• hjalpenfrandoden

Nekade mat

Det senaste dygnet har vi kämpat för att få ersättning för mat från Socialtjänsten.
    Vi har blivit nekade detta. Varför? Vet ej, det är ingenting som vi får reda på.
    När jag frågade socialtjänsten om de anser att ett barn blir sönderslaget är bra fick jag inget svar.
    När jag frågade om socialtjänsten anser att det är lämpligt att en 7-åring svälter suckade de bara.

Visst är de underbara? Livet är riktigt kasst ibland.
    Och folk undrar varför brottsligheten ökar i Sverige, här är svaret!

Får Socialtjänsten göra såhär?
    När en familj lever på flykt för att de ska överleva, får socialtjänsten neka en mat?
  • Svar på tråden Nekade mat
  • Långbenopluto

Vem lever på flykt? 

Flykt från vad?

Av vilken anledningar har dom fått avslag till mat? Jag vill veta vad det står i avslagsbeslutet.

• elyse

Du är på flykt undan barnets pappa? Vår bor du då? Kan inte det stället ge er mat? Annars brukar kyrkan både kunna hjälpa och tipsa om andra ställen som kan hjälpa.

• flygrl

@TS: Kan du förklara närmare va det rör sig om? Är det ni själva som e drabbade eller nån annan? Eller e det utifrån nåt i media?

Va menar du med "ett barn blir sönderslaget"???
    E det ett barn som utsätts för grov misshandel? Om du känner till nåt sånt måste du ju kontakta polisen NU så dom kan sätta stopp för det. Ring 112 om läget e akut!

• flygrl

Vilken hemsk situation. Jag kan förstå att ni e förtvivlade! :/
    Har du kontaktat polisen? Vad säger dom?
    Har du kontaktat Kvinnojouren? Dom hjälper kvinnor i din situation med både råd och skydd!

Tänker också på Frälsningsarmén som inte bara sjunger Hallelujah sånger utan också har beredskap bistå människor i nödsituationer. Har för mig dom hjälper behövande med mat tex.

Stadsmissionen kan också va värd kontakta.
    BRIS dvs Barnens Rätt I Samhället? Rädda barnen? Röda korset?

• Långbenopluto
    hjalpenfrandoden skrev 2016-03-03 18:09:47 följande:

Vi har flytt från den staden vi är hemmahörande till en annan för att min dotters pappa med familj hotar oss, misshandlar oss etc. 

Socialtjänsten vägrar att skydda oss och stötta oss.

Det stämmer inte.....

Av vilken anledning nekar dom? Ge mig den riktiga anledningen.
  • hjalpenfrandoden

De menar på att man måste åka till kommunen man är hemmahörande i och ansöka där. Sedan hanterar de ansökan gällande skydd och ekonomiskt stöd och sedan får man se. Befinner man sig i en annan kommun ger de ej hjälp. 

• elyse

Kyrkan och kvinnojourer nekar inte.

• SoulsWillRise
    hjalpenfrandoden skrev 2016-03-05 13:43:25 följande:

De menar på att man måste åka till kommunen man är hemmahörande i och ansöka där. Sedan hanterar de ansökan gällande skydd och ekonomiskt stöd och sedan får man se. Befinner man sig i en annan kommun ger de ej hjälp. 

Om du har flyttat till en annan kommun är det väl den nya kommunen som ska hjälpa dig och inte den gamla. Så jo, försök igen hos den kommunen du bor i just nu.
  • flygrl
    SoulsWillRise skrev 2016-03-05 23:21:12 följande:
    Om du har flyttat till en annan kommun är det väl den nya kommunen som ska hjälpa dig och inte den gamla. Så jo, försök igen hos den kommunen du bor i just nu.
    Problemet e väl TS tvingats fly undan sin våldsamma exman och hans familj och kanske inte hunnit "bosätta" sig på ny ort. Kanske måste flykten fortsätta i jakt på en trygg plats? Va vet jag? Vi var inte mycket info och gå på :/

Hemsk situation i vilket fall och jag tänkte kanske TS kunde få hjälp på alternativt håll (se inlägg #6) i brist på eller i väntan på stöd från myndigheterna.

@TS: Jag undrar hur du har det?! Har du kollat med dom olika organisationer mm jag tipsade om i inlägg #6?
    Vad säger polisen?
  • SoulsWillRise
    flygrl skrev 2016-03-06 00:04:39 följande:

Problemet e väl TS tvingats fly undan sin våldsamma exman och hans familj och kanske inte hunnit "bosätta" sig på ny ort. Kanske måste flykten fortsätta i jakt på en trygg plats? Va vet jag? Vi var inte mycket info och gå på :/

Hemsk situation i vilket fall och jag tänkte kanske TS kunde få hjälp på alternativt håll (se inlägg #6) i brist på eller i väntan på stöd från myndigheterna.

@TS: Jag undrar hur du har det?! Har du kollat med dom olika organisationer mm jag tipsade om i inlägg #6?

Vad säger polisen?

Men det verkar som hon missförstått det hela. Hon måste ju vända sig till den kommunen hon bor i för att kunna få hjälp ekonomist osv. Jobbig situation, ja :/
  • SoulsWillRise
    flygrl skrev 2016-03-06 00:04:39 följande:

Vad säger polisen?

Men det verkar som hon missförstått det hela. Hon måste ju vända sig till den kommunen hon bor i för att kunna få hjälp ekonomist osv. Jobbig situation, ja :/
  • flygrl
    SoulsWillRise skrev 2016-03-06 00:33:18 följande:
    Inte bara jobbig utan potentiellt livsfarlig för både TS och hennes barn. Hennes problem e ju att hon inte vågar återvända till sin hemkommun av rädsla för exmannen och hans familj. Hon e ju på flykt.
    (Om allt e som beskrivits)
  • Långbenopluto

Ok, då förstår jag och soc har gjort rätt.

Du behöver vända dig till soc i den stad du befinner dig i just nu, då får du hjälp.

• hjalpenfrandoden

Jag har vänt mig till Socialtjänsten i den kommun jag är folkbokförd och de vägrar att hjälpa mig. Socialtjänstkontoret i den kommun jag befinner mig i måste ha ett godkännande från min hemkommun innan de kan hjälpa till. Däremot svarar ej de socialtjänstkontor som jag tillhör varken när jag ringer eller när det andra socialtjänstkontoret ringer.

Jag har mailat så många människor denna vecka och alla som inte tillhör den kommun som jag är folkbokförd i säger att det är fel. Att min kommun brister och att de vid ett flertal tillfällen brutit mot lagen. Medan de som tillhör den kommun jag  tillhör menar på att i den kommunen arbetar de på ett annat sätt än vad alla andra kontor gör och därav ser hjälpen olika ut. 

Jag har kontaktat kvinnojour, kyrkan, stadsmissionen etc och där har jag fått kanon bra respons. Vilka änglar det finns på denna jord.

För oss att återvända till min hemkommun är inte ett alternativ då vi är utsatta av dotterns pappa med familj. Så fort vi sätter vår fot där är vi bokstavligen körda.

• SoulsWillRise
    flygrl skrev 2016-03-06 02:25:31 följande:

Inte bara jobbig utan potentiellt livsfarlig för både TS och hennes barn. Hennes problem e ju att hon inte vågar återvända till sin hemkommun av rädsla för exmannen och hans familj. Hon e ju på flykt.

(Om allt e som beskrivits)

Ja hon är på flykt. Men hon ska INTE be om hjälp i förra kommunen, hon ska be om hjälp i den kommun hon bor i nu och är folkbokförd i!
  • Sparven1989

TS hur går det för dig? Berätta. Hur mår ni? Hur mår din dotter och du och din man? Styrkekramar.

• SommarDagg

Eftersom du nu är på flykt så undrar jag om du har ensam vårdnad om barnet och hur ni sköter skolgången för barnet. Tänkte på att det är skolplikt och så....

Svar på tråden Nekade mat