Har för mig att man kan kastrera så fort kulorna är nere men att vetrinärer ofta föredrar att vänta till de är lite äldre. Jag har för mig att en av vetrinärerna i 4:ans vetrinärer kasterade en jätteliten hankatt en gång.
Iaf så hade vi två kullsyskon, en hane och en hona. Vi kastrerade honom när han var ca 6 månader för att vi inte ville riskera inavel. Han hade inte börjat strila något. Sedan trodde vi att allt skulle vara lugnt, men så var det inte. När honan blev könsmogen började hon pissa som bara den. Allra helst i sängen, och det när man var alldeles uppi henne, och så lät hon så förfärligt så efter att par ggr var det bara att ringa vet och beställa tid för kastrering av henne med. Hon slutade då att pinka i sängen och på annat mjukt liggandes på golvet.
Våra kompisar har en europé som är jättefin och som uppfödaren gärna hade velat se en kull efter, men de beställde tid när han var nästan året, och vid det laget garanterat könsmogen, för kastrering trots att de inte hade några problem med strilning. Lite trist tyckte jag. Jag tyckte att han kunde fått rulla runt i sänghalmen en gång...