arbeta heltid
Vi saxar med arbetstiderna. Jag jobbar 7-15:30 och min man jobbar 9:15-17:45. Barnet är på förskola 9-16.
Vi saxar med arbetstiderna. Jag jobbar 7-15:30 och min man jobbar 9:15-17:45. Barnet är på förskola 9-16.
Eller att ni båda går ner till 85% eller så?
Jag har testat att jobba heltid tidigare men upplevde det som jättetungt. Barnen fick långa dagar och det var stressigt åt oss alla. Så jag har valt att byta till nattjobb för att få ihop "pusslet" lättare. Det kanske finns de som tycker det funkar jättebra med att båda föräldrarna har heltid. Men många jag känner är mycket trötta och stressade i den situationen. För mig går det helt enkelt inte ihop. Jag känner att om båda ska jobba heltid får barnen betala för det genom långa dagar m.m. Fast å andra sidan tycker jag det är fel också att det oftast (nästan alltid) är mamman som ska gå ner i tid. Det allra bästa är ju om båda föräldrarna kan minska lite på sin arbetstid. Det drabbar ju ens pension att man minskar sin inkomst. I mitt fall är det dock så att OB-ersättningen jag får för att jobba natt kompenserar för det jag har gått ner i tid så jag har samma lön som jag hade på en heltid dag.
Ja verkligen. Jag behöver resa en del i jobbet också, då brukar jag passa på att jobba typ 12 timmar den dagen, när jag ändå bara sitter och häckar på hotellet i nån småstad där jag inte känner nån. Det ger ju rätt bra med komptid att korta ner dagarna med vid andra tillfällen :)