• mother2

Hur mycket vabbar ni mer eran barn?

Hej.

Jag är ensamstående förälder till två barn. Jobbar 100% natt som sjuksköterska. Till ena barnen har jag 3/4 vårdbidrag p.g.a.. hennes funktionsnedsättning. Under 2015 vabbade jag 4 dagar. Förlorar rätt mycket pengar på att vara hemma med sjukt barn. Medan FK betalar ut ca 1095 kr pr. dag jag är hemma så får jag minus ca 2600 kr på min lön. Alltså kostar varje dag jag vabbar ca.1500 kr.

Är från Norge så är inte van vid att det dras så mycket från lönen varken vid egen sjukdom eller vid vård av sjukt barn. Norge måste ju vara enda landet i Europa som betalar ut 100 % lön vid sjukdom!!

Min frågeställning är: Hur mycket vabbar ni i genomsnitt pr. år och pr. barn/samt ålder på barnen. Hur tror ni detta påverkar detta det faktum att vi allt oftare skickar barn som borde få stannat hemma?

• Svar på tråden Hur mycket vabbar ni mer eran barn?
  • Butterscotch

Våra barn har varit sjuka väldigt sällan (peppar, peppar), mindre än 5 sjukdagar per år i snitt. Vi föräldrar har flexibla jobb och kan jobba hemifrån, så vi brukar aldrig anmäla till försäkringskassan. Jobbar så mycket vi kan bara, och tar igen det man inte hann med någon annan gång.

• Archandra

Detta läsår (dvs sen i augusti) har vi vabbat ca fyra dagar med lilla dottern och en dag med stora dottern.

• Pkb

Jag vabbade bort mitt jobb :( när barnen var små var jag hemma ca 1 vecka per månad.

• Tyret1501

Varje gång min unge är på dagis blir han sjuk 3 dagar senare! Har haft två influensa, två magsjuka och konstant snor och hosta sen jul. Som tur är har jag inget jobb att 'vaba bort' för det 'föräldraledigade jag bort'. Dock pluggar både jag och sambon och ligger så mycket efter att det blir svårt att komma ikapp nu, och vi får hoppas att CSN håller.

Ska som tur är byta dagis nu på måndag och vi hoppas att ett dagis med utevistelse (gamla dagiset var endast inne) ska göra att vi kan ha ett normalt liv igen! Men hoppas inte på för mycket. Er vabbmängd är en dröm!

• Carambolan
    Tyret1501 skrev 2016-03-02 20:21:15 följande:

Varje gång min unge är på dagis blir han sjuk 3 dagar senare! Har haft två influensa, två magsjuka och konstant snor och hosta sen jul. Som tur är har jag inget jobb att 'vaba bort' för det 'föräldraledigade jag bort'. Dock pluggar både jag och sambon och ligger så mycket efter att det blir svårt att komma ikapp nu, och vi får hoppas att CSN håller.

Ska som tur är byta dagis nu på måndag och vi hoppas att ett dagis med utevistelse (gamla dagiset var endast inne) ska göra att vi kan ha ett normalt liv igen! Men hoppas inte på för mycket. Er vabbmängd är en dröm!

Det kommer antagligen göra all skillnad i världen! Jag tyckte att vi blev tvungna att vabba varje gång det varit en vecka med ruggigt väder. Märktes på en gång när de bara varit inomhus på förskolan...
  • blomman 2

Jag vabbade konstant de tre första åren,men så visade det också sig att min dotter hade förkylningsastma. Blev allt friskare efter treårsåldern,nu sjuk ca:4 ggr år. Drabbas då av halsfluss eller öroninflamation . Idag vabbar vi...hon hade kramper i magen i natt och vi båda har varit vakna mestadelen av natten..,

• sina

Under förskoletiden kanske 5-10 dagar per år (som vi delade på). Nu första året i skolan har det säkert varit 20 dagar sen i augusti (återigen, delat på två). Tycker det är jättemycket.

• cosinus

Det varierar. Har 4 barn varav 1 har allergier och jag tror att han hade 5-6 vab-dagar bara under hösten för att han fått i sig fel mat på skolan. Men han är 9 så ibland är han hemma själv eller vi vabbar iaf inte hela dagen utan han är hemma några timmar mitt på dagen själv.

11-åringen vabbar vi nästan aldrig för, hon fyller dessutom snart 12 så då är det ju inte ens ett alternativ. 9-åringen då är den vi vabbar mest för. Han drog in 5 dagar här före sportlovet i någon form av värre förkylning.

7-åringen brukar ha någon dag ibland. säg 2-4 per termin och 5-åringen ligger på ungefär det samma.

Blir ju roligast när de lyckas bli sjuka efter varandra hela högen för då kan man få flera veckor i sträck. Men som tur är så är vi iaf 2 stycken som kan dela på det.

Har aldrig någonsin full lön, tror aldrig jag lyckats få det en månad sen barnen var små :) Det är alltid nåt.

• isolande

Hade en vabdag feb 2015 och 2 halvdagar i dec 2015. Barnen är 3 och 4,5 år. Första åren på dagis för båda var däremot en heeeelt annan femma. Vab jämt.

• mammalovis

Jag tror jag hittade 17 dagar på 8 månader i almanackan för 2 barn där det stod vab för mig, sambon eller äldsta tösens pappa. Jag blev sjukskriven i september så sedan spelade barnens sjukdom ingen roll. Barnen var cirka 1,5- drygt 2 år respektive 4- drygt 4,5 år. De hann då med vattenkoppor båda två plus en omgång med prickar innan som vi först trodde var vattenkoppor, men bara ett virus på yngsta, några omgångar med feber och magproblem för yngsta.

Under våren hade vi 2,5 veckas vab på 4 veckor när det var vattenkoppor, men det är ju sådant man får räkna med

• mammalovis
    mother2 skrev 2016-03-01 21:53:09 följande:
    Jo, tyvärr är det pass mycket då taket ligger på 333 800 kr. och jag tjänar en bit över 400 000 pr. år. Så ska väl behålla nära 80 % av taket antar jag. Vissa nätter har jag bara förlorat 1000 kr. dvs de har dragit av min lön med ca. 2100 kr. beroende på om passet är en helgdag eller inte.
    Men med så hög lön borde du ju kunna klara dig bra ändå. Som regel klarar man ju sig på 20 000 kr brutto även som ensamstående med ett barn, men nu vet jag ju inte vad ditt vårdnadsbidrag innebär förstås. Då fick jag i och för sig underhåll och bostadsbidrag.

Om ditt barn har så låg skolnärvaro måste ni väl hamnat som ett elevärende för länge sedan och åtgärder satts in.
  • Humlan87

Mitt barn är 2 år och 7 månader, har gått på förskola i 6 månader, 4 dagar i veckan. på den här tiden har jag vabbat 35 dagar. Det har varit förkylningar och magsjuka om vartannat... Jobbig höst för hela familjen och likadant även de månader som gått av detta år. Hoppas att det vänder snart!

• Florimell

Förra året typ 45 dagar totalt, en 2 åring och en 6 åring, i år hittills två dagar *peppar peppar*

• mother2
    Humlan87 skrev 2016-03-08 20:30:44 följande:

Mitt barn är 2 år och 7 månader, har gått på förskola i 6 månader, 4 dagar i veckan. på den här tiden har jag vabbat 35 dagar. Det har varit förkylningar och magsjuka om vartannat... Jobbig höst för hela familjen och likadant även de månader som gått av detta år. Hoppas att det vänder snart!

Vad är bostadsbidrag? Inget jag har. Har inga bidrag  förutom barnbidrag x 2. samt underhållsbidrag x 2.

20 000 netto med två barn och en boendekostnad på 8000 kr. är verkligen ingen höjdare. Denna månad med x dagar vad så fick jag minus på min lön 6900 kr för VAB. fred, lör, sön natt. Antar FK ersätter med ca. 3300 kr. 
Svar på tråden Hur mycket vabbar ni mer eran barn?