• mamma1991

Föräldrapenning med 2,5 åring? Hjälp

Hallåj!!!

Kanske konstig/dum fråga men jag har inga barn sedan innan så ingen stor erfarenhet.

Drar det lite kort:

Jag fick min dotter juni 2013, var mammaledig fram till förra året ,januari 2015 så var hon 1,5år ungefär, dock fick jag min sista ersättning i september 2014, vilket innebär att jag levde på min man sept 14- jan 15.

Hade liksom ingen inkomst ,dagis skulle starta i januari så jag jobbade inte. ( har inget fast jobb) utan hittade ett timvik som ja började efter dagis inskolningen där någonstans i februari 2015.

Hur som helst ,loggade in nu på försäkringskassan o så ser jag 70 dagar kvar föräldrapenning ?varför är de kvar? De blev ju automatiskt sista utbetalning september 2014, inte för att 70 dagar är supermycket men ändå,just nu är jag hemma arbetslös har ingen inkomst mer än arbetslösersättning eller va de heter på "enbart" 2800-2900kr, så nu undrar ja 70 dagar är ju nästan 2 månader ,vore ju bättre o vara "mammaledig" till 2,5 åringen när ja ändå är hemma o arbetslös skulle liksom får mer pengar än just nu.

Någon som vet

• Svar på tråden Föräldrapenning med 2,5 åring? Hjälp
  • TreSolrosor

Har din man tagit ut några dagar? Annars är 60 dagar hans (låsta).

Är det dina dagar kan du ta ut dom de dagar du är med barnet och avsäger dig a-kassa

• zemer

Vad menar du med att det automatiskt va sista utbetalningen i september 2014?

Du får ju ett visst antal dagar (480/240) sen får du ju ansöka om när och hur du vill ta ut dom. Har du inte ansökt om alla dina dagar så finns dom ju kvar.

• Seven Costanza

Är du säker på att alla 70 dagarna är dina dagar då? För 60 dagar är ju pappans som du inte kan få, så om han inte tagit ut 60 dagar eller mer så är det kanske hans dagar du ser. Men om det är dina dagar så kan du ju ta ut dem ifall det är ok för arbetsförmedlingen eller vem som betalar din andra ersättning att byta - du kan ju troligen inte ha både fp och arbetslösersättning. Du får ju dock kolla upp så det inte blir något negativt med att bryta arbetslösheten, t ex att du går miste om någon hjälp man skulle fått efter en viss tid osv.

• zemer
    TreSolrosor skrev 2016-02-28 22:47:27 följande:

Har din man tagit ut några dagar? Annars är 60 dagar hans (låsta).

Är det dina dagar kan du ta ut dom de dagar du är med barnet och avsäger dig a-kassa

Just det, har ni gemensam vårdnad (vilket jag antar då du skriver min man, är ni gifta så får man det ju automatiskt) så är 60 dagar låsta till din man.
  • Alexi

För det första så har du ju med all sannolikhet ingen SGI längre, så värdet på dina dagar har sjunkit kraftigt (om du hade en SGI när du fick barn).

Varför upphörde ersättningen i dina ögon? Trodde du att du tagit ut alla dagar som fanns? Är de dagarna som syns på hemsidan pappans reserverade?

• mamma1991

Ja jag har ingen aning ,som sagt mitt första barn inte kollar upp det så mycket ,jag hade ju den lägstanivån.... Då ja fick barn i princip direkt efter studenten så jag har ju inte jobbat. När ja ansökte så bad ja honom som jobba på försäkringskassan hjälpa mig att fylla i för ja sa att ja vill vara så länge de bara går eftersom ja ville att dottern skulle va lite äldre än bara 1 år. Men som sagt automatiskt menar ja ,så länge dagarna räckte så blev de fram till september antar jag då de blev sista utbetalningen ,men som ja skrev så gick ja in nu o kikade o de står 70 dagar kvar. Inget världens grej men något är de ,vore bättre än 2800kr som ja har nu

zemer skrev 2016-02-28 22:47:54 följande:

Vad menar du med att det automatiskt va sista utbetalningen i september 2014?

Du får ju ett visst antal dagar (480/240) sen får du ju ansöka om när och hur du vill ta ut dom. Har du inte ansökt om alla dina dagar så finns dom ju kvar.

• mamma1991

Ja gifta :), o han har inte varit hemma alls med dottern ,då vi kände att någon måste jobba som har ändå jobb,ja sökte samtidigt ja va hemma men inget erbjudande kom fram så ja.... Då blev ja hemma typ 1,5 år

zemer skrev 2016-02-28 22:50:32 följande:

Just det, har ni gemensam vårdnad (vilket jag antar då du skriver min man, är ni gifta så får man det ju automatiskt) så är 60 dagar låsta till din man.

• Dixie
    mamma1991 skrev 2016-02-28 22:53:21 följande:

Inget världens grej men något är de ,vore bättre än 2800kr som ja har nu

men du kan ju inte få både a-kassa och föräldrapenning, så frågan är ju vad du skulle få ut i fp istället? och om du tar fp måste ju barnet vara hemma, och får du då behålla förskoleplatsen? 
    och som flera har frågat ovan - har din man varit föräldraledig? 
  • mamma1991

De vet ja väl?

Men mammapenning var på 5500kr? Ja hade lägstanivå o det ju mer än 2800, eller hur ?:)

Dixie skrev 2016-02-28 22:57:25 följande:

men du kan ju inte få både a-kassa och föräldrapenning, så frågan är ju vad du skulle få ut i fp istället? och om du tar fp måste ju barnet vara hemma, och får du då behålla förskoleplatsen? 

och som flera har frågat ovan - har din man varit föräldraledig? 

• zemer
    mamma1991 skrev 2016-02-28 22:56:19 följande:

Ja gifta :), o han har inte varit hemma alls med dottern ,då vi kände att någon måste jobba som har ändå jobb,ja sökte samtidigt ja va hemma men inget erbjudande kom fram så ja.... Då blev ja hemma typ 1,5 år

Okej men då är det säkert så att 60 dagar är hans och 10 st kan du ansöka om då.
  • mamma1991

Okej då fattar ja :)

zemer skrev 2016-02-28 22:58:52 följande:

Okej men då är det säkert så att 60 dagar är hans och 10 st kan du ansöka om då.

• Dixie
    mamma1991 skrev 2016-02-28 22:58:25 följande:

De vet ja väl?

Men mammapenning var på 5500kr? Ja hade lägstanivå o det ju mer än 2800, eller hur ?:)

det var ju bra att du har koll på det - men eftersom du inte hade någon koll på din föräldrapenning så var det ju inte lätt för oss att veta.......
  • mamma1991

Va är de ja inte visste?

Frågan var bara ifall de 70 dagarna va mina ,gick de o ta nu så här i efterhand.

Jag fattade inte dock att 60 dagar kvar pappans ,men nu vet ja.

Jag tänkte bara att 5500 är mer att få än 2800, när man ändå sitter hemma med dottern ,o söker jobb ingen tackar nej till 2000 extra i månaden :)

Dixie skrev 2016-02-28 23:01:16 följande:

det var ju bra att du har koll på det - men eftersom du inte hade någon koll på din föräldrapenning så var det ju inte lätt för oss att veta.......

• Ängsklockan

För mig var det så att jag hade sista automatiska utbetalningen efter 420 dagar (jag tog ut 7 dagar i veckan). Senare fick jag veta att jag hade 60 dagar kvar (dessa dagar Vat de "öronmärkta pappadagarna"). Då jag har- och alltid har haft ensam vårdnad, så finns dessa dagar på "mitt konto", men de betalades aldrig ut per automatik. Tur var väl det, för nu har jag de kvar och kan ta ut dessa under lov och annat. :)

• mamma1991

Ja men då kanske de är samma sak med mig :)

Ängsklockan skrev 2016-02-29 11:06:31 följande:

För mig var det så att jag hade sista automatiska utbetalningen efter 420 dagar (jag tog ut 7 dagar i veckan). Senare fick jag veta att jag hade 60 dagar kvar (dessa dagar Vat de "öronmärkta pappadagarna"). Då jag har- och alltid har haft ensam vårdnad, så finns dessa dagar på "mitt konto", men de betalades aldrig ut per automatik. Tur var väl det, för nu har jag de kvar och kan ta ut dessa under lov och annat. :)

• zemer
    mamma1991 skrev 2016-02-29 12:07:20 följande:

Ja men då kanske de är samma sak med mig :)

Inte om ni va gifta när barnet föddes. För då får ni automatiskt gemensam vårdnad och du kan inte få hans 60 dagar.
Svar på tråden Föräldrapenning med 2,5 åring? Hjälp