• Beli21

Hur tömmer man värmesystemet i huset på bästa sättet

Hej!! Jag har ett hus ute i Hällefors/Grytthyttan som vi familjen använder som sommar hus, det betyder att vi åker under april-okt till huset men annars står den tom. Problemet är att vi kan ganska lite om hur man använder värmesystemet på huset och därför har vi fått ganska höga el räkningar nu till vintern. Jag har försökt leta information men det är inte så lätt!!

Därför undrar jag om ngn kan förklara på ett lätt sätt hur man tömmer på värmesystemet,

vi har en värmepanna nere i källaren som går på el och pellets om man skulle vilja det.

Vi vet hur den fungerar men vet inte hur vi ska göra för att tömma hela systemet för att det inte ska finnas risk att rören fryser och spricker under vinter tid. Jag skulle vara mycket tacksam om ngn kunde förklara för mig hur jag gör????Tack i förhand Laura

• Svar på tråden Hur tömmer man värmesystemet i huset på bästa sättet
  • Lena

Du tömmer inte du sänker bara temperaturen. 15 grader är minsta om inte man ska riskera att möbler tar skada. 5-10 grader räcker för rören

• Anton Chigurh
    Beli21 skrev 2016-02-25 10:05:28 följande:
    Hej!! Jag har ett hus ute i Hällefors/Grytthyttan som vi familjen använder som sommar hus, det betyder att vi åker under april-okt till huset men annars står den tom. Problemet är att vi kan ganska lite om hur man använder värmesystemet på huset och därför har vi fått ganska höga el räkningar nu till vintern. Jag har försökt leta information men det är inte så lätt!!
    Därför undrar jag om ngn kan förklara på ett lätt sätt hur man tömmer på värmesystemet,
    vi har en värmepanna nere i källaren som går på el och pellets om man skulle vilja det.
    Vi vet hur den fungerar men vet inte hur vi ska göra för att tömma hela systemet för att det inte ska finnas risk att rören fryser och spricker under vinter tid. Jag skulle vara mycket tacksam om ngn kunde förklara för mig hur jag gör????Tack i förhand Laura
    Den frågan skall du inte ställa här på FAMILJELIV, den skall du ringa till en rörkrökare om. Du vill inte göra fel, Beli.

Mvh //AntonGlad
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Nyfikna72

Att hålla plusgrader i rören kostar även det pengar, har man ett hus med fräscht system i övrigt så är det bättre att fylla glykol i systemet. Man lär ju dock hålla koll på varm och kallvatten installationer för det, tömma dessa och så elvärme på valda ställen.

• Anton Chigurh
    Nyfikna72 skrev 2016-02-25 11:34:16 följande:
    Att hålla plusgrader i rören kostar även det pengar, har man ett hus med fräscht system i övrigt

så är det bättre att fylla glykol i systemet. Man lär ju dock hålla koll på varm och kallvatten installationer för det, tömma dessa och så elvärme på valda ställen.
    Glykol i systemet !!!

Vet du hur stor mängd vatten ett värmesystem kan innehålla egentligen ???

Givetvis beroende på storleken på bostaden.

//Anton
  • Nyfikna72
    Anton Chigurh skrev 2016-02-25 11:40:16 följande:
    Glykol i systemet !!! Vet du hur stor mängd vatten ett värmesystem kan innehålla egentligen ??? Givetvis beroende på storleken på bostaden. //Anton

Nu är det nog du som inte vet vad du pratar om........glykol i värmesystem är inget konstigt och gratis är det såklart inte men troligen en engångskostnad.
  • Anton Chigurh
    Nyfikna72 skrev 2016-02-25 11:58:17 följande:

Nu är det nog du som inte vet vad du pratar om........glykol i värmesystem är inget konstigt och gratis är det såklart inte men troligen en engångskostnad.
    Ett tvåvåningshus på 180 kvadratmeter, kanske med källare, kan innehålla 1500 liter vatten i värmesystemet, lite beroende på pannans storlek. Bla. Och du vill att minst en tredjedel skall ersättas med glykol !!!
  • Nyfikna72

Ja? Det är fortfarande inget ovanligt med glykol i värmesystem? Tror du att jag driver med er eller vad?

• Anton Chigurh
    Nyfikna72 skrev 2016-02-25 13:07:01 följande:
    Ja? Det är fortfarande inget ovanligt med glykol i värmesystem? Tror du att jag driver med er eller vad?
    Inte alls.

Glykol kostar väl runt 30 spänn litern så har du en kåk enligt ovan......då får du pröjsa 15.000 spänn. 

(Spänn, är samma som svenska kronor).

En engångskostnad !!!

Förvisso. Men en hyfsad hög engångskostnad.
  • Nyfikna72

Allt är ju relativt.......vad tror du det kostar att ta dit en rörmokare som byter ett par sönderfrusna element ihop med nå skadade rör? Vad kostarvett sönderfruset golvvärmesystem? 15000kr är nog en droppe i havet i sammanhanget.

• jps

Jag har kört glykol i mitt system förut, det funkar bra, men det är ju superäckligt när man måste göra något med systemet + att om man har husdjur så vill man definitivt inte att systemet ska läcka och djuret slicka i sig.

Dessutom fick jag innan veta av en gammal rörmokare att ev. läckor i kopplingar alltid visar sig så fort man häller i glykol, nåt han fick helt rätt i, jag var tvungen att lossa några kopplingar som alltid varit täta men helt plötsligt började droppa

• Nyfikna72

Jo glykolen sänker ytspänningen lite så läckage brukar visa sig tydligare om de finns.

Svar på tråden Hur tömmer man värmesystemet i huset på bästa sättet