• missme85

Hur kan jag få valpen sluta

Jag och sambon har skaffat valp, han har hundvakt men inte jag. vår valp är för mycket, hon kräver för mycket uppmärksamhet och klarar inte vara ensam i ett rum , är vi i köket kommer hon dit och sitter vi i soffan så ska hon ligga i knät eller tätt intill. Det är förståligt såklart!!! Meeeen hon vägrar sova i sin säng utan sover nu i våran eftersom alla vi pratat om säger att vi ska ha henne i sängen till en början. Men jag och sambo.n kan inte ens pussas ifred för hon kommer pipandes. Detta påverkar vårdat förhållande och vi har försökt att mysa men hon vägrar låta oss vara. Detta är påfrestande att ha en valp som inte klarar sig själv en sekund. Jag kan i te ens gå på toa själv förrän hon är utanför och piper och krafsar på dörren. Kommer detta beteende försvinna och hur kan jag få henne att sluta vara så på? vi har gett henne så mycket kärlek , trygghet och lekt med henne som många påpekat är så viktigt då hon tyvärr inte kunde vara hos sin mamma så vi fick henne för tidigt.

• Svar på tråden Hur kan jag få valpen sluta
  • Anonym (Nnn)

Fundera på om det verkligen var rätt att skaffa hund. Valpar är ofta sådana och det faktumet att valpen fått lämna mamma för tidigt gör den naturligtvis ännu mer beroende. Tänk till NU kring hundköpet, det är mänskligt att fela och då får man helt enkelt ställa det tillrätta igen.

• Nenne666

Du kanske ska lämna tillbaka valpen. Ju förr desto bättre.

• Vanja

Det är ju en bebis! Klart den vill vara med o känna närhet!! :) Det växer bort! Men att lära en hund att sova o sängen om man inte har planer på att låta den fortsätta med de kan jag tycka låter som en mycket dålig idé! Hade den inte fått komma från början så hade den nog kunnat acceptera det ganska snart men nu har den ju fått lära sig hur mysigt det är att sova med "mamma o pappa" så nu lär ni få en gråtande liten bebis om ni stänger den ute.. Lycka till iaf!

• Anonym (AV)

Ju äldre valpen blir desto självständigare blir den. Som nån skrev innan, det växer boet. Men nu i början behöver den kärlek, trygghet, uppmärksamhet och för att inte glömma aktivitet. Valptiden är jobbig, det är bara att stå ut, sen kan det bli en underbar hund. Vad är det för ras?

• SandraP81

Hur har du förberett dig inför valpens ankomst? Vilka valp- och hundböcker har du läst? När börjar valpkursen? Vad har ni för planer med hunden? Vad är det för ras och hur gammal är den?

• Birgitta02

Valpar ränner efter en stup i ett, hela tiden. De vill inte vara ensamma ens en sekund om det går att undvika. Står ni inte ut några månader med detta så lämna omedelbart tillbaka hunden. Annars får ni stå ut. Det sämsta ni kan göra är att stänga ute hunden, det skapar otrygghet och ni får en ännu klängigare valp. Med en valp så är ni aldrig nånsin själva. Men som de sagt här ovan, det växer bort. Se till att ensamhetsträna den också så fort den är trygg hos er, när den bott in sig en månad. Inte innan dess. En minut i taget. Läs böcker om valphållning, ensamhetsträning osv.

• Anonym (Läs på)
    SandraP81 skrev 2016-02-23 11:50:41 följande:

Hur har du förberett dig inför valpens ankomst? Vilka valp- och hundböcker har du läst? När börjar valpkursen? Vad har ni för planer med hunden? Vad är det för ras och hur gammal är den?

Vill jag också veta, har någon av er tidigare erfarenhet av att uppfostra en hund? Det är en bebis ni har ingen sak som ni bara kan lägga på ett ställe o så stannar den där. Ni har lite extra jobb framför också i och med den togs för tidigt. Ni har ett antal månader nu som är valpjobbigt sen lugnar det sig men sen kommer slyngelåldern och då blir dom överjävliga igen seeen vid 1,5-2 år så är dom flesta "färdiga" men det är ju inget dom blir av sig själva utan det krävs mycket jobb och rätt uppfostran för att få en bra hund. Tycker det inte låter som ni ska ha nån hund överhuvudtaget och då är det bättre att ni gör något nu. När man läser sånt här förstår man varför det finns så många omplaceringshundar
  • Vanja

Jag tycker många är lite väl snabba att döma ts.. Hon tycker det är jobbigt och det kan det ju vara ibland. Det betyder väl ändå inte att man inte kommer klara av det lr astman måste lämna bort valpen. Alla är vi nybörjare nån gång! Ts, ta inte åt dig så mycket av alla "experter" otrevliga kommentarer. Det kan va lite jobbigt när dom är små, speciellt om man i te var förberedd på det ordentligt men det går över! Det blir säkert bra till slut. :) Vi hade vår valp i en egen säng bredvid vår. Då kunde jag lätt klappa honom lite om han kände sig orolig utan att behöva gå upp. Vår hund var även mörkrädd :) vet inte om det är ett vanligt fenomen bland valpar men att ha en liten nattlampa ibörjan räckte för att han skulle bli lugn. Om han nu redan är van att sova hos er så kan ni ju prova att ta en använd tröja lr nåt o lägga i hans säng så det luktar lite tryggt med. Hoppas det löser sig! <3

• Dexter dot com
    missme85 skrev 2016-02-23 11:10:36 följande:

Jag och sambon har skaffat valp, han har hundvakt men inte jag. vår valp är för mycket, hon kräver för mycket uppmärksamhet och klarar inte vara ensam i ett rum , är vi i köket kommer hon dit och sitter vi i soffan så ska hon ligga i knät eller tätt intill. Det är förståligt såklart!!! Meeeen hon vägrar sova i sin säng utan sover nu i våran eftersom alla vi pratat om säger att vi ska ha henne i sängen till en början. Men jag och sambo.n kan inte ens pussas ifred för hon kommer pipandes. Detta påverkar vårdat förhållande och vi har försökt att mysa men hon vägrar låta oss vara. Detta är påfrestande att ha en valp som inte klarar sig själv en sekund. Jag kan i te ens gå på toa själv förrän hon är utanför och piper och krafsar på dörren. Kommer detta beteende försvinna och hur kan jag få henne att sluta vara så på? vi har gett henne så mycket kärlek , trygghet och lekt med henne som många påpekat är så viktigt då hon tyvärr inte kunde vara hos sin mamma så vi fick henne för tidigt.

Att skaffa valp är som att skaffa barn. Tar all tid och ork först halvåret-året  , minst beroende på hund ! Vill ni inte ha henne i sängen har ni gjort ett stort misstag med att ta upp henne för nu kan ni inte backa bandet. Bäst hade varit att en av er sovit på golvet med valpen några veckor tills den känt sig trygg.
    Nu skriver du inte hur gammal valpen är men med rätt ensamhetsträning i lugn takt när valpen boat in sig och landat så brukar dom klara en stunds ensamhet ( 15-20 min) runt 6 månaders ålder men vissa hundar klarar ingen ensamhet alls.
    Eftersom hon piper och krafsar är hon ju inte trygg nog att bli utestängd så låt dörren stå öppen tills hon är trygg och mogen att vara ensam en stund. Att bli instängd i ett rum eller utestängd är inte ensamhetsträning utan ses som ett straff då man separerar valpen från resten av "flocken" och brukar oftast bara göra valpen mer otrygg .
  • Anonym (Läs på)
    Dexter dot com skrev 2016-02-23 12:27:17 följande:

Att skaffa valp är som att skaffa barn. Tar all tid och ork först halvåret-året  , minst beroende på hund ! Vill ni inte ha henne i sängen har ni gjort ett stort misstag med att ta upp henne för nu kan ni inte backa bandet. Bäst hade varit att en av er sovit på golvet med valpen några veckor tills den känt sig trygg.

Nu skriver du inte hur gammal valpen är men med rätt ensamhetsträning i lugn takt när valpen boat in sig och landat så brukar dom klara en stunds ensamhet ( 15-20 min) runt 6 månaders ålder men vissa hundar klarar ingen ensamhet alls.

Eftersom hon piper och krafsar är hon ju inte trygg nog att bli utestängd så låt dörren stå öppen tills hon är trygg och mogen att vara ensam en stund. Att bli instängd i ett rum eller utestängd är inte ensamhetsträning utan ses som ett straff då man separerar valpen från resten av "flocken" och brukar oftast bara göra valpen mer otrygg .

Bra skrivet
  • hejnina

Hur tänkte ni att det skulle bli med valp? Jag undrar alltså, för det är väl det enda alla säger innan man skaffar hund, att man under första tiden aldrig får vara i fred.

• Anonym (Hjälp med valp)

Vad många är snabba att döma haha skrattretande. Ja alla andra är så jävla perfekta o h har nog aldrig känt att det är påfrestande med valp. Även mammor till bebisar kan känna samma sak!!

Här skriver jag att det är förståligt att hon kräver allt detta ! Jag ger min valp allt och jävla nötter som ens kan ens säga att jag ska lämna tillbaka min hund!!! Hur är ni fattade och så snabba att döma??? Idioter!!

Såklart jag skriver att det är påfrestande men det visste jag att det skulle vara förmån början men undrar när det beteendet kommer försvinna och om man kan lära bort sånt beteende! Och jag skrev att sambon har hundvans och haft hund men inte jag!!! Därför skriver jag för råd!! Skulle aldrig i hela mitt jävla liv lämna bort min valp!! Hon e min bebis som jag älskar mycket, hon e familj! Dete. idioter för fan!!

Sååå vill understryka igen att jag förstår att det är förståligt att hon behöver allt detta men kommer detta att försvinna och är det nått jag ska försöka lära bort .?

Läs om, se inte bara det ni vill se som e så snabba att döma,,,,,,..

• missme85

Jag säger att det är påfrestande men säger inget om att jag inte klarar av det för det gör jag. För hon e min, jag älskar henne å då klarar man allt, det positiva väger upp det negativa :) , jag vet att hon e valp, jag vet jag vet jag vet att hon kräver allt detta vilket jag skrev????,,

• Anonym (Nnn)
    Anonym (Hjälp med valp) skrev 2016-02-23 13:18:29 följande:

Vad många är snabba att döma haha skrattretande. Ja alla andra är så jävla perfekta o h har nog aldrig känt att det är påfrestande med valp. Även mammor till bebisar kan känna samma sak!!

Här skriver jag att det är förståligt att hon kräver allt detta ! Jag ger min valp allt och jävla nötter som ens kan ens säga att jag ska lämna tillbaka min hund!!! Hur är ni fattade och så snabba att döma??? Idioter!!

Såklart jag skriver att det är påfrestande men det visste jag att det skulle vara förmån början men undrar när det beteendet kommer försvinna och om man kan lära bort sånt beteende! Och jag skrev att sambon har hundvans och haft hund men inte jag!!! Därför skriver jag för råd!! Skulle aldrig i hela mitt jävla liv lämna bort min valp!! Hon e min bebis som jag älskar mycket, hon e familj! Dete. idioter för fan!!

Sååå vill understryka igen att jag förstår att det är förståligt att hon behöver allt detta men kommer detta att försvinna och är det nått jag ska försöka lära bort .?

Läs om, se inte bara det ni vill se som e så snabba att döma,,,,,,..

Är du TS eller vem är du?
  • Erizajo

Hej! Håller med om att många är jävligt snabba att döma!
    Med vår valp var det jobbigt i början, hon kissade tex inne tills hon var 8 månader höll på att bli galen! Men när hon är 10-12 veckor kan ni lämna henne ensam hemma i 10-15 minuter och sen utöka det. Ju tidigare man börjar med ensamhetsträning desto snabbare blir de trygga :)
    Lycka till! Och grattis till valpen, min tjej fyller snart två år och är världens snällaste och duktigaste vovve <3

• Birgitta02
    Erizajo skrev 2016-02-23 14:52:24 följande:
    ! Men när hon är 10-12 veckor kan ni lämna henne ensam hemma i 10-15 minuter och sen utöka det.
    Nej, det kan man verkligen inte. Det beror helt på hur träningen skett innan. Du får det att låta som att just när valpen fyllt 10-12 veckor så kan man lämna valpen. Så är det inte. Det är då man ska påbörja träningen. Då lämnar man 1 MINUT. Max. När den är 4 månader kan man lämna en timme, under förutsättning att man tränat dagligen och att valpen verkligen är nöjd. Man lämnar ex vis inte en valp som är upprörd så fort man går mot dörren.. Och innan man ens ensamhetstränar så ska valpen vara heltrygg i boendet.
  • Anonym (Läs på)
    Erizajo skrev 2016-02-23 14:52:24 följande:

Hej! Håller med om att många är jävligt snabba att döma!

Med vår valp var det jobbigt i början, hon kissade tex inne tills hon var 8 månader höll på att bli galen! Men när hon är 10-12 veckor kan ni lämna henne ensam hemma i 10-15 minuter och sen utöka det. Ju tidigare man börjar med ensamhetsträning desto snabbare blir de trygga :)

Lycka till! Och grattis till valpen, min tjej fyller snart två år och är världens snällaste och duktigaste vovve <3

Det fan skrämmande! Du lämnar INTE en 10-12 veckors

Och du ensamtränar inte genom att pang nu ska du va själv 10 min
  • Jemp
    Anonym (Läs på) skrev 2016-02-23 16:30:50 följande:
    Det fan skrämmande! Du lämnar INTE en 10-12 veckors

Och du ensamtränar inte genom att pang nu ska du va själv 10 min
    Instämmer.

TS: Ignorera när valpen "lägger sig i" när ni pussas etc. Ha den inte i sängen nu om ni inte vill ha det framöver. En bädd nedanför sängen där du lätt kan sträcka ner handen brukar funka bra (men du får säkert räkna med lite pip i början om du ska ändra nu. Sträck ner handen och klappa då som sagt). Ge massa uppmärksamhet i övrigt.

Ang att den följer efter er till olika rum: En välaktiverad och avslappnad hund brukar på sikt inte följa efter bara för att man går och hämtar ett glas vatten etc, men hundar brukar alltid se till att vara där man själv är. De vill ha uppmärksamhet genom hela livet, och visar ofta tydligt om de inte får det de behöver. 
    Tänk också på att inte ens en vuxen hund ska vara ensam hela dagar.

Precis som andra redan sagt, så kräver valpar sällskap konstant men så snart den känner sig trygg hemma kan du börja ensamträna genom att tex stänga badrumsdörren, sen utöka till att gå ut nån minut. Se till att hunden aldrig hinner bli orolig. 
  • Anonym (Hjälp med valp)

Med min valp har det gått förvånansvärt bra. Vi har bara låtit henne vara så som hon var, gett henne kärlek och uppmärksamhet och allt en valp behöver. Men nu börjar hon bli mer självständig. Men självklart är hon o kring oss hela tiden och så men det vill jah också. Men nu lyssnar hon och säger man åt henne att gå och lägga sig eller lyftet henne till en plats så gör hon det, jag visste inget om valpar och förstår nu att det bara är en fas.

Svar på tråden Hur kan jag få valpen sluta