Pkb skrev 2016-03-03 10:14:22 följande:
Ja tänk att jag kunde ha förlorat min son! Sådant tänker man ju inte på. Nä usch nu ska vi inte prata om sånt.
Med mitt första barn tog jag ryggmärgsbedövning men jag kände ingen smärtlindring av det. Sedan hade jag lustgas, lustgasen tar ju inte bort smärtan alls men man blir så borta och avslappnad så man mest blundar hela tiden och glömmer tid och rum och då känns det ju som att förlossningen går snabbare. Man är dock klar i huvudet, man hör ju vad alla säger och så men orkar inte svara.
Med min dotter hann jag inte ta annat än lustgas då jag redan var öppen 8cm när jag kom in. Så skönt med en snabb förlossning! Jag hann vara inne 1h innan hon föddes, i journalen står det att jag hade etablerade krystvärkar 11.12 och att födseln ägde rum 11.15, så hon hade bråttom ut min dotter :)
Att det kan gå fel under en förlossning är en tanke som slått mig alldeles för många gånger, dumt men svårt att komma ifrån. Så där ser jag en liten fördel med igångsättning, då har dom full koll på mig och bebis från första sekund ända till slutklämmen =)
Och som sagt- skönt att det gick bra med din son! Kan inte ens föreställa mig vad som går runt i huvudet i det läget? Om man ens tänker alls? Kanske först efteråt man reflekterar över vad som hänt?
Oj, den tjejen hade bråttom ut ja! Både kropp och bebis var helt klart redo andra gången då =)
Nu i efterhand, känner du att du faktiskt då hade klarat dig lika bra utan ryggbedövningen under igångsättningen då?
Jag har haft en fantasi om att försöka få klarat av förlossningen utan medicinsk smärtlindring, enbart värme och andning, så att helt plötsligt bli igångsatt som oftast är mer smärtsamt gör att jag känner mig lite omkullkastad =)