Eftersom Påven Johanna ofta odelat ställer sig på styvbarns sida så förstår jag om TS inte orkar med henne, men ibland glimrar hon till och kommer med bra råd.
Påven Johanna har en helt annan syn på styvbarnsliv än många andra och vad som fungerar för henne är ju superbra, men för alla fungerar det inte så och det kan Påven Johanna ha lite svårt att ta till sig ibland.
Nog sagt om det.
Dock kan det spela roll hur gammal flickan är för hur man agerar.
Om hon uttrycker att hon önskar att ni gör slut så är det bara att lugnt tala om att så kommer det inte att bli. Sen behöver man inte säga något mer. Pappan måste också lugnt säga samma sak och också påtala att han faktiskt älskar dig.
Mitt bonusbarn har också ofta sagt att han vill att pappa och mamma ska bo ihop, men han förstår inte att det innebär att jag då skulle försvinna ur hans liv och det vill han inte, han vill bara ha sin mamma och pappa jämt båda två. Men han säger också ofta att vi (jag och hans pappa) är kääääära i varandra och så fnissar han. (Han är 6 år gammal).
Du och pappan måste stå på samma sida här, visa enad front gentemot dottern när hon som sagt uttrycker att hon vill att ni ska göra slut. Beroende på ålder/mognad så kan pappan också säga att han blir lite ledsen när hon säger så, även om han förstår att hon inte menar att han ska vara olycklig. Han kan bekräfta att han förstår hennes känslor om att hon vill ha mamma och pappa jämt, men nu ser inte livet ut så.
Och han kan tex säga att han inte älskar henne mindre för att han även älskar dig, han älskar er lika mycket men på olika sätt.
Reglerna måste också vara tydligt uttalade, kanske tom finnas skrivna någonstans. Här kan också åldern spela in, är hon gammal nog att sitta med er och gå igenom reglerna och säga sitt? Alla barn kan inte alltid ha samma regler, mitt bonusbarn har lite andra regler än mina tonårsbarn, mina barn har uppgifter i hemmet som är för avancerade för bonus tex, han har uppgifter anpassade efter hans förmåga.
Man kan ha belöningssystem, eller ett system för avdrag av månadspengen. Är uppgifterna/reglerna inte följda så får man ingen månadspeng, eller bara delar av den beroende på vad och hur mycket som inte följs. Men då måste det finnas en tydlig plan för vad som krävs för en viss summa eller vilken summa som dras av för vilken sak.