• Kjell2

Ni som äter mycket socker, hur mår ni?

Anonym (Vania) skrev 2016-03-03 17:06:47 följande:

För mycket socker är inte nyttigt för någon. Ändå är det svårt för många att låta bli det söta. Jag har ätit mycket socker i flera år. Med det menar jag ungefär 3 glassar, 800 g godis, 10 kakor och en halv burk sylt i veckan. Dessutom allt dolt socker i flingor och bröd. Jag börjar bli orolig för att få sjukdomar pga detta. Har börjat få smärtor i magen som jag tycker blir värre av socker.

Ni som äter mycket socker, hur mår ni? Har ni eller har haft sjukdomar? Kopplar ni ihop det med kosten?

Har ätit betydligt mer socker under längre perioder av mitt liv, speciellt när jag tränat intensivt eller jobbat hårt fysisk.

Mår idag bra, inga konstiga sjukdomar. En del av min goda hälsa tackar jag ett aktivt liv med varierande kost för.

• Kjell2
    Anonym (Vania) skrev 2016-03-08 10:44:13 följande:
    Fast The one and only Kostdoktorn (kostdoktorn.se) är ju definitivt inte sponsrad av Nutrilett. Tvärtom. Han skulle inte se åt en kolhydrat.
    På hans hemsida finns recept med kolhydrater så han tittar i alla fall lite.
  • Kjell2
    Anonym (Vania) skrev 2016-03-08 16:24:55 följande:
    Inlägget var en grov förenkling. Jo, jag läser bloggen och har läst boken.
    Så hur är en inte grovt förenklad åsikt om kolhydrater?
  • Kjell2
    klyban skrev 2016-03-08 16:37:17 följande:

Hur menar du?
    Jag har inte läst den, och tänker knappast göra det heller.
    Men om boken är till för gemene man, så är jag rätt säker på att man anpassar språket för dessa.
    Och det är bara en bok och inte en bibel, som då betyder att man bara kan få med så mycket.

Och finns väl inget som säger att det inte kommer mer böcker i ämnet av han.
    Som går in på djupet, man ska veta att det inte bara handlar om en ideologi, utan det handlar även kunna tjäna lite pengar på det.
    Så rent affärsstrategiskt, så är det klokt att inte rikta sig till få högutbildade och forskarspråk.
    Utan enklare och den stora massan.

Vania kommenterade att den egna utsagan om Kostdoktorn "Tvärtom. Han skulle inte se åt en kolhydrat." var en grov förenklig. Jag var mest nyfiken på den mer ickeförenklade synen på kolhydratet. Är det t ex ok att äta kolhydrater, som finns i en del av Kostdoktorns recept?
  • Kjell2
    klyban skrev 2016-03-08 17:03:42 följande:

När det kommer till sån här forskning, så tror jag inte på mycket.
    Då det är alldeles för ofta ett intresse varit med och styrt upp i vad man ska komma fram till.
    Ofta till LCHF nackdel, då kolhydrat lobbyn är vansinnigt mäktig.
    Den försökte lura i oss 6-8 skivor bröd varje dag tex.

Och någon annan försöker lura i oss om Kostdoktorn "Tvärtom. Han skulle inte se åt en kolhydrat."
  • Kjell2
    klyban skrev 2016-03-08 18:02:23 följande:

Och du valde att gå svart och vitt.

Du är inte ens medveten om att kolhydratfattig/fri kost, så kan man äta en viss mängd kolhydrater.

Visste du inte om detta?

Jag vet skillnaden på något som är fritt från ett ämne och något som är fattigt på ett ämne.
  • Kjell2
    klyban skrev 2016-03-08 18:53:44 följande:

Det var inget svar, vill du försöka igen?

nej, jag var inte medveten om att i en kolhydratfri kost ingår kolhydrater. Däremot är jag medveten att i en kolhydratfattig ingår kolhydrater.
  • Kjell2
    klyban skrev 2016-03-08 21:03:53 följande:

Som sagt vad, ingen idé att du svarar mer.

Då inget svar kommer komma, och du spelar du.

Och min erfarenhet är att du aldrig kommer sluta med detta.

Då jag känner igen beteendet, när man avslöjar någon att hänge sig till svart och vitt.

Kan du upprepa frågan då jag måste ha missat något?
  • Kjell2
    Anonym (Vania) skrev 2016-03-08 21:28:51 följande:

Nu har du missuppfattat. Någon Lchf-lobby har inte styrt svenskarna till att äta en massa bröd. Det var någon spannmålsorganisation eller liknande.

Men vad säger kostdoktorn om kolhydrater; nej, lite, ibland, lagom? Är det ok med kolhydrater och hur mycket i så fall och av vilken typ?
  • Kjell2
    klyban skrev 2016-03-08 22:19:04 följande:

Så länge du tänker i svart och vitt termer, så är det meningslöst du ställer frågor.

Kolhydratfri kost brukar man kallad et fast än det inte når ända till noll, detta vet du.

Eller så har du noll koll.

Gränsen för LCHF har en rätt hög gramhalt av kolhydrater, och kolhydratfri kallar man det vid en rätt låg gramhalt och inte noll.

Visst ingen logik, men så är det.

Men du väljer svart och vitt, så länge du springer i den hagen, så kommer du vara rätt ensam.

Att LCHF kost innehåller kolhydrater vet jag, det heter trots allt Low Carb. Att sen något som kallas fri trots allt innehåller lite håller jag med om är ologiskt.

Det jag i första hand reagerade mot var det externt svart/vita utalandet om att Kostdoktorn inte såg åt kolhydrater. Denna typ av extremt förenklade uttalande gör attt det blir lätt att se vissa kostförespråkare som på gränsen till religösa fanatiker och det i mycket sunda budskapet går förlorat.
  • Kjell2

En sak som är bra med kolhydratria livsmedel som , t ex säd, ris och potatis, är det är hyfat enkelt och resurssnålt att producera, går att lagra och transportera utan konstigheter och ger oss en basalt kaloriintag som vi behöver för att inte svälta. Överprocessar man sen inte vid tillagning slinker en och annan fiber och vitamin med också.

I ett samhälle med resursbrist kan de bli svår att producera tillräckligt med livsmedel för befolkningen om inte i all fall gansk stora delar kommer från kolhydratrika livsmedel som säd, ris och potatis t ex.

• Kjell2

Jag har ätit både en rätt strikt LCHF kost under ett antal månader och en HCLF kost under flera månader och kan inte säga att jag mådde bättre eller sämre under någon period. Jag gick ner i vikt under båda vilket var huvudmålet.

Idag försöker jag framför allt hålla nere på snabba kolhydrater och i övrigt ha en balans i det jag äter. Lite enligt principen LLOE. Betydligt enklare rent praktisk med tanke på det liv jag lever.

• Kjell2

Åt under ca 6 månader HCLF, dvs en hel del kolhydrater och minimalt med fett. Tappade drygt 15 kg.

Har under andra långa perioder i mitt liv ätit rätt mycket kolhydrater, även socker, och ända bibehållit min vikt och mått ba,

• Kjell2
    Anonym (allis) skrev 2016-03-11 00:54:41 följande:
    Min kropp (om du nu är det minsta intresserad av den) drivs i princip helt utan kolhydrater. Och kroppen mår och funkar bra trots kolhydratbristen. Faktiskt så både mår jag och funkar så himla mycket bättre sedan jag skippade kolhydraterna.
    Vad äter du för något?
Svar på tråden Ni som äter mycket socker, hur mår ni?