• Jamillah

Nekad anställning pga tillbakadragen

Vet inte om detta hör hit under ekonomi men men...

Jag har en provanställning på 6 månader inom förskola/dagis, ej inom privat.
    Det har gått cirka 5 veckor och när jag pratade med chefen så var hen bekymrad över att många sagt att jag varit tillbakadragande (hoppar runt på flera förskolor).

Jag undrar om det kan hända att jag inte får tillsvidareanställning sen ?

Tycker inte jag varit tillbakadragande men är inte den typen som hörs och syns mest.
  • Svar på tråden Nekad anställning pga tillbakadragen
  • Kjell2
    Jamillah skrev 2016-02-28 18:45:51 följande:

Vet inte om detta hör hit under ekonomi men men...Jag har en provanställning på 6 månader inom förskola/dagis, ej inom privat.Det har gått cirka 5 veckor och när jag pratade med chefen så var hen bekymrad över att många sagt att jag varit tillbakadragande (hoppar runt på flera förskolor).Jag undrar om det kan hända att jag inte får tillsvidareanställning sen ?Tycker inte jag varit tillbakadragande men är inte den typen som hörs och syns mest.

Det kan hända. Bra chef som säger till direkt så du kan åtgärda.
  • Jamillah
    Kjell2 skrev 2016-02-28 18:48:47 följande:
    Det kan hända. Bra chef som säger till direkt så du kan åtgärda.
    Grejen är att det är ett personlighetsdrag...är det rimligt att neka då? 
    Chefen sa att hen förväntar sig att jag ska göra ett gott arbete och fråga efter information på arbetsplatserna när jag behöver. Vilket jag anser att jag redan gör, men svårt att bevisa. 
  • Kjell2

En provanställning kan sägas upp hur som helst. Så lika bra att försöka göra som chefen säger.

• Trippelmamma76

Ja, det är rimligt i ett såpass socialt yrke. Man förväntas kunna leda barngruppen, vara intitiativrik och även social gentemot föräldrarna. Jag skulle känna mig obekväm med en alltför "tillbakadragen" personal på mina barns förskola. Du bör nog jobba på detta tycker jag.

Jamillah skrev 2016-02-28 18:54:01 följande:

Chefen sa att hen förväntar sig att jag ska göra ett gott arbete och fråga efter information på arbetsplatserna när jag behöver. Vilket jag anser att jag redan gör, men svårt att bevisa. 

• sportpappa
    Det finns mängder av icke önskvärda personlighetsdrag som gör att man inte kan anställa en person på grund av att det inte fungerar med verksamheten eller inverkar menligt på den
    Jag skulle säg att personlighetsdrag är den primära anledningen till att inte anställa en person efter en provanställning eller att neka någon redan på intervjun. Om man har kommit så långt så är ju de formella kraven redan avklarade.

Det går att förändra personlighetsdrag eller åtminstone förändra beteendet som uppkommer av personlighetsdraget. Om man vill det så får man jobba på det. Det kan ta tid och kan vara jobbigt beroende på hur mycket man vill ändra på något och hur djupt rotat ett beteende är.

Be om så konkret feedback som möjligt och ta reda på vad det är som gör att de anser att du är tillbakadragen. Därefter kan du välja om du vill/behöver arbeta med det eller inte.
  • M1rella

Då kanske inte förskola är rätt yrke för dig då det krävs at man är social och tar intiativ.
  • Aniiee

TS, om du är introvert av dig (det är jag med) och har ett socialt jobb (det har jag också haft, flera stycken) så får du kanske öva dig på att dra på jobbkostymen lite mer drastiskt. 

Det är lite av ett spel. Man drar på det där smilet, checkar av mentala "att göra"-listan under dagen (möta barnen, aktivera någon som kanske hamnat lite på sidan av, torka här, tvätta där, ta mötet med förälder X Y och Z när de hämtar, le och ge nyheter och/eller beröm, ta upp något tillbud om det behövs), ha leendet kvar till busschauffören, sedan krascha en stud på vägen hem. Sen kan man vara solo/med sin partner tills det är dags att dra på jobbkostymen igen nästa dag. 

På jobbet är man introvert när man har tid, om så bara när man går på toa. Så man fixar hela dagen.

Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
Svar på tråden Nekad anställning pga tillbakadragen