Pojkvän med drogmissbruk
Kunde inte sagt det bättre, håller helt med denna talare.
Du är medberoende och jag vet hur dåligt man mår av att se sin älskade gå ner sig djupare och djupare och man vill hjälpa men kan inte göra nåt förena personen vill hjälpa sig själv.
Om det är läskigt kan du börja med nåt litet mindre som en stödlinje för medberoende eller anhörigstöd till missbrukare.
Det finns stöd och hjälp att få!
Hej TS!
Det är synd att du fått så dumma svar. Nej din man är inte en looser. Han är sjuk. Han har en beroendesjukdom som är bevisat i otaliga studier. Att ens kalla en människa man inte ens har mött för en looser är inte okej. Jag vill inte va moraltant och jag har inte alltid varit snäll jag med men jag förstår dig hur du känner när folk säger sådant om en människa man älskar nått så ofantligt.
Jag lever idag med en nykter alkohol och drogmissbrukare. Märk ordet missbrukare. Det är stor skillnad mellan beroende och missbruk men dom är ändå sammankopplade till samma sjukdom. Vilket allmänheten inte ser någon skillnad på.
Som du skriver så låter det på dig som att du är med beroende. Jag och jag menar inte att du åxå sitter och knarkar utan att du har ett beroende att försöka få han att sluta. Sök gärna på det. Det pratas knappt om det ordet.
Men det som jag tycker ska göra är att ta kontakt med sjukvården. Det finns hjälp och stöd för dig med! Anhörig dagar på behandlingshem osv där man lär sig om sjukdomen.
Du kan åxå söka dig till anhöriggrupper. Tex Alanon www.al-anon.se.
Det är ingå myndigheter eller liknande inblandat men det är baserat på AA:s möten.
Jag har själv gått där ett bra tag och dom jag möter där är dom ändå som riktigt förstår mig och dom har blivit en viktig del av mig.
Du kanske ha hört denna bön: Gud ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra. Mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.
Jag är inte religiös på något plan alls men det är några meningar med en viktig innebörd.
Lycka till jag vet hur du har det