• Oskyldig

Polisanmäld som oskyldig.

Hej

Nu har det kommit fram att en person har polisanmält mig utan någon som helst anledning. Någon har sagt att jag har gjort en sak som jag inte gjort och då valde han att tro på det och anmälde mig. 

Anmälan kommer troligtvis läggas ner då detta bara är löjligt. Men bryter personen som anmäler mot någon lag eller kan han bli straffad för det? Han anmäler mig bara för att någon har ljugit för han och sagt att jag har gjort något jag inte gjort.

Kommer jag ens höra något från polisen om anmälan läggs ner direkt?
    Blev lite rörigt men hoppas ni förstod. Tack på förhand! 

• Svar på tråden Polisanmäld som oskyldig.
  • Carambolan

Personen som ljugit kan du anmäla för förtal.

• sand85
    Oskyldig skrev 2016-03-01 04:17:18 följande:

Hej

Nu har det kommit fram att en person har polisanmält mig utan någon som helst anledning. Någon har sagt att jag har gjort en sak som jag inte gjort och då valde han att tro på det och anmälde mig. 

Anmälan kommer troligtvis läggas ner då detta bara är löjligt. Men bryter personen som anmäler mot någon lag eller kan han bli straffad för det? Han anmäler mig bara för att någon har ljugit för han och sagt att jag har gjort något jag inte gjort.

På vilket sätt skulle det vara olagligt eller löjligt att anmäla någon man misstänker begått ett brott? Det är ju varken upp till anmälaren eller förövaren att bestämma vem som är oskyldig eller skyldig. Man anmäler och sen ska polisen avgöra om saken ska fortsätta utredas, går det längre väcks åtal och vidare avgör någon rättslig instans om du är skyldig eller oskyldig.

Vet inte vad saken handlar om i ditt fall, men säg till exempel ett ärende där eventuellt ett barn far illa. Där skulle jag anmäla saken även om jag misstänkte att någon ljög eller liknande, för det primära är att skydda barnet och då tar man inga chanser!
  • Kjell2
    Oskyldig skrev 2016-03-01 04:17:18 följande:

Hej

Om personen som anmäler dig tror eller misstänker att du gjort något dumt går de skadelösa även om du inte blir åtalad eller fälld.

Om man däremot anmäler någon avsiktligen på falska grunder kan det bli surt efter.

Ta ett snack med polisen för att kolla läget.

• Loncelot

Du kan polisanmäla dom alla för förtal... Se till att göra det på både den som snackat skit samt den som anmält dig...

Svar på tråden Polisanmäld som oskyldig.