• Zoey83

Bf 11-14 maj

Precis som rubriken lyder är denna tråd till för oss som väntar barn mellan 11-14 maj, gärna omföderskor men alla är såklart välkomna.

Här dillar vi krämpor, utbyter råd, peppar och stöttar.

Kram på er!

• Svar på tråden Bf 11-14 maj
  • RebeccaIda

Hej! Kul med en grupp som e i samma vecka som oss! Vi har BF 14 Maj, är altså i v 35+4 idag. Är 22 år och väntar första barnet. Har mått jättebra hela graviditeten, förutom extrem trötthet och lågt Hb.

Tycker bebisen har rört på sig mycket mindre idag, och börjar bli lite orolig.. Hela magen e dock hårdare än vad den brukar, och gör lite ont när jag går och står upp, kan det vara sammandragningar av nått slag, och därför han e lugnare?

• Snelson

Kul att hitta den här tråden. Jag har bf 11 maj med första barnet, är i v 36+0 idag :) Imorgon jobbar jag sista dagen innan ledigheten så det ska bli rätt skönt. Jobbat 100% hela tiden och skulle säkert kunna jobba 2 veckor till fysiskt, men känner att jag behöver ladda lite mentalt nu inför vad som komma skall. Sist hos bm i v 34+5 hade jag 37 i sf mått.

• Zoey83
    Snelson skrev 2016-04-14 22:12:24 följande:

Kul att hitta den här tråden. Jag har bf 11 maj med första barnet, är i v 36+0 idag :) Imorgon jobbar jag sista dagen innan ledigheten så det ska bli rätt skönt. Jobbat 100% hela tiden och skulle säkert kunna jobba 2 veckor till fysiskt, men känner att jag behöver ladda lite mentalt nu inför vad som komma skall. Sist hos bm i v 34+5 hade jag 37 i sf mått.

Välkommen hit! Ja, tanken med denna tråd ädje att alla är ungefär i samma vecka vilket kan göra det lättare att diskutera ännu mer relevant för alla.

Va spännande med första barnet.

Oj, du har stort SF-mått.

Med nr.3 jobbade jag till endast 6 dagar före han föddes. Denna gång har graviditeten vart rätt tung, sammandragningar sen v.15!! Så jag tänkte pausa snart, senast i mitten på bästa vecka men hoppas hinna klart imorgon.
  • Snelson
    Zoey83 skrev 2016-04-14 23:45:52 följande:

Välkommen hit! Ja, tanken med denna tråd ädje att alla är ungefär i samma vecka vilket kan göra det lättare att diskutera ännu mer relevant för alla.

Va spännande med första barnet.

Oj, du har stort SF-mått.

Med nr.3 jobbade jag till endast 6 dagar före han föddes. Denna gång har graviditeten vart rätt tung, sammandragningar sen v.15!! Så jag tänkte pausa snart, senast i mitten på bästa vecka men hoppas hinna klart imorgon.

Ja jag har legat över den översta kurvan under hela graviditeten. Jag känner mig lite orolig över att barnet ska vara stort men barnmorskan säger bara "jag har en känsla av att det är normalstort". Kan man be om tillväxt ultraljud pga stort sf mått?

Oj då hann du inte vara hemma så länge sist. Man hoppas ju på några fler dagar hemma iallafall :) Fast jag har en känsla av att jag kommer bli trött på att bara gå hemma och vänta på att det ska dra igång...

Har du eget företag eller hur kommer det sig att du kan styra det sådär själv?
  • Zoey83
    RebeccaIda skrev 2016-04-14 16:32:36 följande:

Hej! Kul med en grupp som e i samma vecka som oss! Vi har BF 14 Maj, är altså i v 35+4 idag. Är 22 år och väntar första barnet. Har mått jättebra hela graviditeten, förutom extrem trötthet och lågt Hb.

Tycker bebisen har rört på sig mycket mindre idag, och börjar bli lite orolig.. Hela magen e dock hårdare än vad den brukar, och gör lite ont när jag går och står upp, kan det vara sammandragningar av nått slag, och därför han e lugnare?

Det låter som sammandragningar det du beskriver men om du känner dig orolig och om du tycker att baby är lugnare än den brukar då tycker jag du ska åka in och kolla upp det! Bättre att kolla en gång för mkt än engång för lite.

Meddela hur det går!
  • Zoey83
    Snelson skrev 2016-04-15 18:37:45 följande:

Ja jag har legat över den översta kurvan under hela graviditeten. Jag känner mig lite orolig över att barnet ska vara stort men barnmorskan säger bara "jag har en känsla av att det är normalstort". Kan man be om tillväxt ultraljud pga stort sf mått?

Oj då hann du inte vara hemma så länge sist. Man hoppas ju på några fler dagar hemma iallafall :) Fast jag har en känsla av att jag kommer bli trött på att bara gå hemma och vänta på att det ska dra igång...

Har du eget företag eller hur kommer det sig att du kan styra det sådär själv?

Nej, 6 dagar var för kort tid! men samtidigt så orkade jag. Har orkat med så bra med de tre första barnen, nu fjärde graviditeten har jag haft sammandragningar sen v.15(!) ont i rygg och revben och ibland kännt i fogarna(vilket jag ALDRIG tidigare gjort).

Hann inte till sjukhuset med trean heller.

Jag studerar på distans, så därför kan jag styra själv när jag vill ta studieuppehåll. Känner att jag orkar inte! nå mera nu.

Min bm sa att man brukar göra ett TUL om man ligger över eller under sf-kurvan.

Bara att säga att du vill göra ett och säger de nej så säg att du är orolig, men tror inte! de säger nej, kurvan finns ju för en orsak.
  • Snelson
    Zoey83 skrev 2016-04-15 23:52:50 följande:

Nej, 6 dagar var för kort tid! men samtidigt så orkade jag. Har orkat med så bra med de tre första barnen, nu fjärde graviditeten har jag haft sammandragningar sen v.15(!) ont i rygg och revben och ibland kännt i fogarna(vilket jag ALDRIG tidigare gjort).

Hann inte till sjukhuset med trean heller.

Jag studerar på distans, så därför kan jag styra själv när jag vill ta studieuppehåll. Känner att jag orkar inte! nå mera nu.

Min bm sa att man brukar göra ett TUL om man ligger över eller under sf-kurvan.

Bara att säga att du vill göra ett och säger de nej så säg att du är orolig, men tror inte! de säger nej, kurvan finns ju för en orsak.

Usch så jobbigt med sammandragningar så tidigt! För mig började de någon gång efter v30. Nu kommer de så fort jag gör något fysiskt, typ städar eller reser mig upp lite hastigt. Känns som att man går runt med en hård boll i magen hela dagarna :)

Har du känt att magen har sjunkit någonting? Jag har nu lättare att böja mig och ser att den sjunkit mycket.

Jag jag får nog fråga henne på tisdag om det är möjligt för jag blir lite orolig faktiskt.
  • LoveEver

Hej tjejer

Hur mår ni ?

Tänkte höra hur mycket ni känner av bebis nu ? Hur mycket har de ändrat sina rörelser tycker ni ?

Anledning till att jag frågar är då jag i Onsdags vaknade med en oroskänsla då jag inte kände av bebis som vi brukar.

Avvaktade gick med den store till skolan känner då att högra ben inte hänger med riktigt kände också tryck mot ishias men som avtog och sedan fick jag fruktansvärt ont bakom knäskålen alltså på insidan av benet blev öm och det strålade ner mot hälen och upp mellan benen vid något tillfälle så kände jag inte av när jag kissade (kände dock att jag behövde gå på toa)

Började tvätta och va lite aktiv och va stilla mellan tvättningarna och började då känna av bebis.

Torsdags kände bebis lite mer men inte alls som förut och nu mer som hoppande rörelse eller typ skrattande rörelse inte detta smekande om man säger ..

Fredag fick kontakt med min bm och hon tyckte att jag skulle kontakta fl om det fortsatte under dagen då hon vet hur medveten jag är i min kropp och min graviditet.

Avvaktade fram mot em (17) ringde då flörlossningen och berättade historien och att jag inte känner av bebis så mycket

Hon tycker jag ska avvakta för de kan inte ta in alla som är i v.37 och göra ett ctg :/ hon frågar vad jag tycker om det och jag säger att det iprencip inte lugnar mig något för jag är orolig.

Men hon upprepar sig och säger att jag ska ringa henne igen om jag inte känner bebis så mycket.

Har en hjärtljud maskin hemma så har lyssnat på honom igår kväll då jag inte kännt av honom speciellt mycket och hans hjärtljud låg då på som lägst 132 ungefär som sedan kunde stiga snabbt uppåt. (Var hos bm i måndags o då låg den på 152 som de gjort de senaste 3 gångerna)

Har idag varit lika trött och hängig och knappt kännt av honom mer än någon liten rörelse.

Försökt vila men är fortfarande trött och har sammandragningar och värk i ryggen

Och jag VET att man Inte ska känna efter osv men jag har de senaste 2-3 veckorna kännt efter pgr av kraftiga SD om jag är öppen och nu idag nyss så får jag det till att jag är öppen mellan 4-5 cm :/

Vet egentligen inte vad jag vill med inlägget för jag vet ju bäst när det är dags att åka in men gillar inte känslan av de minskade rörelserna så hur är det för er andra tjejer ?

• Lilleke

Jag åkte in i måndags pga av att jag inte hade känt lika mycket rörelser under helgen. De gjorde en ctg-kurva som visade en välmående bebis och jag blev lite lugnare. Nu sedan i tisdags har bebisen varit jätteaktiv, som att han tar igen vilan i helgen. Jag tycker du ska kräva att få komma in och kolla så bebisens mår bra, om inte annat så för att du ska kunna sluta oroa dig, det mår ju bebisen inte bättre av direkt. Kräv din rätt, nu om någonsin!

Svar på tråden Bf 11-14 maj