• lillterror

igångsättning hos överburen förstföderska

Från och med imorgon så räknas jag som överburen, och har tid för kontroll och igångsättning på fredag. Fram till fredag kan givetvis en förlossning starta spontant men just nu ställer jag mig in på att det tyvärr inte kommer ske. Börjar förbereda mig mentalt för en igångsättning och skulle behöva höra era historier och erfarenheter kring detta, både bra och dåliga (ju fler bra desto bättre givetvis ;))!

Är först och främst intresserad av igångsättningar hos överburna! Har du kanske även en spontan förlossning att jämföra med? Jag vill veta allt =)

• Svar på tråden igångsättning hos överburen förstföderska
  • Sommar15

Jag blev igångsatt v 41+6 (ringde och grät mig till en dag tidigare än 42+0) med min dotter i augusti förra året, förstföderska. Hon föddes dock dagen därpå i v 42+0. Var 1,5 cm öppen och ganska så mogen när vi kom in. Fick cytotec, 6 doser (varannan timme) så ca 12 h innan det drog igång, men värkarna startade lite smått efter 4 doser. De tog sedan hål på hinnorna då jag hade starka värkar som inte gjorde nån skillnad. Strax därefter drog det igång på riktigt och jag tog EDA, då var jag ca 6 cm öppen. Därefter gick det snabbt, tog väl ca 4 h att öppna helt. Sen krystade jag hur länge som helst men fick inga ordentliga krystvärkar och hon kom till slut med sugklocka. De klippte men jag sprack också lite på insidan.

Överlag tycker jag det gick bra! 19 h från igångsättning men ca 12 "aktiva" timmar.

Lycka till! :)

• lillterror
    Pkb skrev 2016-03-03 08:10:03 följande:

Jag blev igångsatt när jag väntade mitt första barn. Det började med att vattnet gick på bf datum men värkarna kom aldrig igång.

Det lät som en riktigt intensiv förlossning mtp sonens tillstånd där och då, skönt att han kom igen sig och det skriket måste varit helt underbart att höra i det läget =)

Hur upplevde du igångsättningen i övrigt? Blev det någon skillnad i ditt val av smärtlindring mellan din första och din andra? =)
  • lillterror
    Pauliina skrev 2016-03-03 08:39:10 följande:

Första barnet vart jag igångsatt på bf +11. Va inne på kontroll och dem såg att jag hade för lite fostervatten. 10 min senare va jag inskriven på förlossningen och dem tog hål på hinnorna. Sedan efter ca 30 min kopplades jag på värkstimulerande.

Det tog allt som allt 17 h från att dem tog hinnorna.

Hur kom det sig att du var på kontroll redan +11? Jag hade gärna haft en kontroll på förlossningen mellan bf och igångsättning men här blir man hänvisad dit först när man passerat +15 tyvärr..

Minns du hur öppen du var när du kom in? Själv var jag bara öppen 1 cm men mogen tapp förra veckan hos bm, hoppas öppnat mig mer sen dess så dom kan ta hinnorna direkt på mig med =)
  • lillterror
    Anonym (:)) skrev 2016-03-03 08:39:58 följande:

Åker in 41+2 för koll. Lite lite fostervatten varvid dom till slut bestämmer sig för en igångsättning. Fosterljud var helt normala. Bebis -29,5%, dvs lite liten. Men jag är själv liten så de sa att det lika gärna kunde bero på detta. 

Fick sedan ligga med CTG ett tag, var helt normalt. Får även göra gynundersökning där dom kollar tappen. Den var mjuk, öppen ca 0,5- 1 cm.

Vilken fantastisk berättelse! Låter lite som en perfekt igångsättning faktiskt!

Får jag fråga när och var detta var? Tänkte nämligen på cytotecen, används den fortfarande?
  • lillterror
    Sommar15 skrev 2016-03-03 09:47:02 följande:

Jag blev igångsatt v 41+6 (ringde och grät mig till en dag tidigare än 42+0) med min dotter i augusti förra året, förstföderska. Hon föddes dock dagen därpå i v 42+0. Var 1,5 cm öppen och ganska så mogen när vi kom in. Fick cytotec, 6 doser (varannan timme) så ca 12 h innan det drog igång, men värkarna startade lite smått efter 4 doser. De tog sedan hål på hinnorna då jag hade starka värkar som inte gjorde nån skillnad. Strax därefter drog det igång på riktigt och jag tog EDA, då var jag ca 6 cm öppen. Därefter gick det snabbt, tog väl ca 4 h att öppna helt. Sen krystade jag hur länge som helst men fick inga ordentliga krystvärkar och hon kom till slut med sugklocka. De klippte men jag sprack också lite på insidan.

Överlag tycker jag det gick bra! 19 h från igångsättning men ca 12 "aktiva" timmar.

Lycka till! :)

Oj, du är den andra nu som pratar om cytotec, och här trodde jag att det inte används längre, utan värkstimulerande dropp istället? =)

Börjar kännas som att dom flesta förlossningar har varat i runt 10-14 timmar, så det är nog det minsta jag komme räkna med för egen del ;)

Sugklocka verkar också vara ett rätt vanligt avslut på en igångsättning? Hur kände du inför den? Kanske en lättnad för att få hjälp med sista pushen?

Tack så jättemycket för lyckönskningar =)
  • Pkb
    lillterror skrev 2016-03-03 09:49:19 följande:

Det lät som en riktigt intensiv förlossning mtp sonens tillstånd där och då, skönt att han kom igen sig och det skriket måste varit helt underbart att höra i det läget =)

Hur upplevde du igångsättningen i övrigt? Blev det någon skillnad i ditt val av smärtlindring mellan din första och din andra? =)

Ja tänk att jag kunde ha förlorat min son! Sådant tänker man ju inte på. Nä usch nu ska vi inte prata om sånt.

Med mitt första barn tog jag ryggmärgsbedövning men jag kände ingen smärtlindring av det. Sedan hade jag lustgas, lustgasen tar ju inte bort smärtan alls men man blir så borta och avslappnad så man mest blundar hela tiden och glömmer tid och rum och då känns det ju som att förlossningen går snabbare. Man är dock klar i huvudet, man hör ju vad alla säger och så men orkar inte svara.

Med min dotter hann jag inte ta annat än lustgas då jag redan var öppen 8cm när jag kom in. Så skönt med en snabb förlossning! Jag hann vara inne 1h innan hon föddes, i journalen står det att jag hade etablerade krystvärkar 11.12 och att födseln ägde rum 11.15, så hon hade bråttom ut min dotter :)
  • lillterror
    Pkb skrev 2016-03-03 10:14:22 följande:

Ja tänk att jag kunde ha förlorat min son! Sådant tänker man ju inte på. Nä usch nu ska vi inte prata om sånt.

Med mitt första barn tog jag ryggmärgsbedövning men jag kände ingen smärtlindring av det. Sedan hade jag lustgas, lustgasen tar ju inte bort smärtan alls men man blir så borta och avslappnad så man mest blundar hela tiden och glömmer tid och rum och då känns det ju som att förlossningen går snabbare. Man är dock klar i huvudet, man hör ju vad alla säger och så men orkar inte svara.

Med min dotter hann jag inte ta annat än lustgas då jag redan var öppen 8cm när jag kom in. Så skönt med en snabb förlossning! Jag hann vara inne 1h innan hon föddes, i journalen står det att jag hade etablerade krystvärkar 11.12 och att födseln ägde rum 11.15, så hon hade bråttom ut min dotter :)

Att det kan gå fel under en förlossning är en tanke som slått mig alldeles för många gånger, dumt men svårt att komma ifrån. Så där ser jag en liten fördel med igångsättning, då har dom full koll på mig och bebis från första sekund ända till slutklämmen =)

Och som sagt- skönt att det gick bra med din son! Kan inte ens föreställa mig vad som går runt i huvudet i det läget? Om man ens tänker alls? Kanske först efteråt man reflekterar över vad som hänt?

Oj, den tjejen hade bråttom ut ja! Både kropp och bebis var helt klart redo andra gången då =)

Nu i efterhand, känner du att du faktiskt då hade klarat dig lika bra utan ryggbedövningen under igångsättningen då?

Jag har haft en fantasi om att försöka få klarat av förlossningen utan medicinsk smärtlindring, enbart värme och andning, så att helt plötsligt bli igångsatt som oftast är mer smärtsamt gör att jag känner mig lite omkullkastad =)
  • Anonym (:))
    lillterror skrev 2016-03-03 09:58:51 följande:
    Vilken fantastisk berättelse! Låter lite som en perfekt igångsättning faktiskt!

Får jag fråga när och var detta var? Tänkte nämligen på cytotecen, används den fortfarande?

Ja den var inte avskräckande i alla fall! :) 

Det var 2010, kan tyvärr inte säga om den används idag :)

• Pauliina
    lillterror skrev 2016-03-03 09:53:08 följande:
    Hur kom det sig att du var på kontroll redan +11? Jag hade gärna haft en kontroll på förlossningen mellan bf och igångsättning men här blir man hänvisad dit först när man passerat +15 tyvärr..

Minns du hur öppen du var när du kom in? Själv var jag bara öppen 1 cm men mogen tapp förra veckan hos bm, hoppas öppnat mig mer sen dess så dom kan ta hinnorna direkt på mig med =)
    Tappen va 2 cm och öppen ca 1 cm. Jag hade svår foglossning och psyket va inte stabilt med tanke på den smärtan jag haft sedan V 20. Så barnmorskan bokade ett möte åt mig. Bör tilläggas att jag åkte in flera gånger för misstänkt läckage av fostervatten, men dem tog mig inte på allvar. Nästan så dem skällde ut mig för att jag inte kommit in tidigare (vilket jag gjort tre gånger).

Hade jag inte haft minskat fostervatten hade jag förmodligen fått vänta några dagar till.
  • lillterror
    Pauliina skrev 2016-03-03 13:14:50 följande:

Tappen va 2 cm och öppen ca 1 cm. Jag hade svår foglossning och psyket va inte stabilt med tanke på den smärtan jag haft sedan V 20. Så barnmorskan bokade ett möte åt mig. Bör tilläggas att jag åkte in flera gånger för misstänkt läckage av fostervatten, men dem tog mig inte på allvar. Nästan så dem skällde ut mig för att jag inte kommit in tidigare (vilket jag gjort tre gånger).

Hade jag inte haft minskat fostervatten hade jag förmodligen fått vänta några dagar till.

Kan bara hoppas det är tillräckligt för mig med då så dom kan ta hinnorna direkt som sagt, vill gärna slippa ballongen =)

Usch denna foglossning ja! Min smög sig på i v16, blev bekräftad av bm i v18, sjukskriven med kryckor sen v20. Min har däremot blivit bättre senaste månaden så jag ska inte klaga. hur lång tid efter förlossningen tog det för dig innan du kände att det var återställt?

Hur misstänktes läckaget av fostervatten? Skönt att du slapp vänta längre iaf! =)
  • Pauliina
    lillterror skrev 2016-03-03 14:06:43 följande:
    Kan bara hoppas det är tillräckligt för mig med då så dom kan ta hinnorna direkt som sagt, vill gärna slippa ballongen =)

Usch denna foglossning ja! Min smög sig på i v16, blev bekräftad av bm i v18, sjukskriven med kryckor sen v20. Min har däremot blivit bättre senaste månaden så jag ska inte klaga. hur lång tid efter förlossningen tog det för dig innan du kände att det var återställt?

Hur misstänktes läckaget av fostervatten? Skönt att du slapp vänta längre iaf! =)
    Jag va återställd efter 2 dagar men redan efter förlossningen så va de bättre!

Jag kände hur de rann till på låren flera gånger men vart tillsagd att de var vattniga flytningar. Kunde va som en pöl efter mig när jag suttit en stund. Men dem trodde de va "pyspunka" på kontrollen när dem bestämde sig för att sätta igång mig.

Väntar nu barn nr tre med bf i april, och nu är de inte bara foglossning utan ischias också, och de är värre :(
  • Pkb
    lillterror skrev 2016-03-03 10:28:34 följande:

Att det kan gå fel under en förlossning är en tanke som slått mig alldeles för många gånger, dumt men svårt att komma ifrån. Så där ser jag en liten fördel med igångsättning, då har dom full koll på mig och bebis från första sekund ända till slutklämmen =)

Och som sagt- skönt att det gick bra med din son! Kan inte ens föreställa mig vad som går runt i huvudet i det läget? Om man ens tänker alls? Kanske först efteråt man reflekterar över vad som hänt?

Oj, den tjejen hade bråttom ut ja! Både kropp och bebis var helt klart redo andra gången då =)

Nu i efterhand, känner du att du faktiskt då hade klarat dig lika bra utan ryggbedövningen under igångsättningen då?

Jag har haft en fantasi om att försöka få klarat av förlossningen utan medicinsk smärtlindring, enbart värme och andning, så att helt plötsligt bli igångsatt som oftast är mer smärtsamt gör att jag känner mig lite omkullkastad =)

Nej alltså jag fattade ju inte alls vad som hände just då, barnets far har berättat i efterhand vad som hände. Dom hade tydligen också gett honom dubbeldos av någon medicin läste jag senare i Journalen.Sonen fick ligga på Neonatalen ett tag för att observeras.

Ja jag vet inte varför ryggmärgsbedövning inte fungerade, på min syster fungerade den klockrent. Dom kanske stack fel, var öm på den punkten flera år efteråt. Så det kändes ju onödigt. Men just när man har värkar känner man "Ge mig all smärtlindring ni har!" hehe.
  • Sommar15
    lillterror skrev 2016-03-03 10:12:08 följande:

Oj, du är den andra nu som pratar om cytotec, och här trodde jag att det inte används längre, utan värkstimulerande dropp istället? =)

Börjar kännas som att dom flesta förlossningar har varat i runt 10-14 timmar, så det är nog det minsta jag komme räkna med för egen del ;)

Sugklocka verkar också vara ett rätt vanligt avslut på en igångsättning? Hur kände du inför den? Kanske en lättnad för att få hjälp med sista pushen?

Tack så jättemycket för lyckönskningar =)

Ja sugklocka verkar vara vanligt men även snitt. 1/3 av igångsättningarna för förstföderskor slutar i snitt. Så jag var inställd på att det kanske kunde vara så att det blev snitt trots kämpande så sugklocka kändes ändå som en "vinst" jämfört med att ha värkar i massa timmar och ändå behöva snittas ;) min dotters hjärtljud gick ner väldigt på slutet så de behövde få ut henne snabbt, plus att jag hade krystat i över en timme och var totalt slut, så där och då kände jag bara "ja, ut med henne!" Det kändes bra att få hjälp och ut kom hon! Den känslan av att höra hennes första skrik och höra att hon levde går inte att beskriva! Världens bästa känsla! :)

Ja jag var extremt skeptisk till cytotec då jag behövt ta det tidigare vid missfall som inte ville komma ut, som slutade i besök på akuten. Först vägrade jag cytotec men en läkare på BB övertalade mig, eller snarare förklarade skillnaden i dos och förfarande vid förlossning och missfall och då gick jag med på att prova. Och det gick ju bra! Men kan hålla med om att det borde finnas bättre sätt nuförtiden...! Är man tillräckligt mogen kan de ju bara ta hål på hinnorna och det är en metod jag helst hade provat om jag behöver sättas igång igen någon gång. Är tydligen vanligare tillvägagångssätt om man redan fött barn.

Men du har en fantastisk upplevelse framför dig. Hoppas det sätter igång av sig själv såklart, men igångsättning blir säkert bra det med. Var bara beredd på att det kan ta tid! Och var "öppen för förslag" och ta det som det kommer så kommer det gå superbra! :)
  • lillterror

Uppdatering! 

Blev inlagd för igångsättning igår, började med ballong som släppte fyra timmar senare. Då tog bm vattnet, men eftersom jag hade så dåligt med vatten var det inget som direkt rann ut eller märktes. Fick värkstimulerande dropp. värkarna satte igång, fick EDA och struntade i lustgasen som bara gjorde mig illamående. Tyvärr så reagerade både jag och bäbis dåligt på droppet, jag fick för många värkar och bäbis dippade i hjärtslag. sänkte droppet och fick ligga på sida i sängen för att bäbis skulle trivas bättre. Det visade sig i morse att värkarna inte var effektiva trots smärtan. Jag öppnade mig en cm i timmen men bäbis sjönk aldrig ner. Fick feber och bäbis fick ökad puls så vi tog blodprov en gång i timmen inatt på bäbis huvud, medan jag fick antibiotika och Alvedon. Sen fick bäbis en megadipp igen vilket gjorde oss alla oroliga. Så det blev tid för ks då läkarteamet inte var nöjda med förloppet dygnet som varit. 

Så på bf +17 plockar dom ut vår älskade Elicia ur min mage, 3556g och 49 cm lång <3

Svar på tråden igångsättning hos överburen förstföderska