Inlägg från: SoulsWillRise |Visa alla inlägg
  • SoulsWillRise

Nekade mat

hjalpenfrandoden skrev 2016-03-05 13:43:25 följande:

De menar på att man måste åka till kommunen man är hemmahörande i och ansöka där. Sedan hanterar de ansökan gällande skydd och ekonomiskt stöd och sedan får man se. Befinner man sig i en annan kommun ger de ej hjälp. 

Om du har flyttat till en annan kommun är det väl den nya kommunen som ska hjälpa dig och inte den gamla. Så jo, försök igen hos den kommunen du bor i just nu.
  • SoulsWillRise
    flygrl skrev 2016-03-06 00:04:39 följande:

Problemet e väl TS tvingats fly undan sin våldsamma exman och hans familj och kanske inte hunnit "bosätta" sig på ny ort. Kanske måste flykten fortsätta i jakt på en trygg plats? Va vet jag? Vi var inte mycket info och gå på :/

Hemsk situation i vilket fall och jag tänkte kanske TS kunde få hjälp på alternativt håll (se inlägg #6) i brist på eller i väntan på stöd från myndigheterna.

@TS: Jag undrar hur du har det?! Har du kollat med dom olika organisationer mm jag tipsade om i inlägg #6?

Vad säger polisen?

Men det verkar som hon missförstått det hela. Hon måste ju vända sig till den kommunen hon bor i för att kunna få hjälp ekonomist osv. Jobbig situation, ja :/
  • SoulsWillRise
    flygrl skrev 2016-03-06 00:04:39 följande:

Problemet e väl TS tvingats fly undan sin våldsamma exman och hans familj och kanske inte hunnit "bosätta" sig på ny ort. Kanske måste flykten fortsätta i jakt på en trygg plats? Va vet jag? Vi var inte mycket info och gå på :/

Hemsk situation i vilket fall och jag tänkte kanske TS kunde få hjälp på alternativt håll (se inlägg #6) i brist på eller i väntan på stöd från myndigheterna.

@TS: Jag undrar hur du har det?! Har du kollat med dom olika organisationer mm jag tipsade om i inlägg #6?

Vad säger polisen?

Men det verkar som hon missförstått det hela. Hon måste ju vända sig till den kommunen hon bor i för att kunna få hjälp ekonomist osv. Jobbig situation, ja :/
  • SoulsWillRise
    flygrl skrev 2016-03-06 02:25:31 följande:

Inte bara jobbig utan potentiellt livsfarlig för både TS och hennes barn. Hennes problem e ju att hon inte vågar återvända till sin hemkommun av rädsla för exmannen och hans familj. Hon e ju på flykt.

(Om allt e som beskrivits)

Ja hon är på flykt. Men hon ska INTE be om hjälp i förra kommunen, hon ska be om hjälp i den kommun hon bor i nu och är folkbokförd i!
Svar på tråden Nekade mat