• Fralkowic

arbeta heltid

Kommer att börja arbeta 100% nu i Mars och får lite dåligt samvete för min yngsta som är 1år och 5månader.

mina dagar och barnensdagar på förskolan kommer att se ut 07-15:30 eller två till tre gånger i veckan 08-17:30.

Vill testa arbeta heltid för jag vill ha dom extra pengarna.

Men är dom värda det? Hur många föräldrar arbetar heltid när barnen är små?

sen så har man väl rättighet att gå ner i arbetstid när man har barn under 8år . Måste man plocka föräldra dagar då ?

• Svar på tråden arbeta heltid
  • Ramborg

Du behöver inte ta föräldradagar för att gå ner i arbetstid men du får bara lön för den tid du jobbar.

Jag och de flesta jag känner jobbar heltid. Men särskilt när barnen är så små som ditt, är det bra om man kan saxa med arbetstid (en hämtar, den andra lämnar tex) för annars hinner man knappt träffa barnet innan läggdags och det är ju tråkigt.

42.
  • Carambolan

Vi saxar med arbetstiderna. Jag jobbar 7-15:30 och min man jobbar 9:15-17:45. Barnet är på förskola 9-16.

• Anonym (fp)

Om du vill skydda din sgi måste du ta ut dagar om du går ner i arbetstid..

• modsey

lite beroende på vilken typ av jobb du har skulle jag nog säga.
    När jag hade helt statiska arbetstider utan möjlighet att påverka så valde jag att gå ner i tid för att få till det. Maken och jag gick om jag minns rätt då ner till 85% var vilket gav oss bättre möjligheter att få till det bra.
    Jag jobbade mest dagtid men en del kvällar och helger och han jobbade dagpass, nattpass eller dygn. Vi hade alltså då lediga dagar i veckan både han och jag och kunde också saxa lite så barnen hade ett väldigt bra schema på dagis där de gick ca 25 timmar i veckan bara.
    Sen böt jag jobb med större möjligheter att styra tider samt att kunna jobba hemifrån. Då gick vi båda upp till 100% igen och barnen går nu i skolan. De lämnas i princip alltid 8.20 när skolan börjar och hämtas max kl 16, oftast tidigare.
    Samt kan få ledigt alla lov, även sommarloven. Så för oss blev det ju värt att jobba heltid för att få det i utbyte!

Så summasumarum , det beror på vilken typ av jobb nu har!

• cosinus

Nu är första gången sen barnen föddes som vi jobbar heltid bägge två, yngsta går sista året på förskolan.

Men pust, jag tycker inte det är roligt alls. Missade dock att anmäla FP i våras så det blev ett glapp på några dagar så jag måste jobba upp min FP igen. Till våren däremot ska jag bara jobba 75 % och mannen likaså. Det kommer bli helt underbart.

Normalt har vi annars legat på 87,5 % var de senaste åren. Då har barnen gått ungefär 8-15:30 på förskola. En har lämnat och en har hämtat. Det har varit perfekt både för att dagarna inte blivit odrägligt långa och för att man i princip nästan hinner jobba klart på så pass hög procent. Min erfarenhet är att jobba 50 % är bara jobbigt. Man hinner inte göra det man ska. 75 är på gränsen. Men det är nog väldigt olika i olika yrken.

• Fralkowic

har kontorsarbete samma för min sambo.

just nu har vi bara en bil för den andra gick inte genom besiktning.

Verkar så på min sambo att han vill inte alls stötta mig i att gå upp heltid.

Pratade med honom att vi borde kunna "saxa" tiderna en lämna jobbar sent andra börjar tidigt å hämtar tidigare.

2-3 gånger i veckan kommer jag vara tvungen att jobba till 17.

Har tyvärr ingen mormor,morfar eller farmor, farfar som kan hjälpa till å hämta ( vilket verkar vanligare än ovanligt på mitt dagis)

så får väl se hur tunga mina 17 pass påverkar barnen. Märker jag att det inte funkar alls får jag väl ansöka om att gå ner till kanske 80%. jobbade tidigare 75%.

bra då vet jag att man inte måste ta fp för det

• Alexi

Du måste ta fp och fylla upp med om du vill behålla din SGI!
    Varför går ni inte omlott, att ha barnet till kl 17 låter toklångt när ni båda jobbar kontorstider.

• Carambolan

Eller att ni båda går ner till 85% eller så?

• Rani

Vad menar du med att din man inte tänker stötta dig i att gå ner i tid? Tänker han inte lämna och hämta barnen?

• Rani
    Rani skrev 2016-03-03 22:39:20 följande:

Vad menar du med att din man inte tänker stötta dig i att gå ner i tid? Tänker han inte lämna och hämta barnen?

Vi jobbade heltid båda två en period. Vi fick turas om att gå till jobbet tidigt och gå hem tidigt. Sedan fick vi turas om att få till jobbpass på helgen. Jag gillade det inte alls. Kändes som vi aldrig umgicks som familj. Sedan dess har vi turats om att jobba deltid.
Svar på tråden arbeta heltid