lillterror skrev 2016-03-02 11:19:59 följande:
Allt ungefär :) vilken/vilka metoder som användes, hur man upplevde det smärtmässigt och om det tog lång tid, hur förväntningarna var (spänd och nervös eller kanske lugn och förväntansfull?), om man har fler förlossningar bakom sig- hur skilde dom sig åt? :)
Nu har jag inga tidigare förlossningar men iallafall. Jag blev igångsatt i v.42+1. Var på ultraljudsmottagningen och kollade tappen. Då bestämmer dom vilken metod som passar en. Jag var 2cm öppen, mjuk tapp. Blev inskriven på FL 09.15. 10.30 tog dom hål på hinnorna så vattnet fick. Kl. 14.20 var jag öppen 4 cm så jag fick oxytocindropp. Smärtan var helt hanterbar, klarade mig med värmekudde på magen till kl 15, fick EDA kl 16.
Smärtan försvann men kände att det tryckte på hela tiden, var öppen 9 cm kl 18. Fick lite lustgas och tog värkarna ståendes på knäna.
Öppen 10 cm 19.00, krystade i 45 min och dottern kom ut 19.59.
Om det tog lång tid vet jag inte? Kändes som att det gick ganska snabbt ändå. Jag är SÅ nöjd över min förlossning. Det var skönt att ligga på sjukhus från början till slut. Jag var förväntansfull, aldrig rädd, var så taggad på förlossningen då jag fick över tiden så länge.