• kara1979

    Dyra presenter

    Jag skulle vilja ha tips på dyra presenter som är tänkta till barn mellan 3-4 år.

  • Svar på tråden Dyra presenter
  • Anonym (smaksak)

    Inredningsprylar inköpta efter egen smak är inte lämpligt alls, oftare något som väcker negativa känslor hos mottagaren (eller i fallet små barn hos deras föräldrar) än förtjusning.

  • kara1979
    Anonym (smaksak) skrev 2016-02-28 09:39:42 följande:

    Inredningsprylar inköpta efter egen smak är inte lämpligt alls, oftare något som väcker negativa känslor hos mottagaren (eller i fallet små barn hos deras föräldrar) än förtjusning.


    I detta fall har ju föräldrarna önskar sig lite större dyrare presenter och gärna inredning så då tycker jag det är Ok. Dessa barn leker inte med lego och har så mkt småsaker så varken barn eller föräldrar verkar uppskatta mer. Däremot saknar de just inredning som barnrumsförvaring och större leksaker som just elbil etc. Jag har ialf. hittat en fin ullmatta jag tänkte ge en av flickorna. Jag tror de köpt mer billigare saker och det har blivit för mkt slit och släng. Nu ville de ha saker av kvalité barnen får användning och glädje av. Tack för din tanke, men i detta fall tror jag både barn och förälder blir glada av en fin inredningsmöbel eller som ullmattan jag hittat nu annars hade de ju inte önskat sig det.
  • Anonym (smaksak)

    Ja, är det ett uttryckligt önskemål från föräldrarna är det ju bara att köra på! Lycka till!

  • Dixie
    kara1979 skrev 2016-02-26 15:21:46 följande:
    Presenterna / leksakerna ska helst ligga runt 1500-4000 kronor styck.
    varför är det viktigt vad de kostar? är inte funktionen, barnens intresse, behov etc av mer intresse? 
  • kara1979

    [quote=76388061][quote-nick]Dixie skrev 2016-02-28 23:05:19 följande:[/quote-nick]varför är det viktigt vad de kostar? är inte funktionen, barnens intresse, behov etc av mer intresse? [/quote

    Av erfarenhet får man vad man betalar för och sakerna ska vara av kvalité. Men priset är inget ni behöver bekymra er om. Meningen med tråden är som sagt att jag vill ha tips på leksaker som kostar runt 2000-4000 kronor.

  • straw2008

    Googla lekborg från smallroom så slipper du nog leta mer.
    , om du ändå tänkt loftsäng liksom.


    I kinamockaskogen.....
  • Maramina

    Om det är inredning du vill ha, varför inte köpa någon tavla av en konstnär? Konst och folk i Stockholm tex säljer Stina Wirséns tavlor. Lite äldre barn kan gilla Lisa Rinnevuo som också finns där. Annars så finns det ju mängder med gallerior och bra konstnärer i hela landet.

    Ett alternativ är annars att du köper barnen en upplevelse, tex en resa till Legoland/Disneyland/Gröna Lund/Liseberg eller liknande tillsammans med dig. Då blir det lite av semester även för föräldrarna som får någon dag barnfritt :D

  • Maramina

    För vems skull köper du presenterna? För barnets? Föräldrarnas? För din egen? Då jag själv har barn så vet jag att de allra flesta barn i den åldern (jag skriver inte alla då det finns säkert undantag där barnet redan från tidig ålder fått lära sig av sina föräldrar att bli materialister) bryr sig inte om priset på sina presenter utan de bryr sig snarare om VAD de får. Många barn i den åldern skulle inte uppskatta möbler, inredning och dylikt om de inta hade själva fått vara med och bestämma vad det var för något

  • kara1979
    Maramina skrev 2016-02-29 08:01:34 följande:

    För vems skull köper du presenterna? För barnets? Föräldrarnas? För din egen? Då jag själv har barn så vet jag att de allra flesta barn i den åldern (jag skriver inte alla då det finns säkert undantag där barnet redan från tidig ålder fått lära sig av sina föräldrar att bli materialister) bryr sig inte om priset på sina presenter utan de bryr sig snarare om VAD de får. Många barn i den åldern skulle inte uppskatta möbler, inredning och dylikt om de inta hade själva fått vara med och bestämma vad det var för något


    Jag köper presenter för alla tre, de är trillingar. För barnens skull, för föräldrarna som uttryckt att dom vill ha hjälp med inköp och min egen då det känns bra att ge ngt fint som uppskattas då jag är gudmor.

    Dessa barn är långt ifrån materialister och även föräldra. Om jag vill köpa 4 fina lite dyrare presenter varför skulle vi bli anklagade att var materialister. De har autism och kan inte leka med bilar, lego och dylikt. Jag har skrivit det flera gånger nu, att de inte leker med småsaker utan de uppskattar rejäla saker som lugnat, kanske en tavla de kan titta på som jag fick tips på ovan. Tack ändå för din tanke, men jag vill åter igen att vi håller oss till ämnet. Jag vill ha tips på lite dyrare rejälare leksaker, inredning etc. Tack.
  • kara1979
    straw2008 skrev 2016-02-29 07:42:03 följande:

    Googla lekborg från smallroom så slipper du nog leta mer.

    , om du ändå tänkt loftsäng liksom.


    Tack, jag ska googla.
  • sextiotalist
    kara1979 skrev 2016-02-29 09:10:01 följande:
    Jag köper presenter för alla tre, de är trillingar. För barnens skull, för föräldrarna som uttryckt att dom vill ha hjälp med inköp och min egen då det känns bra att ge ngt fint som uppskattas då jag är gudmor.

    Dessa barn är långt ifrån materialister och även föräldra. Om jag vill köpa 4 fina lite dyrare presenter varför skulle vi bli anklagade att var materialister. De har autism och kan inte leka med bilar, lego och dylikt. Jag har skrivit det flera gånger nu, att de inte leker med småsaker utan de uppskattar rejäla saker som lugnat, kanske en tavla de kan titta på som jag fick tips på ovan. Tack ändå för din tanke, men jag vill åter igen att vi håller oss till ämnet. Jag vill ha tips på lite dyrare rejälare leksaker, inredning etc. Tack.
    Jag tycker det är helt OK att du vill betala något extra. Inga problem alls. Inte heller att det är fel av föräldrarna att förklara vad dessa barn behöver.
    Däremot tror jag att jag, med många, reagerar på att det måste vare en viss prislapp, efter önskemål av föräldrarna.
    Men om dessa barn har autism, då kanske det vara lämpligt att gå in på något forum och be om tips om vad som passar barn med autism, samt tillägga att prislappen inte är några problem, eftersom du hellre betalar lite extra om det behövs.

    Nu vet jag självklart att barn med autism är olika. Men kedjetäcke kanske skulle vara något, eftersom många barn med den problematiken har svårt att komma till ro och de är inte gratis heller
  • kara1979

    Jag har nu köpt en elbil, en ullmatta och en saccosäck. Plus varsitt spa-kit med Lexington morgonrock och barntvätt produkter från Burt Bees. Jag är nöjd med inköpen och på lördag åker jag på barnkalaset. Jag fick många bra tips här och det är jag tacksam för. Tack till er! Jag fick dessutom en del påhopp från folk som anklagade mig, barnen och föräldrarna att vara materialister. Det är tråkigt och ni kan starta en egen tråd. Min tråd gick ut på att jag ville få tips på dyra saker sedan är det mitt val att välja vad jag vill köpa. Varför ni ska diskutera priset har inget med min fråga att göra. Jag kommer avsluta tråden nu för inköpen är klara. Tack till er som kom med så bra tips!

  • Maramina
    kara1979 skrev 2016-02-29 09:34:01 följande:

    Jag har nu köpt en elbil, en ullmatta och en saccosäck. Plus varsitt spa-kit med Lexington morgonrock och barntvätt produkter från Burt Bees. Jag är nöjd med inköpen och på lördag åker jag på barnkalaset. Jag fick många bra tips här och det är jag tacksam för. Tack till er! Jag fick dessutom en del påhopp från folk som anklagade mig, barnen och föräldrarna att vara materialister. Det är tråkigt och ni kan starta en egen tråd. Min tråd gick ut på att jag ville få tips på dyra saker sedan är det mitt val att välja vad jag vill köpa. Varför ni ska diskutera priset har inget med min fråga att göra. Jag kommer avsluta tråden nu för inköpen är klara. Tack till er som kom med så bra tips!


    Om du tog det ena av mina två svar som påhopp så får det ärligt talat stå för dig själv. Likaså ditt val av presenter. Men oavsett autismdiagnos eller ej så bryr sig inte barn i den åldern om saker är dyra eller inte, om de inte är materialister. Det var vad jag skrev, inte att du eller föräldrarna eller barnen var det utifrån det du skrev. Däremot så undrade jag för vems skull du nödvändigtvis var tvungen att ha något som kostade så pass stora summor. För som sagt var, barnen tänker inte på prislappen, de tänker på om de tycker om saken ifråga.

    Vi är ju alla olika, men när jag köper presenter till andra, oavsett om det är till vuxna eller barn så tänker jag i första hand på vad de skulle vilja ha/bli glada för än att det ska kosta en viss summa. Och mattor och möbler som barn inte fått välja själva (oavsett diagnos) brukar inte vara en sådan sak, om barnet själv inte fått vara med och välja. Därav min fråga. Du frågade vad du kunde ge, jag svarade utifrån barnets perspektiv. Sedan är det upp till dig hur du väljer att ta det, som ett påhopp eller som ett råd i hur du kan tänka om du i första hand vill glädja barnen i första hand,från någon med en hel del vana från barn i den åldern och insyn i hur de tänker

    Uppdatera gärna hur resultatet blev efter barnkalaset. Jag är den första att be om ursäkt om jag har fel
Svar på tråden Dyra presenter