• mat1l9a

    Vill inte vara ledsen längre

    Jag behöver hjälp!

    Jag har förlorat alla jag någonsin älskat.

    När jag var 15 gick min mamma bort. Pappa har aldrig funnits i mitt liv, han valde missbruket istället. När jag var 23 träffade jag min stora kärlek. Men två årssenare hittade jag honom en morgon, likstel. Han hade fått hjärtstillestånd under kvällen. Jag låg och sov. Mår så dåligt över att jag inte märkte något och kunde rädda honom. Sedan dess lever jag helt ensam. Vill inte komma någon nära igen. De vänner jag har är mest ytliga bekanta.

    Jag har gått i terapi under flera år, testa de flesta mediciner. Ibland kan jag ha en period när livet känns okej. Men jag orkar inte med ensamheten längre.

    Det enda jag tänker på är att få vara med min mamma och pojkvän igen.

    Hur ska man någonsin kunna släppa? Jag har ingen släkt eller vänner som stöttar mig. Jag har min läkare, men det är ju inte samma sak.

    Känner mig helt ensam och livet är mest meningslöst...

    Hur kan man måste bättre?

  • Svar på tråden Vill inte vara ledsen längre
  • Teddis

    Finns det något du tycker om att göra? När man mår piss ska man göra sånt man mår bra av. Kan vara vad som helst... Något intresse? Tycker du om att sticka vantar kanske det finns några som vill det, det är ju rätt avkopplande och ångestfritt...

  • Egon den stora

    Det enda jag kan råda dig till är att skaffa ett sammanhang där du kan slappna av och umgås med folk. Någon förening, kyrka eller liknande. Vad är di intresserad av?

  • mat1l9a

    Jag har mått dåligt så länge nu att jag inte riktigt vet vad jag tycker om att göra. Men tanken är att jag i samarbete med Försäkringskassan ska komma igång med någon aktivitet snart. Jag vill gärna hitta något intresse men samtidigt känns även det meningslöst. Jag önskar att jaghhade någon som bryr sig om mig bara.. Förhoppningsvis kanske livet känns bättre om jag kommer igång med något..

  • Valkyria75

    Tycker du om hundar? En hund kan bli en nära vän, ge lite mening till livet, och vara en bra start till att komma vidare. Det är uppfriskande att ha någon att ta hand om och det är också ett bra sätt att träffa nya människor på.

  • mat1l9a

    Jag hade hund i 6 år. Men hon fick cancer så jag var tvungen att ta bort henne för cirka en månad sen. Det är en anledning till att jag mått sämre nu. Och hopplöst. Känns som att alla jag älskar dör och lämnar mig ensam. Därför jag har så svårt att komma nära någon. Jag tror att de ska försvinna..

  • blomman 2

    Du har verkligen gått igenom svåra händelser i ditt unga liv. Förstår att du känner dig ensam och känner hopplöshet. Att vara med i ett socialt sammanhang är den bästa medicinen. Kanske du kan bli kontaktperson åt någon ungdom/barn..? Fast då kanske man behöver vara mer stabil i sitt mående först. Lyssna med din komun eller titta i deras hemsida och se/hör vad som krävs. Stor stor kram<3<3<3

  • mat1l9a

    Jag är sjukskriven sedan 5 år ungefär. Har alltid haft problem med ångest och social fobi. Jag har verkligen försökt under de senaste åren att jobba med mig själv och bli bättre. Men så händer jobbiga saker och jag känner verkligen nu att jag inte orkar längre. Jag har inget att kämpa för heller.

  • Yggdrey

    Det kan bli väldigt meningsfullt men du måste bryta rutinerna och fylla upp med annat. Små steg men stå inte still.

    Säkert någon här på forumet som kan bli din stöttepelare, om du tillåter.

  • mat1l9a

    Jag ska till läkaren på onsdag så hoppas han kan hjälpa till så jag kan komma igång med något.. Vill göra något annat än att gå i terapi hela tiden. Hoppas jag kan få göra något som känns roligt och meningsfullt.

  • Egon den stora

    Mitt råd är att inte hoppas på att någon annan kommer att lösa problemen åt dig. Det hänger på dig, sedan kan du ta hjälp av andra. Gör allt för att hitta ett jobb så att du får rutin på vardagen.

  • mat1l9a

    Jag var hos min läkare igår och fick en akut-remiss till en psykiater som är väldigt duktig på just traumatiska händelser. Så det känns bra. Sen ska de hjälpa mig med kontanter kring sysselsättning. Är väldigt tacksam att min läkare är så förstående!

  • Egon den stora

    Hoppas det går bra. Inget är väl sämre för hälsan än att inte göra något. En del som jobbar heltid skaffar ju ändå extrajobb på kvällarna för att slippa sitta hemma och grubbla!

  • Purplecat12
    mat1l9a skrev 2016-02-28 13:16:04 följande:

    Jag hade hund i 6 år. Men hon fick cancer så jag var tvungen att ta bort henne för cirka en månad sen. Det är en anledning till att jag mått sämre nu. Och hopplöst. Känns som att alla jag älskar dör och lämnar mig ensam. Därför jag har så svårt att komma nära någon. Jag tror att de ska försvinna..


    Hoppas du mår bättre.

    Kanske skulle du må lite bättre om du adopterar en övergiven hund eller katt.

    Man kan självklart inte ersätta ett djur eller en människa men man mår bättre om man har någon att älska och bli älskad av.
Svar på tråden Vill inte vara ledsen längre