• lövet2

Ni som äter mycket socker, hur mår ni?

Jag har en vuxen dotter som avsiktligt äter rejäla mängder med socker. Hon är allergisk mot en massa olika saker, och hon äter socker för att försöka hålla uppe vikten någotsånär. Det har hon gjort i flera år och verkar inte må dåligt av det.

• lövet2
    sportpappa skrev 2016-03-04 09:43:06 följande:
    Försöker hon hålla uppe vikten genom att lägga på sig fett? Vad är syftet med det? Är det inte bättre att träna sig till en högre vikt och äta mer proteinrik kost? Det finns även andra kolhydrater än socker som är bättre energikälla.
    Hon vräker i sig proteiner redan nu. Äter massor av kött. Och nej, hon har inte kunnat hitta något bättre sätt att hålla uppe vikten.
  • lövet2
    Anonym (@) skrev 2016-03-04 11:26:31 följande:
    Otroligt korkat att hålla vikten upp med socker , kommer ju bara leda till andra negativa saker för kroppen
    Korkat? Kom med ett bättre förslag om du nu är så mycket smartare.
  • lövet2
    sportpappa skrev 2016-03-05 19:29:29 följande:
    Tung styrketräning?
    Om hon bara ligger på kaloriöverskott och inte tränar så lägger hon på sig fett. Om fettet inte syns på utsidan så ligger det på insidan vilket är väldigt ohälsosamt.
    Nej, tung styrketräning går inte. Hon får ingen energi över för sådant. Vanlig motion (hon har skaplig kondis) går, men för att orka styrketräna skulle hon nog behöva en personlig dietist.
    Om hon har fett på insidan, så är det inget någon av oss vet om. Det spelar heller ingen större roll för hennes del, eftersom hon går efter mottot "Tål jag det, så äter jag det!".
  • lövet2
    Anonym (@) skrev 2016-03-05 19:50:48 följande:
    Oj det gäller att inte tänka på hur man mår om 10 år ser jag
    Det är just det hon gör. Hon försöker att varken bli underviktig, undernärd eller sjuk. Svår balansgång.
  • lövet2
    Anonym (@) skrev 2016-03-05 20:35:07 följande:
    Med den kosten kommer hon bli sjuk på annat sätt . Nån läkare måste ju kunna hjälpa henna på ett nyttigare sätt för nu är det det hugget som stucket .
    Lite naiv, ser jag. Nej, läkare har i allmänhet annat för sig än att dalta med allergioffer.
  • lövet2
    klyban skrev 2016-03-06 17:32:30 följande:
    Det finns mer kolhydrater än socker.
    Jaa ...?
  • lövet2
    klyban skrev 2016-03-06 17:41:41 följande:
    Då korkat att äta socker., när det finns bra alternativ.
    Potatis, ris, frukt och grönsaker håller inte uppe hennes vikt. Det gör däremot socker.
  • lövet2
    klyban skrev 2016-03-06 21:17:52 följande:

I kombination med fett, så lär det definitivt göra detta.
    Sumobrottare för nå deras målvikter, så äts det kopiösa mängder med ris.
    Och om du är osäker på hur de kan se ut, så ta och googla sumo och tryck bilder.
    Och fråga mig igen om det är effektivt eller inte.

Sen grönsaker, nä dessa är det ofta för mycket kostfiber i.

Du är inte så kunnig i ämnet sumobrottare, ser jag. Nej, man blir inte fet av att leva på ris. Det är något de flesta asiater gör utan att ens bli en gnutta överviktiga.

Min dotter tål de flesta grönsaker - alltså äter hon dem. Hon behöver vitaminerna och vill gärna bli mätt av maten.
  • lövet2
    Anonym (@) skrev 2016-03-06 22:20:26 följande:
    Det är ingen människa alltså ?
    Konstig fråga. Vad menar du?
Svar på tråden Ni som äter mycket socker, hur mår ni?