• Pillanstjernberg

När bör jag kastrera min hankatt?

Min hankatt är nu sju månader och har börjat visa tendens till att bli könsmogen. Vet att man skall vänta tills de är minst sex månader med att kastrera. Någon som kan det här? Bör jag vänta eller är det ok. att kastrera nu. Han är ganska liten och har så varit sedan födseln. Hur länge vågar jag vänta? Vill inte att han skallbörja bli stressad av att "vara hankatt" om ni förstår vad jag menar. Vill heller inte att han skall börja strila. Någon som har några kloka råd?

• Svar på tråden När bör jag kastrera min hankatt?
  • Zaria

Sessa: Det är ingen fara för hans skull,jag LOVAR =)

Det man aldrig provat på saknar man inte...Kasterar du honom runt 6 månaders ålder innan han börjar strila inne och bli ororlig så kommer han nog inte att känna av sin sexualdrift alls,fast jag tyckte din tanke var väldigt rar...=)

• MiaMaa

jag kan ju skriva här då...´min hankatt är nu 9 mån...okastrerad...och han strätter inte inne.....

• xMALINx

Men snälla nån.....

Alla hankatter som är okastrerade skvätter INTE inne!!

Däremot så har vi valt att kastrera våran hankatt så fort det gick eftersom han är ute största delen och jag vill inte att han ska göra massa honor på tjocken! Tror att han var 8 månader ca när kulorna rök....

Våran hona (mamma till hanen) fick två kullar innan vi kastrerade henne så hon var ca 1½ år....

• S a C

Min katt är cirka ett år och är inte kastrerad.
    Han är ensamkatt hos oss och har inte visat några tendenser till att strila eller på andra sätt markera sina revir. Han har lugnt temperament och träffar inga andra katter.
    Så jag har valt att vänta med att kastrera honom.

• mammatill4

vill tillägga att om katten är innekatt kan man ju vänta då drabbas bara en själv... Annars är det inte särskillt kul med andras hankatter som pinkar in ytterdörren... Vi har tagit vårt ansvar o kastrerat de katter vi har.

• millface

Jag har en honkatt och en hankatt som är syskon.

Honan kastrerades förra månaden då hon var 7 månader.
    Hanen är ännu inte kastrerad av ekonomiska själ.

Nu har honan börjat att kissa inne överallt.

Beror det på att hanen gör det (vi har inte sett att han gör det, bara honan) eller varför har hon börjat med det nu?

Tacksam för svar.

• Zaria

Nej alla hanar som inte kastreras strilar inte,men väldugt väldigt många gör det,särskilt nu i löptider...Varför chansa?

• Pillanstjernberg

Beror det inte lite på om man har katterna ute eller inne om de strilar eller ej. Eller finns det okastrerade hanar som hålls inne som inte strilar? Jag har en birma som jag inte låter gå ut. Av erfarenhet av min förra hane vet jag att de är STOR risk att han börjar strila snart.
    Talade med min uppfödare igår och nu är det tydligen nya rön att man inte behöver vänta tills de är sex månader. I USA kastrerar de tydligen innan katten flyttar hemifrån!? Låter lite extremt tycker jag.

• seSSa

usch vad hemskt.. när jag var hos veterinären för andra vaccinationen så sa hon att man tidigast gör d när de är 6 månader...
    Personligen tycker jag att d e djurplågeri att göra det innan....

• Nowa

Vaddå djurplågeri?
    Det tycker inte jag katter blir könsmogen i olika åldrar precis som oss.
    Det var inte så roligt för oss när våran katt blev könsmogen och började märka revir inne, när han bara var 4 månader. Jag ringde tilt vet och ville ha en tid men dom tog han inte, för han var för ung, men han var ju könsmogen!
    Så vi fick ha en katt som pissade inne över allt och på allt förutom i lådan i två månader, inte så roligt.

Men nu har jag hört att dom har ändrat det hos många vet och tar katten när den är könsmogen och kulorna är nere ovs ålder.

• Squeezetoy

Har för mig att man kan kastrera så fort kulorna är nere men att vetrinärer ofta föredrar att vänta till de är lite äldre. Jag har för mig att en av vetrinärerna i 4:ans vetrinärer kasterade en jätteliten hankatt en gång.

Iaf så hade vi två kullsyskon, en hane och en hona. Vi kastrerade honom när han var ca 6 månader för att vi inte ville riskera inavel. Han hade inte börjat strila något. Sedan trodde vi att allt skulle vara lugnt, men så var det inte. När honan blev könsmogen började hon pissa som bara den. Allra helst i sängen, och det när man var alldeles uppi henne, och så lät hon så förfärligt så efter att par ggr var det bara att ringa vet och beställa tid för kastrering av henne med. Hon slutade då att pinka i sängen och på annat mjukt liggandes på golvet.

Våra kompisar har en europé som är jättefin och som uppfödaren gärna hade velat se en kull efter, men de beställde tid när han var nästan året, och vid det laget garanterat könsmogen, för kastrering trots att de inte hade några problem med strilning. Lite trist tyckte jag. Jag tyckte att han kunde fått rulla runt i sänghalmen en gång...

• tilde61

jag är lite nervös att min hona är gravid, och skulle fallet vara så, då tar jag ungarna till vet. så fort dom öppnat sin ögon och har lärt sig gå...men jag hoppas att hon inte är det.. ska nämligen ta henne till vet. och be han kolla...vill inte ha en kull...

• lilla mej

man kan kastrera fran de ar 6manader, men man maste inte gora det nar de ar sa unga.

• JeO

tilde61
    Om hon är gravid kan de ta ungarna vid en kastering. De gjorde de med vår lilla honkatt. Hade tid för kastrering och fick reda på att hon hade varit gravid när jag hämtade henne på eftermiddagen.

Svar på tråden När bör jag kastrera min hankatt?