• Pillanstjernberg

När bör jag kastrera min hankatt?

Min hankatt är nu sju månader och har börjat visa tendens till att bli könsmogen. Vet att man skall vänta tills de är minst sex månader med att kastrera. Någon som kan det här? Bör jag vänta eller är det ok. att kastrera nu. Han är ganska liten och har så varit sedan födseln. Hur länge vågar jag vänta? Vill inte att han skallbörja bli stressad av att "vara hankatt" om ni förstår vad jag menar. Vill heller inte att han skall börja strila. Någon som har några kloka råd?

• Svar på tråden När bör jag kastrera min hankatt?
  • mammatill4

8 månander skulle jag säga men det viktiga är att kulorna kommit ner... Du får känna efter!

• jemo

våran katt är 7 månader och vi kastrerade henne förra veckan. De flesta veterinärer brukar ha en "kattkampanj" i mars-april då priset brukar vara någon hundralapp billigare:
    Lycka till

• Pillanstjernberg

"kulorna" är nere, konstaterades på vet. besiktningen. Skall nog ringa till Vet då.
    TAck för svaren =0)

• Zaria

Jag skulle kastrera mina vid 6 månader men då jag fick tillbaka en hane till väntade jag tills de var 7 månader pga ekonomin,då började den ena kissa inne,och det tog någon månad efter kasteringen innan det lugnade sig,tyvärr slutade han inte helt,sover jag borta kissar han garanterat i min säng (han är 4 år nu)
    Jag hade nog kastrerat på en gång bara kulorna är nere...

• seSSa

Måste fråga medan en sådan käck tråd finns... jag har en katt som snart e 4 månader som jag eventuellt vill kastrera men jag och min man vill jättegärna att han skall bli pappa först innan det.
    Kissar de överallt ifall jag gör så? Blir det mer problem?

• mammatill4

Sessa:
    Risken är STOR...

• Zaria

Sessa risken överhängande stor?
    Vad är det för ras du har? *nyf*

• seSSa

jag har en blandras då mamman var ren norsk skogskatt och pappan ren siames.. han är underbart söt!! finns med på mitt galleri

Jag vill verkligen att han ska få barn... är risken väldigt stor? ska jag kanske rådfråga me veterinären?

• Zaria

Ja risken är väldigt stor...

Nu kommer jag att låta väldigt elak,men en katt utan stamtavla räknas som huskatt,hur fin och söt och jättesnuttig din katt är så finns det miljarders hemlösa katter som sitter och fryser ihjäl för tillfället.

Även om jag verkligen inte tror att du skulle behandla dina kattungar så,så är överskottet på huskatter väldigt stor.

Visst hade jag gärna tagit kattungar på min huskatt för han är i mina ögon världens sötaste och goaste,men dock finns det redan alltför många som säkert är lika söta och goa som han som ingen vill ta hand om.
    Vill du ha en katt till så kolla med närmsta katthem,de brukar ha katter i alla färger och varianter...

mvh Zaria

• seSSa

Nej nej.. jag har inte sagt att jag vill ha fler kattungar eller så utan jag vill bara att han ska känna på hur det är innan vi kastrerar honom. Jag menar jag skulle inte velat att någon gjorde så med mig, hehe....
    Men jag förstår vad du menar

Svar på tråden När bör jag kastrera min hankatt?