• Anonym (Anonym)

Pojkvän med drogmissbruk

Hej, jag och min pojkvän har varit tillsammans i två år. Vi blev tillsammans när jag var femton och han var 18. När vi först blev tillsammans var vi båda på botten, vi rökte på så mycket vi kunde och tog lite andra droger också. Vi rökte på varje dag och tillslut efter ett halvår tillsammans med honom såg jag att mina föräldrar blev helt förstörda, så jag slutade med allt. Exakt allt. Men min pojkvän K fortsatte. I perioder kunde kan röka flera gånger om dan och få skulder på 5-6 tusen varje månad, (Observera att jag var 15 år) så min pappa lånade ut pengar till honom, vilket det tog honom flera månader att betala tillbaka. Detta pågick i ungefär 7 månader till. Jag mådde skit och han spelade offer. Efter ett tag blev skulderna större. Det kunde bli upp till 15 000-18 000. Det var vid den här tiden som jag satte ner foten och sa att det här är den sista chansen du får, nånsin. Såklart så höll det inte och nu sitter jag här och kan inte slappna av eftersom att varje gång han går ut så är jag rädd att han inte kommer tillbaka, att polisen ringer igen eller något annat. Senast idag blev han tagen av polisen, vilket drev mig till att skriva det här inlägget. Vet inte om detta passar in på den här sidan men jag vet inte vart annars jag ska skriva? Det är mitt livs kärlek jag skriver om. Jag har försökt göra slut men det går inte. Jag älskar honom. Vad ska jag göra? Hjälp.

• Svar på tråden Pojkvän med drogmissbruk
  • Anonym (I know)

Det här låter inte bra! Du måste gå vidare utan honom. Jag har själv varit tillsammans med en missbrukare och det slutade inte bra alls. Nu har det gått ett halvår sen vi sågs sist men jag älskar honom fortfarande men jag mår så mycket bättre utan honom! Du är ung och har hela livet framför dig, försök att sakta men säkert hitta en väg ifrån honom. Hitta intressen som är dina egna och fokusera på dom. Han är inte din att ta hand om, du ska ta hand om dig själv!

• Anonym (Anonym)
    Anonym (I know) skrev 2016-03-03 21:50:31 följande:

Det här låter inte bra! Du måste gå vidare utan honom. Jag har själv varit tillsammans med en missbrukare och det slutade inte bra alls. Nu har det gått ett halvår sen vi sågs sist men jag älskar honom fortfarande men jag mår så mycket bättre utan honom! Du är ung och har hela livet framför dig, försök att sakta men säkert hitta en väg ifrån honom. Hitta intressen som är dina egna och fokusera på dom. Han är inte din att ta hand om, du ska ta hand om dig själv!

Innerst inne så vet jag det här. Men att ha levt med honom två år av mitt liv konstant gör det så mycket svårare än vad det låter som.. Men jag ska försöka. Tack så himla mycket för svar
  • klyban

Är det detta livet du vill leva, så stannar du.
    Annars får du ta en fundera på annat liv som skulle passa dig bättre.
    17år?
    Det finns vanliga människor i denna värld, som skulle kyssa marken du går på.
    Så varför välja en loser?

• Anonym (Anonym)
    klyban skrev 2016-03-03 22:16:37 följande:

Är det detta livet du vill leva, så stannar du.

Annars får du ta en fundera på annat liv som skulle passa dig bättre.

17år?

Det finns vanliga människor i denna värld, som skulle kyssa marken du går på.

Så varför välja en loser?

Han är faktiskt ingen looser, jag vet att det ser ut så när du läste igenom texten. Men han är det underbaraste killen jag träffat (inte för att jag träffat så många) och helt ärligt så ser jag inte mig själv leva utan honom i framtiden. Jag vet vem han är och jag vet att han aldrig kommer att sluta men jag fortsätter att intala mig själv att han kommer det..
  • Drottningen70

Man behöver inte ha en relation med nån bara för att man är kär.

Kärleken går över när man slutar träffas och går vidare med sitt liv. Fakta.

Var inte så jävla dum att du pissar bort ditt liv.

Din oförmåga att glra dig av med snubben, är samma oförmåga som din snubbe har att göra sig av med drogerna.

Det är de vägval du gör idag som avgör hur ditt liv kommer att se ut om 10 år.

Nästan inga förhållanden som startar så ung varar i vuxen ålder, och alla andra överlever.

Att vara "kär" är en patetisk ursäkt för att fucka upp hela sin tillvaro och framtid. Återigen, kärlek går över, och nej dina könslor och er "kärlek" är inte större än vad andra upplevt och överlevt.

• Anonym (Anonym)
    Drottningen70 skrev 2016-03-03 22:42:12 följande:

Din oförmåga att glra dig av med snubben, är samma oförmåga som din snubbe har att göra sig av med drogerna.

Nästan inga förhållanden som startar så ung varar i vuxen ålder, och alla andra överlever.

Att vara "kär" är en patetisk ursäkt för att fucka upp hela sin tillvaro och framtid. Återigen, kärlek går över, och nej dina könslor och er "kärlek" är inte större än vad andra upplevt och överlevt.

There is no need to be rude. Har aldrig skrivit att vår kärlek är större än andras. Det vet jag inte. Men den är tillräckligt stor för mig att fortsätta hoppas att han ska ändras. Sympati är visst inte din grej
  • Drottningen70
    Anonym (Anonym) skrev 2016-03-03 22:47:26 följande:

There is no need to be rude. Har aldrig skrivit att vår kärlek är större än andras. Det vet jag inte. Men den är tillräckligt stor för mig att fortsätta hoppas att han ska ändras. Sympati är visst inte din grej

Realism verkar inte vara din....

Sympati från en främling har du ingen nytta av överhuvudtaget...
  • Anonym (Anonym)
    Drottningen70 skrev 2016-03-03 22:53:11 följande:

Realism verkar inte vara din....

Sympati från en främling har du ingen nytta av överhuvudtaget...

Jag skrev inte det här inlägget för att få sånna här kommentarer. Jag vill få tips om vad jag ska göra inte bli uppläxad och förolämpad. Om inte sympati från främlingar fanns vart fan hade vi varit i världen?
  • klyban
    Anonym (Anonym) skrev 2016-03-03 22:28:57 följande:
    Han är faktiskt ingen looser, jag vet att det ser ut så när du läste igenom texten. Men han är det underbaraste killen jag träffat (inte för att jag träffat så många) och helt ärligt så ser jag inte mig själv leva utan honom i framtiden. Jag vet vem han är och jag vet att han aldrig kommer att sluta men jag fortsätter att intala mig själv att han kommer det..

Vet inte hur jag ska uttrycka detta så du förstår.
    Vi försöker med en liknelse, som givetvis inte har en direkt koppling till dig.
    Men för visa hur han är en looser.

Föreställ dig du hade en pojkvän som banka skiten ur dig lite då och då.
    Men mellan detta så är han den underbaraste som finns.
    Är han då en kvinnomisshandlare eller en underbar kille?

Och nu frågar du dig i din verklighet, är han den underbaraste eller en looser?

En fråga, du är tjej?

• klyban
    Drottningen70 skrev 2016-03-03 22:42:12 följande:

När man är så ung, så är det svårt att greppa att det går hitta ny kärlek.
    Sånt är nått de flesta lär sig med erfarenhet.
  • klyban
    Anonym (Anonym) skrev 2016-03-03 23:05:16 följande:
    Jag skrev inte det här inlägget för att få sånna här kommentarer. Jag vill få tips om vad jag ska göra inte bli uppläxad och förolämpad. Om inte sympati från främlingar fanns vart fan hade vi varit i världen?

En fråga till, har han en diagnos eller misstänkt sådan.
    Typ ADHD eller liknande?

Det är nog rätt svårt och ge dig tips, då han verkar helt strunta i lugna ner sig och lyssna på vad du vill.
    Är det okey att han röker nån gång, eller är det total abstinens du är ute efter?

• Anonym (Anonym)
    klyban skrev 2016-03-04 00:57:52 följande:

En fråga till, har han en diagnos eller misstänkt sådan.

Typ ADHD eller liknande?

Det är nog rätt svårt och ge dig tips, då han verkar helt strunta i lugna ner sig och lyssna på vad du vill.

Är det okey att han röker nån gång, eller är det total abstinens du är ute efter?

Han är som ett kort, han har två olika sidor. Den ena sidan kan vara med mig utan att röka i en vecka och jag tror att det är det han vill. För ibland säger han att han önskar att han aldrig hade börjat röka från början. Det är där jag fattade att han verkligen är fast.

Men sen är det den killen som ljuger om vart pengarna försvinner och inte svarar när jag ringer och på något sätt leker lite tuff framför sina vänner. Vi båda har ADHD och det krockar nog lite. Jag vill inte att han röker alls, jag vill att han ska sluta HELT som jag. För att röka en gång då och då det skulle inte fungera för honom, jag tror liksom inte han har någon kontroll. Dessutom var vi hos doktorn apropå hans lungor och dom ställde frågan "röker du på". Det är alltså väldigt mycket fel med hans kropp pga att han har tagit droger men han slutar ändå inte!!?
  • klyban
    Anonym (Anonym) skrev 2016-03-04 10:15:54 följande:
    Han är som ett kort, han har två olika sidor. Den ena sidan kan vara med mig utan att röka i en vecka och jag tror att det är det han vill. För ibland säger han att han önskar att han aldrig hade börjat röka från början. Det är där jag fattade att han verkligen är fast.
    Men sen är det den killen som ljuger om vart pengarna försvinner och inte svarar när jag ringer och på något sätt leker lite tuff framför sina vänner. Vi båda har ADHD och det krockar nog lite. Jag vill inte att han röker alls, jag vill att han ska sluta HELT som jag. För att röka en gång då och då det skulle inte fungera för honom, jag tror liksom inte han har någon kontroll. Dessutom var vi hos doktorn apropå hans lungor och dom ställde frågan "röker du på". Det är alltså väldigt mycket fel med hans kropp pga att han har tagit droger men han slutar ändå inte!!?

Frågan om han kunde röka någon gång då och då, var mer en fråga till dig.
    För ibland kan kompromisser fungera bra mycket bättre än ingen kompromiss alls.

Att ADHD ligger i botten, försvårar allt, och han hamnar i ett moment 22 med sjukvården.
    Då de vägrar att medicinera han om han inte är 100% drogfri, och han drogar för att känna sig normal.
    Så står han där mitt i mellan.

• ellab20

Hej TS !

Det är synd att du fått så dumma svar. Nej din man är inte en looser. Han är sjuk. Han har en beroendesjukdom som är bevisat i otaliga studier. Att ens kalla en människa man inte ens har mött för en looser är inte okej. Jag vill inte va moraltant och jag har inte alltid varit snäll jag med men jag förstår dig hur du känner när folk säger sådant om en människa man älskar nått så ofantligt.

Jag lever idag med en nykter alkohol och drogmissbrukare. Märk ordet missbrukare. Det är stor skillnad mellan beroende och missbruk men dom är ändå sammankopplade till samma sjukdom. Vilket allmänheten inte ser någon skillnad på.

Som du skriver så låter det på dig som att du är med beroende. Jag och jag menar inte att du åxå sitter och knarkar utan att du har ett beroende att försöka få han att sluta. Sök gärna på det. Det pratas knappt om det ordet.

Men det som jag tycker ska göra är att ta kontakt med sjukvården. Det finns hjälp och stöd för dig med! Anhörig dagar på behandlingshem osv där man lär sig om sjukdomen.

Du kan åxå söka dig till anhöriggrupper. Tex Alanon www.al-anon.se.

Det är ingå myndigheter eller liknande inblandat men det är baserat på AA:s möten.

Jag har själv gått där ett bra tag och dom jag möter där är dom ändå som riktigt förstår mig och dom har blivit en viktig del av mig.

Du kanske ha hört denna bön: Gud ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra. Mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.

Jag är inte religiös på något plan alls men det är några meningar med en viktig innebörd.

Lycka till jag vet hur du har det

• Anonym (J)

Kunde inte sagt det bättre, håller helt med denna talare.

Du är medberoende och jag vet hur dåligt man mår av att se sin älskade gå ner sig djupare och djupare och man vill hjälpa men kan inte göra nåt förena personen vill hjälpa sig själv.

Om det är läskigt kan du börja med nåt litet mindre som en stödlinje för medberoende eller anhörigstöd till missbrukare.

Det finns stöd och hjälp att få!

ellab20 skrev 2016-03-21 18:52:30 följande:

Hej TS!

Det är synd att du fått så dumma svar. Nej din man är inte en looser. Han är sjuk. Han har en beroendesjukdom som är bevisat i otaliga studier. Att ens kalla en människa man inte ens har mött för en looser är inte okej. Jag vill inte va moraltant och jag har inte alltid varit snäll jag med men jag förstår dig hur du känner när folk säger sådant om en människa man älskar nått så ofantligt.

Jag lever idag med en nykter alkohol och drogmissbrukare. Märk ordet missbrukare. Det är stor skillnad mellan beroende och missbruk men dom är ändå sammankopplade till samma sjukdom. Vilket allmänheten inte ser någon skillnad på.

Som du skriver så låter det på dig som att du är med beroende. Jag och jag menar inte att du åxå sitter och knarkar utan att du har ett beroende att försöka få han att sluta. Sök gärna på det. Det pratas knappt om det ordet.

Men det som jag tycker ska göra är att ta kontakt med sjukvården. Det finns hjälp och stöd för dig med! Anhörig dagar på behandlingshem osv där man lär sig om sjukdomen.

Du kan åxå söka dig till anhöriggrupper. Tex Alanon www.al-anon.se.

Det är ingå myndigheter eller liknande inblandat men det är baserat på AA:s möten.

Jag har själv gått där ett bra tag och dom jag möter där är dom ändå som riktigt förstår mig och dom har blivit en viktig del av mig.

Du kanske ha hört denna bön: Gud ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra. Mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.

Jag är inte religiös på något plan alls men det är några meningar med en viktig innebörd.

Lycka till jag vet hur du har det

Svar på tråden Pojkvän med drogmissbruk