• Solfjäder

Hjälp! Vaccination!

Hej!

Nu är jag så uppgiven! Jag vet varken ut eller in.. Jag vet inte vem jag ska rådfråga. BVC är så inställda på att det alltid är rätt att ge vaccin.

Kan börja med att säga att min son som fick 5-månaders vaccinet blev jättesjuk.. Jag tog kontakt med både BVC och 1177 i omgångar. Jag blev lite i chock av allt. Såhär dålig har inga av mina barn blivit! Min son blev jättedålig redan efter några timmar med väldigt hög feber och likblek.. Tempen låg på ca 41 graders feber. Framåt kvällen var han fortfarande jättesjuk.. Dåsig och knappt pigg nog att ens titta på mig.

Här emellan hade jag ringt både BVC och 1177. Framåt natten tog jag tempen igen och den låg på 35,1! Från 41 graders feber dimper den rätt ner på 35.1. Jättekonstigt! Då är han knappt kontaktbar längre.. Han var riktigt dålig den kvällen och ingen tog mig på allvar! Jag är livrädd att han ska dö ifrån mig. Nu är jag inte alls någon rädd hönsmamma som överdriver.. Det här var allvarligt! Och jag förstår inte varför ingen sa "åk in till akuten" men jag fick bara höra att allt var normalt och jag min idiot köpte det dom sa!

Nu står jag inför 12 månaders vaccinet och vet inte alls hur jag ska göra! ???? Hjälp!! Livrädd att han ska få samma reaktion eller om det var vaccinet han inte tålde! Någon som vet något eller har haft samma erfarenheter som jag..? Rädd att det blir ännu värre denna gången om det var en reaktion han fick! ????

• Svar på tråden Hjälp! Vaccination!
  • Lilla Gs mamma

Jag vet ju att de kan få hög feber av vaccinet, men vad konstigt att hans temp blev så låg sedan? Vad ligger den normalt på?

• Rutigaruttis

Hu, det låter läskigt.

Är det samma vaccin igen? De olika sprutorna ger olika reaktioner. Om det är samma borde reaktionen bli mindre nu kan man tycka (antikroppar finns ju redan) men det svarar sjukvården bättre på än jag!

Fundera över vad som är värst - reaktionen på vaccinet eller att ditt barn får någon av sjukdomarna (och eventuella följande skador) det skyddar mot.

Kan du be om att få stanna några timmar?

Det är svårt att stå på sig när en sköterska på 1177 säger emot en, jag vet! Men den här gången är ni bättre förberedda om han skulle bli dålig igen.

• Flickan och kråkan

Nu har jag aldrig varit i din situation, men om jag hade varit i din situation så hade jag kontaktat min barnmottagning (inte bvc eller 1177). Och självklart åker man in akut med ett litet barn som reagerar som du beskriver.

• Solfjäder

Hans temp ligger normalt runt 37,2 ca. Tycker också det är konstigt att den bara damp ner som den gjorde. Jag vill absolut inte vara med om detta fler ggr. ???? Att dom får feber osv hade jag räknat med med detta var inget jag varit med om innan..

Jag vill ju att han ska ha skydd så klart men inte på bekostnad av hans liv om detta var en reaktion. Kan ju få be att få stanna kvar men jag är livrädd ändå.

Det kan låta självklart i efterhand att sitta och dömma ut hur man ska agera. Men i detta fallet kände jag mig bara dum då dom försäkrade mig om att detta var en ofarlig reaktion..

• Flickan och kråkan
    Solfjäder skrev 2016-03-03 15:08:08 följande:

Hans temp ligger normalt runt 37,2 ca. Tycker också det är konstigt att den bara damp ner som den gjorde. Jag vill absolut inte vara med om detta fler ggr. ???? Att dom får feber osv hade jag räknat med med detta var inget jag varit med om innan..

Jag vill ju att han ska ha skydd så klart men inte på bekostnad av hans liv om detta var en reaktion. Kan ju få be att få stanna kvar men jag är livrädd ändå.

Det kan låta självklart i efterhand att sitta och dömma ut hur man ska agera. Men i detta fallet kände jag mig bara dum då dom försäkrade mig om att detta var en ofarlig reaktion..

Men varför ringer du inte barnläkarmottagningen? Typ idag? Känns jättemärkligt att du sitter och försöker komma på på egen hand som lekman. 

Så hög feber är oväntat googlade jag mig fram till, men ingen kontraindikation för fortsatt vaccinering. Men ditt barn reagerade ju inte enbart med hög feber. Se till att få en tid med en läkare på barnmottagningen.

• Rutigaruttis
    Flickan och kråkan skrev 2016-03-03 15:17:27 följande:

Men varför ringer du inte barnläkarmottagningen? Typ idag? Känns jättemärkligt att du sitter och försöker komma på på egen hand som lekman. 

Så hög feber är oväntat googlade jag mig fram till, men ingen kontraindikation för fortsatt vaccinering. Men ditt barn reagerade ju inte enbart med hög feber. Se till att få en tid med en läkare på barnmottagningen.

Sparka inte på den som ligger ner! I övrigt håller jag med.
  • Solfjäder
    Flickan och kråkan skrev 2016-03-03 15:17:27 följande:

Men, tror du inte jag har pratat med olika instanser? Jag får bara till svar att det kan förekomma olika typer biverkningar och att detta troligtvis var något virus eller liknande som redan låg i kroppen och bröt ut ihop med vaccination. Vilket jag sa att jag inte köpte. Har pratat med barnläkare inne på barnkliniken om just detta. Dom sa att OM det var en allergisk reaktion så blir det värre nästa gång han får vaccinet och det vet man inte förrän då isf. Och det var extremt ovanligt. Jag sa att jag var orolig och inte tyckte det var normalt.. Tillståndet. Fick inga råd eller liknande! Mer bortförklaringar.

Men jag vill inte bara chansa hur som helst! Därför jag frågade om någon varit med om liknande mer för att få tips och vägledning!
  • Solfjäder
    Rutigaruttis skrev 2016-03-03 15:26:48 följande:

Sparka inte på den som ligger ner! I övrigt håller jag med.

Tack! Det är inte så att jag har suttit på häcken och gjort ingenting.. Jag har verkligen försökt få både barnläkare och barnmorskorna att prata med mig om detta men jag blir bara nonchalerad mestadels. Vet att jag ställde frågan rakt ut om jag ens bör vaccinera efter detta.. Fick bara till svar att det är upp till mig som förälder och dom inte fick lägga värderingar i det utan att dom förespråkar vaccination. Inget vidare stöd.
  • Rutigaruttis
    Solfjäder skrev 2016-03-03 15:44:01 följande:

Tack! Det är inte så att jag har suttit på häcken och gjort ingenting.. Jag har verkligen försökt få både barnläkare och barnmorskorna att prata med mig om detta men jag blir bara nonchalerad mestadels. Vet att jag ställde frågan rakt ut om jag ens bör vaccinera efter detta.. Fick bara till svar att det är upp till mig som förälder och dom inte fick lägga värderingar i det utan att dom förespråkar vaccination. Inget vidare stöd.

Det verkar jättesvårt att få information om biverkningar från sjukvården/BHV. Istället tvingas folk som du ut på nätet och här härjar ju individer med alla möjliga baktankar och uppsåt vad gäller vaccinationer. :-/

Jag är mycket starkt för vaccinationsprogrammet och vill att alla barn som kan bli vaccinerade blir det. Men som orolig måste man ju bli tagen på allvar! Du måste ju få veta exakt vad som kan hända OM det blir en allergisk reaktion. Det kanske är värt att stanna på eller nära sjukhuset ett par dygn t.ex.

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig. Hoppas att du kan få bra svar någonstans ifrån, som inte är från fanatiska människor från något av lägren.

Kropp och själ, P1, har gjort ett program om det här. Går att leta upp på sverigesradio.se.
  • ABC73

Om ditt barn reagerade så starkt kan det vara en bra idé att ge vaccinet t.ex. på ett sjukhus tidigt på morgonen och stanna kvar över dagen.

Förhoppningsvis var det bara olyckliga omständigheter som gjorde att barnet blev sjukt, men är det någon form av allergi är det ju bättre att ha tillgång till läkare och akutvård nära.

Svar på tråden Hjälp! Vaccination!