• Zoey83

Bf 11-14 maj

Precis som rubriken lyder är denna tråd till för oss som väntar barn mellan 11-14 maj, gärna omföderskor men alla är såklart välkomna.

Här dillar vi krämpor, utbyter råd, peppar och stöttar.

Kram på er!

• Svar på tråden Bf 11-14 maj
  • Zoey83
    LoveEver skrev 2016-04-16 14:12:21 följande:

Hej tjejer

Hur mår ni ?

Tänkte höra hur mycket ni känner av bebis nu ? Hur mycket har de ändrat sina rörelser tycker ni ?

Anledning till att jag frågar är då jag i Onsdags vaknade med en oroskänsla då jag inte kände av bebis som vi brukar.

Avvaktade gick med den store till skolan känner då att högra ben inte hänger med riktigt kände också tryck mot ishias men som avtog och sedan fick jag fruktansvärt ont bakom knäskålen alltså på insidan av benet blev öm och det strålade ner mot hälen och upp mellan benen vid något tillfälle så kände jag inte av när jag kissade (kände dock att jag behövde gå på toa)

Började tvätta och va lite aktiv och va stilla mellan tvättningarna och började då känna av bebis.

Torsdags kände bebis lite mer men inte alls som förut och nu mer som hoppande rörelse eller typ skrattande rörelse inte detta smekande om man säger ..

Fredag fick kontakt med min bm och hon tyckte att jag skulle kontakta fl om det fortsatte under dagen då hon vet hur medveten jag är i min kropp och min graviditet.

Avvaktade fram mot em (17) ringde då flörlossningen och berättade historien och att jag inte känner av bebis så mycket

Hon tycker jag ska avvakta för de kan inte ta in alla som är i v.37 och göra ett ctg :/ hon frågar vad jag tycker om det och jag säger att det iprencip inte lugnar mig något för jag är orolig.

Men hon upprepar sig och säger att jag ska ringa henne igen om jag inte känner bebis så mycket.

Har en hjärtljud maskin hemma så har lyssnat på honom igår kväll då jag inte kännt av honom speciellt mycket och hans hjärtljud låg då på som lägst 132 ungefär som sedan kunde stiga snabbt uppåt. (Var hos bm i måndags o då låg den på 152 som de gjort de senaste 3 gångerna)

Har idag varit lika trött och hängig och knappt kännt av honom mer än någon liten rörelse.

Försökt vila men är fortfarande trött och har sammandragningar och värk i ryggen

Och jag VET att man Inte ska känna efter osv men jag har de senaste 2-3 veckorna kännt efter pgr av kraftiga SD om jag är öppen och nu idag nyss så får jag det till att jag är öppen mellan 4-5 cm :/

Vet egentligen inte vad jag vill med inlägget för jag vet ju bäst när det är dags att åka in men gillar inte känslan av de minskade rörelserna så hur är det för er andra tjejer ?

Men OJ! Var du så mycket öppen?!!

Har du vart in på koll nu då??

Jag mår sådär, blir snabbt trött och har ont i revbenen till och från (när baby ligger och trycker antar jag).

Sen sammandragningar, haft dem sen v.15 men nu börjar de göra ganska ont.

Men kan ännu hålla igång och göra saker här hemma, fast tungt! är det ju.

Babys rörelser har förändrats, men jag brukar tänka att bara jag känner rörelser morgon, middag och kväll så är det bra, de förändras nog också ju större de blir.

Dessutom ska jag in på ett TUL nu till veckan så där ser vi ju hur baby mår.
  • Zoey83
    Snelson skrev 2016-04-16 09:18:23 följande:

Usch så jobbigt med sammandragningar så tidigt! För mig började de någon gång efter v30. Nu kommer de så fort jag gör något fysiskt, typ städar eller reser mig upp lite hastigt. Känns som att man går runt med en hård boll i magen hela dagarna :)

Har du känt att magen har sjunkit någonting? Jag har nu lättare att böja mig och ser att den sjunkit mycket.

Jag jag får nog fråga henne på tisdag om det är möjligt för jag blir lite orolig faktiskt.

Ja, säg på tisdag att du vill ha ett TUL p.g.a. att du är orolig!! då får du säkert ett, man ska ju aldrig behöva känna oro om man vet att något kan hjälpa (t.ex.tul).

Jo, nog tycker jag magen sjunkit något och läste att den brukar sjunka i denna vecka.

Känner att jag har en hel del att hinna göra ännu innan baby kommer...måste verkligen få i ordning rummet snart!!! Tvätta upp babyfiltar, hitta babybäraren, mm!!!

Har du mkt kvar eller är det medta fixat?
  • Jessica4

Hej! Kan jag hoppa in här? Andra barnet, beräknad till 13 maj. Fredag den trettonde tydligen :) 
    Är 23 år och bor i Borås så om det är någon som bor i närheten så skulle det vara extra skoj!
    Har mått sådär under graviditeten. Lite illamående, trötthet, sura uppstötningar och foglossning men det känns ändå bra! Vet dom som har det värre!

Det värsta just nu är att hitta en bekväm position att sitta eller ligga i. Helt omöjligt!

• LoveEver
    Zoey83 skrev 2016-04-17 22:17:42 följande:
    Men OJ! Var du så mycket öppen?!!

Har du vart in på koll nu då??

Jag mår sådär, blir snabbt trött och har ont i revbenen till och från (när baby ligger och trycker antar jag).

Sen sammandragningar, haft dem sen v.15 men nu börjar de göra ganska ont.

Men kan ännu hålla igång och göra saker här hemma, fast tungt! är det ju.

Babys rörelser har förändrats, men jag brukar tänka att bara jag känner rörelser morgon, middag och kväll så är det bra, de förändras nog också ju större de blir.

Dessutom ska jag in på ett TUL nu till veckan så där ser vi ju hur baby mår.
    Vet inte kan ha fel men jag är iallafall öppen minst 3 cm då jag kan få in 2 fingrar men känner att det hade fått plats med 1½ finger till typ .. 

Nej har inte vart inne på fl ... kände av honom lite lite och sen i lördags så kom min mans X hit och lämnade över barn och då började bebis röra sig för hon ville känna sen efter det har knodden rört sig en hel del (lite som vanligt)

Men jag känner i kroppen att det nog inte är lång tid kvar .. har väldig tryck nedåt och slemmis går fortfarande lite varje dag och det känns att han "trycker sig nedåt" den där brännande känslan typ.

Så vi får se när stjärnan väljer att titta ut =) 

Hur kommer det sig att du ska på TUL ?
  • Zoey83
    LoveEver skrev 2016-04-18 19:47:23 följande:

Vet inte kan ha fel men jag är iallafall öppen minst 3 cm då jag kan få in 2 fingrar men känner att det hade fått plats med 1½ finger till typ .. 

Nej har inte vart inne på fl ... kände av honom lite lite och sen i lördags så kom min mans X hit och lämnade över barn och då började bebis röra sig för hon ville känna sen efter det har knodden rört sig en hel del (lite som vanligt)

Men jag känner i kroppen att det nog inte är lång tid kvar .. har väldig tryck nedåt och slemmis går fortfarande lite varje dag och det känns att han "trycker sig nedåt" den där brännande känslan typ.

Så vi får se när stjärnan väljer att titta ut =) 

Hur kommer det sig att du ska på TUL ?

När är du beräknad till?

Vad härligt att knodden börjat röra på sig mer aktivt igen så att du kan känns dig trygg.

De kollar mig eftersom mina tidigare barn vart rätt små då moderkakan inte fungerat helt optimalt, men nu får jag trombyl (blodförtunnande) för att flödet ska bli bättre.
  • LoveEver

Är beräknad enligt RUL 11 maj men enligt mens 14e men haft en väldigt "tung" graviditet denna gången så tror inte jag går hela vägen faktiskt .. :/

Men ush låter jobbigt :/ hoppas er lill* där inne mår bra och växer som h*n ska <3

Zoey83 skrev 2016-04-18 22:47:14 följande:

När är du beräknad till?

Vad härligt att knodden börjat röra på sig mer aktivt igen så att du kan känns dig trygg.

De kollar mig eftersom mina tidigare barn vart rätt små då moderkakan inte fungerat helt optimalt, men nu får jag trombyl (blodförtunnande) för att flödet ska bli bättre.

• Zoey83
    LoveEver skrev 2016-04-19 00:09:54 följande:

Är beräknad enligt RUL 11 maj men enligt mens 14e men haft en väldigt "tung" graviditet denna gången så tror inte jag går hela vägen faktiskt .. :/

Men ush låter jobbigt :/ hoppas er lill* där inne mår bra och växer som h*n ska <3

Varför har det vart en tung graviditet?

Min har iaf vart den tyngsta hittills, det är vårt fjärde barn.

Hittills mår knodden där inne bra, mina värden låg fint igår hos barnmorskan och hittills har h*n vuxit på bra! Får se imorgon igen hur tillväxten ser ut. Känns tryggt att de kollar mig så känns inte alls jobbigt.

Jag längtar tills jag tar ledigt, troligen efter denna vecka. Vore så skönt att bara slappa, fast jag är ju så dålig på det! Far runt och sorterar och städar och har mig.
  • RebeccaIda
    Zoey83 skrev 2016-04-15 23:47:00 följande:

Det låter som sammandragningar det du beskriver men om du känner dig orolig och om du tycker att baby är lugnare än den brukar då tycker jag du ska åka in och kolla upp det! Bättre att kolla en gång för mkt än engång för lite.

Meddela hur det går!

Fick verkligen tillbaks några timmar senare, och fortfarande rör han på sig för kung och fosterland... Skönt att känna att han rör på sig :) Sammandragningarna har jag ganska ofta nu också, men inga som gör ont. Vissa kniper till lite där nere bara :)
  • Snelson
    Zoey83 skrev 2016-04-17 22:30:11 följande:

Ja, säg på tisdag att du vill ha ett TUL p.g.a. att du är orolig!! då får du säkert ett, man ska ju aldrig behöva känna oro om man vet att något kan hjälpa (t.ex.tul).

Jo, nog tycker jag magen sjunkit något och läste att den brukar sjunka i denna vecka.

Känner att jag har en hel del att hinna göra ännu innan baby kommer...måste verkligen få i ordning rummet snart!!! Tvätta upp babyfiltar, hitta babybäraren, mm!!!

Har du mkt kvar eller är det medta fixat?

Jag frågade igår på kontrollen men hon lugnade mig rätt mycket så nu känns det ok :) Igår fick jag veta att bebisen nu har fixerat sig och sf måttet ligger kvar på 37 så det är ju rätt normalt för den här tiden ändå. Hon sa att sf måttet ofta följer graviditetsveckan. Alla andra kontroller var också bra.

Vi har fixat en del med rummet, ställt iordning spjälsängen och lite andra prylar. Mer gör vi inte nu för rummet kommer ju inte användas än på länge. Jag har tvättat upp alla kläder och lakan så allt det är klart. Märkte dock igår när jag packade BB väskan att vi inte har så mycket kläder i stil 56 och det kanske vi får börja använda direkt, så imorgon ska jag shoppa lite :)

Det är ju roligt att fixa iordning tycker jag, det blir mer verkligt då på något sätt.
  • Zoey83
    Snelson skrev 2016-04-20 09:33:54 följande:

Jag frågade igår på kontrollen men hon lugnade mig rätt mycket så nu känns det ok :) Igår fick jag veta att bebisen nu har fixerat sig och sf måttet ligger kvar på 37 så det är ju rätt normalt för den här tiden ändå. Hon sa att sf måttet ofta följer graviditetsveckan. Alla andra kontroller var också bra.

Vi har fixat en del med rummet, ställt iordning spjälsängen och lite andra prylar. Mer gör vi inte nu för rummet kommer ju inte användas än på länge. Jag har tvättat upp alla kläder och lakan så allt det är klart. Märkte dock igår när jag packade BB väskan att vi inte har så mycket kläder i stil 56 och det kanske vi får börja använda direkt, så imorgon ska jag shoppa lite :)

Det är ju roligt att fixa iordning tycker jag, det blir mer verkligt då på något sätt.

Åh, skönt!!! att hon lugnade dig då behöver du inte oroa dig.

Jo, brukar följa veckan, mitt SF-mått var i måndags 37 och då var jag i v.36+2.

Verkligen! Hur mysigt som helst att fixa i ordning till baby.

Jag längtar till nästa vecka när möten, utvecklingssamtal, Ikearesa, barnkalas mm.är överstökat för då hinner jag bättre och kan ha fokus på baby.
Svar på tråden Bf 11-14 maj