• Progressiv

Bör omskärelse helt förbjudas?

Jag är av den åsikten. Religiösa sedvänjor skall inte få styra lagstiftningen i ett sekulärt samhälle, som det svenska. Av medicinska skäl kan dock försöksverksamhet få förekomma.

• Svar på tråden Bör omskärelse helt förbjudas?
  • MammAmma

Håller med helt!

Min 14-åring hade väldigt trång förhud - den gick inte att dra tillbaka alls - och blev till slut tvungen att operera som 11-åring då behandling med steroidkräm inte hjälpte tillräckligt. Han fick välja om han skulle omskäras eller om förhuden bara skulle snittas upp. Han valde det sista.

• MammAmma
    MammAmma skrev 2016-02-24 08:46:13 följande:

Håller med helt!

Min 14-åring hade väldigt trång förhud - den gick inte att dra tillbaka alls - och blev till slut tvungen att operera som 11-åring då behandling med steroidkräm inte hjälpte tillräckligt. Han fick välja om han skulle omskäras eller om förhuden bara skulle snittas upp. Han valde det sista.

Edit: så omskärelse behöver inte heller alltid vara nödvändigt av medicinska skäl heller.
  • K Kalle
    Progressiv skrev 2016-02-24 04:18:47 följande:

Jag är av den åsikten. Religiösa sedvänjor skall inte få styra lagstiftningen i ett sekulärt samhälle, som det svenska. Av medicinska skäl kan dock försöksverksamhet få förekomma.

Jag tycker att omskärelse av pojkar under 18 år ska vara helt förbjudet. Nu pratar jag inte om medicinskt föranledda bortoperationer av förhuden.

Eftersom operation av förhuden är väldigt lindrigt (jämfört med kvinnlig könsstympning) är det OK om man själv väljer att göra det när man är myndig. Eller, egentligen tycker jag att det borde vara 21-årsgräns för alla icke medicinskt motiverade ingrepp (som omskärelse och skönhetsoperationer).

Kvinnlig könsstympning ska fortsättningsvis vara totalförbjudet och föräldrar som åker utomlands för att könsstympa sina döttrar borde straffas för misshandel.
  • K Kalle
    Lena skrev 2016-02-24 06:20:26 följande:

Icke medicinsk omskärelse av barn bör förbjudas. Låt folk besluta om sig själva efter 18 istället.

Besluta själva och betala själva, precis som man betalar själv för andra icke medicinska ingrepp som bröstförstoring mm.
  • nevermind
    K Kalle skrev 2016-02-24 12:28:34 följande:
    Besluta själva och betala själva, precis som man betalar själv för andra icke medicinska ingrepp som bröstförstoring mm.
  • nevermind
    viseversa skrev 2016-02-24 08:34:33 följande:

Ja det borde förbjudas. Samt att ta hål i öronen på små bebisar.

• Hanky Panky
    Lena skrev 2016-02-24 06:20:26 följande:
    Icke medicinsk omskärelse av barn bör förbjudas. Låt folk besluta om sig själva efter 18 istället.
    Precis så.
  • Pastella

Ja det borde förbjudas. Min man är omskuren för att hans föräldrar, som är kloka och fina människor, inte visste bättre på den tiden. De önskar också att de låtit bli. Han är nöjd som han är tack och lov men det borde vara ett beslut man tar själv. Jag tycker både om hans snorre och hans tatueringar men att göra onödiga permanenta ingrepp på sina barns underliv är lika fel som att tatuera in ett lejon på deras ryggar.

• Pastella

Jag måste tillägga att det är omskärelse på barn som borde förbjudas. Vuxna människor borde självklart ha rätt att omskära sig, operera in morrhår och klyva tungan om de så vill.

• Haskel

Ja, det måste förbjudas!
    Principen är lika jävlig som kvinnlig könsstympning. Man skär inte i sina ungars könsorgan, för sin egen övertygelses skull...PUNKT!

Det ska inte enbart förbjudas i Sverige. Utan föräldrar som åker utomlands, och gör det, ska straffas JÄVLIGT HÅRT.

Med viss förhoppning kommer även andra länder följa med.

Svar på tråden Bör omskärelse helt förbjudas?