Inlägg från: modsey |Visa alla inlägg
  • modsey

arbeta heltid

lite beroende på vilken typ av jobb du har skulle jag nog säga.
    När jag hade helt statiska arbetstider utan möjlighet att påverka så valde jag att gå ner i tid för att få till det. Maken och jag gick om jag minns rätt då ner till 85% var vilket gav oss bättre möjligheter att få till det bra.
    Jag jobbade mest dagtid men en del kvällar och helger och han jobbade dagpass, nattpass eller dygn. Vi hade alltså då lediga dagar i veckan både han och jag och kunde också saxa lite så barnen hade ett väldigt bra schema på dagis där de gick ca 25 timmar i veckan bara.
    Sen böt jag jobb med större möjligheter att styra tider samt att kunna jobba hemifrån. Då gick vi båda upp till 100% igen och barnen går nu i skolan. De lämnas i princip alltid 8.20 när skolan börjar och hämtas max kl 16, oftast tidigare.
    Samt kan få ledigt alla lov, även sommarloven. Så för oss blev det ju värt att jobba heltid för att få det i utbyte!

Så summasumarum , det beror på vilken typ av jobb nu har!

• modsey
    Carambolan skrev 2016-03-04 14:03:37 följande:
    Beror nog otroligt mycket på vilken typ av jobb man har. Både jag och min man styr våra arbetstider själva. Chefen bryr sig inte om när eller var jag jobbar så länge jag snittar 37,5h/v över året. Det är en stor frihet att kunna gå tidigare när det är APT, att spontant kunna ta en halvdag när barnen är småkrassliga eller att ingen på kontoret bryr sig om man kommer in sent när morgonen var tuff. Det upplever jag är otroligt mycket värd för att minska stressen, trots att jag ju får sitta kvällar och helger ibland för att jobba ikapp.
    Håller helt med. Men för att kunna ha denna frihet så krävs det just jobb en del kvällar och helger. För oss är det dock guld värt där 100% så här är mer värt och ger oss bättre frihet och flexibilitet i vår vardag mot om jag skulle jobba traditionellt på säg 75%.
  • modsey
    Alexi skrev 2016-03-04 16:53:21 följande:
    Jag jobbar inte kvällar och helger. Jag jobbar 87 procent och för det mesta räcker den arbetstiden. Samma för min man.
    gör det inte schemalagt utan för att bli klar med uppgifter. Jag skulle kunna välja att statiskt arbeta varje dag mellan 8-16.30. Men jag gillar att kunna lämna barnen kl 8.20 när skolan börjar och även gå hem tidigare några dagar eller till och med ta helt lediga dagar i bland som går ut från min flex. Så då jobbar jag " över" någon kväll i veckan någon timme när min man ändå hämtar eller jobbar hemma någon timme på helgen exempelvis innan barnen vaknar .
    Så för mig är det så mycket mer värt att då jobba 100% ( för det här jobbet kan jag inte gå ner i tid i) mot om jag skulle gå till ett annat mindre flexibelt. Det är ju här det skiljer sig så mycket för olika familjer i vilka förutsättningar man har.
Svar på tråden arbeta heltid