feb 20:22
    #4
    Ewester skrev 2016-02-22 20:20:15 följande:

    Jag har gjort det. Sen säger pappa till henne vad jag har sagt då börjar hon skrika/säga jävliga saker om mig. Är just nu hos mamma, funderar på att säga att jag inte kommer tillbaka om hon är kvar


    Har din mamma och pappa en vettig relation så kanske du kan prata med din mamma om saken?
  • Anonym (ja)
    Äldre 22 Feb 20:30
    #5
    Ewester skrev 2016-02-22 20:20:15 följande:

    Jag har gjort det. Sen säger pappa till henne vad jag har sagt då börjar hon skrika/säga jävliga saker om mig. Är just nu hos mamma, funderar på att säga att jag inte kommer tillbaka om hon är kvar


    Det hade jag gjort. Då kanske han förstår att du menar allvar och är villig att försöka hitta en lösning.
  • Anonym (Nnn)
    Äldre 22 Feb 20:34
    #6
    Ewester skrev 2016-02-22 20:20:15 följande:

    Jag har gjort det. Sen säger pappa till henne vad jag har sagt då börjar hon skrika/säga jävliga saker om mig. Är just nu hos mamma, funderar på att säga att jag inte kommer tillbaka om hon är kvar


    Vad säger din pappa när hon börjar skrika och gapa?
  • Äldre 22 Feb 20:37
    #7

    Ja det här kanske låter hårt, men om ett par år är du myndig och kanske bor helt själv. Så jag tycker att om det inte blir bättre, efter att du försökt prata lugnt och sansat och kanske bett mamma medla, så flytta. Du är snart vuxen och du kan ha en nära relation till din pappa utan att bo ihop. Du kan åka dit över dagen, komma över på middag, träffa honom ute på stan, snacka över telefon osv.

    Med det sagt så tycker jag ändå att det är fel av henne att göra som hon gör. Men jag tror du hade mått bättre av att slippa bo där.

  • Äldre 22 Feb 20:40
    #8
    Anonym (Nnn) skrev (null) följande:
    Vad säger din pappa när hon börjar skrika och gapa?
    Han säger såklart emot, han är ganska hård på de sättet. MEN hon slutar aldrig! Det är på den nivån att om jag tar en godis utan att fråga HENNE så blir det ett jävla liv. Får det vara så?
  • Äldre 22 Feb 20:42
    #9
    Venne skrev (null) följande:

    Ja det här kanske låter hårt, men om ett par år är du myndig och kanske bor helt själv. Så jag tycker att om det inte blir bättre, efter att du försökt prata lugnt och sansat och kanske bett mamma medla, så flytta. Du är snart vuxen och du kan ha en nära relation till din pappa utan att bo ihop. Du kan åka dit över dagen, komma över på middag, träffa honom ute på stan, snacka över telefon osv.

    Med det sagt så tycker jag ändå att det är fel av henne att göra som hon gör. Men jag tror du hade mått bättre av att slippa bo där.


    Men jag vill inte göra honom ledsen, vilket jag vet att han blir.. Dessutom skulle han aldrig låta min mamma få ensam vårdnad av mig
  • Äldre 22 Feb 20:42
    #10
    Anonym (Nnn) skrev (null) följande:
    Har din mamma och pappa en vettig relation så kanske du kan prata med din mamma om saken?
    Ja dem är ju inte ovänner direkt, men vet inte riktigt hur jag ska ta upp det med henne
  • Äldre 22 Feb 20:45
    #11

    Men vårdnad har han ju. Det är boendet som ändras. Du är gammal nog att välja var du vill bo.

  • Anonym (Nnn)
    Äldre 22 Feb 20:45
    #12
    Ewester skrev 2016-02-22 20:40:42 följande:

    Han säger såklart emot, han är ganska hård på de sättet. MEN hon slutar aldrig! Det är på den nivån att om jag tar en godis utan att fråga HENNE så blir det ett jävla liv. Får det vara så?


    Det känns lite som att din styvmamma vill markera att du är gäst i hennes hem, och så ska du inte behöva känna. Hon är vuxen och ska inte skrika och bråka på det sättet.

    Har man godis framme i ett hem så är det väl klart att alla får ta.
  • Äldre 23 Feb 00:16
    #13
    Ewester skrev 2016-02-22 20:42:06 följande:
    Men jag vill inte göra honom ledsen, vilket jag vet att han blir.. Dessutom skulle han aldrig låta min mamma få ensam vårdnad av mig
    De kan ändå ha delad vårdnad, oavsett hur du bor. Jag förstår att du inte vill såra honom, men om du först pratar sansat med honom om hur du mår där hemma och ger honom en chans att försöka lösa det, så tror jag han förstår. Men det kommer inte bli bra ifall du skriker och anklagar henne för allt. Försök fokusera på hur DU mår, hur DU känner, inställer för att säga det är hennes fel. Tex; när X går genom mina privata saker så känner jag mig illa behandlad. Det behöver ändras om jag ska kunna bo här.
  • Äldre 23 Feb 09:04
    #14

    Jag var i din situation (låter det som) när jag var i din ålder. Är nu 30. Pappa gjorde aldrig något åt saken så jag bodde på heltid hos mamma istället och flyttade sen hemifrån så fort jag kunde efter studenten.

    Det jag vill råda dig att göra, om du flyttar, är att så snart det går försöka skapa en relation meed din styvmamma som gör det möjligt för dig att åtminstone besöka dem i deras hem. Jag gjorde aldrig det utan ville bara bort från kärringen, och det ångrar jag idag. Eftersom jag inte kan besöka dem är min son nu väldigt begränsad i hur och hur mycket han umgås med sin morfar. Det är sorgligt.

  • Anonym (Nnn)
    Äldre 23 Feb 09:07
    #15
    Misscaswell skrev 2016-02-23 09:04:13 följande:

    Jag var i din situation (låter det som) när jag var i din ålder. Är nu 30. Pappa gjorde aldrig något åt saken så jag bodde på heltid hos mamma istället och flyttade sen hemifrån så fort jag kunde efter studenten.

    Det jag vill råda dig att göra, om du flyttar, är att så snart det går försöka skapa en relation meed din styvmamma som gör det möjligt för dig att åtminstone besöka dem i deras hem. Jag gjorde aldrig det utan ville bara bort från kärringen, och det ångrar jag idag. Eftersom jag inte kan besöka dem är min son nu väldigt begränsad i hur och hur mycket han umgås med sin morfar. Det är sorgligt.


    Det är ju upp till föräldern att skapa en situation där han/hon kan umgås med sitt barn och barnbarn. Det ansvaret kan omöjligt ligga på en 16-åring. Det är ju som att säga att 16-åringen är den mest mogna i sammanhanget.
  • Birgit­ta02
    Äldre 23 Feb 12:08
    #16

    Att en ny kvinna i relationen kommer in i familjen och börjar uppfostra en tonåring är NO NO.
    Hade jag varit 16 år i din situation hade jag helt sonika sagt att "jag älskar dig pappa, men vi får träffas utanför ditt hus i fortsättningen. Dessutom vill jag att du sätter upp ett lås på min dörr de få gånger jag kommer besöka er. Och det är bara jag som ska ha nyckel". Förutom det skall du tala om exakt vad hon gjort och gör som gjort att ditt ställningstagande blivit som det blivit.

  • Ess
    Äldre 24 Feb 18:41
    #17
    Ewester skrev 2016-02-22 20:40:42 följande:
    Han säger såklart emot, han är ganska hård på de sättet. MEN hon slutar aldrig! Det är på den nivån att om jag tar en godis utan att fråga HENNE så blir det ett jävla liv. Får det vara så?
    Är det hennes godis du tar?
    Ni två är utomstående för varann och hon har ingen rätt att snoka eller ta dina grejer, och du har heller ingen rätt att gå och ta saker/godis som kan va hennes.
  • Äldre 24 Feb 18:50
    #18
    Anonym (Nnn) skrev 2016-02-23 09:07:28 följande:
    Det är ju upp till föräldern att skapa en situation där han/hon kan umgås med sitt barn och barnbarn. Det ansvaret kan omöjligt ligga på en 16-åring. Det är ju som att säga att 16-åringen är den mest mogna i sammanhanget.
    Jag säger inte att det borde vara så, bara att det var så för mig. Man kan tycka att vuxna borde vara mest mogna men det stämmer ju inte alltid.
Svar på tråden Styvmamma snokar!