Inlägg från: Anonym (@) |Visa alla inlägg
  • Anonym (@)

Skötbord i sovrummet?

Ingen bra arbetsställning att ha det på golvet , vi hade skötbordet i sovrummet o hade blöta tvättlappar i en burk , funkade hur bra som helst .

• Anonym (@)

Våtservetter innehåller massa skit som inte jag skulle ens tänka tanken på att använda på mitt barns hud , testa bara att ta en våtservetter o torka bort svåra fläckar på en soffa , ja dom tar bort fläckar jättebra o det bevisar ju hur starka medel det är i dom .

• Anonym (@)
    Tipsivips skrev 2016-03-04 18:09:18 följande:
    Nja. Att de löser soff-fläckarna beror nog snarare på att de innehåller både vatten och olja och därmed löser både vattenbaserade och feta fläckar. Lika löser lika.
    Det är kemikalier i dom , även dom oparfymerade , kan framkalla allergier o ge irriterad hud .
    Vatten o olja tar inte bort svåra fläckar av det slaget man kan göra med dessa .
  • Anonym (@)
    Seven Costanza skrev 2016-03-04 17:47:46 följande:
    Det är ju inte samma typ av våtservett man har till barn som sådana man själv torkar händerna med. Som sagt vi använder oparfymerade baby wipes och har inte märkt några som helst problem med huden på vår tvåmånaders bebis.
    Även oparfymerade våtservetter för barn innehåller kemikalier som inte är bra .
  • Anonym (@)
    Tipsivips skrev 2016-03-04 18:31:35 följande:
    Det första håller jag helt med om. Vi har bara haft våtservetter när vi reser av just den anledningen. (Plus att det är dyrt.)

Och vad gäller det andra: du har nog en annan sort än vi. Det är mest matfläckar vi får bort. Köper Libero. Men jag använder de ofta när jag städar just för att de tar fläckar så bra.
    Har oxå dessa servetter i städskåpet . Toppen på rödvinsfläckar , choklad , bananfläckar tex
  • Anonym (@)
    Seven Costanza skrev 2016-03-04 18:39:09 följande:
    Jaja då får väl obduktionen visa det då Här i USA har vi inte ens kunnat hitta vanliga torra tvättlappar så det är baby wipes som gäller och vår son besväras som sagt inte av det. Om det var så jäkla farligt hade nog tillverkarna blivit stämda för länge sedan här i landet där folk stämmer till höger och vänster.
    Vem har sagt att dom dör av det ? Det kan ge allergier för livet vilket är illa nog
  • Anonym (@)
    Seven Costanza skrev 2016-03-04 18:52:44 följande:
    Det är ett talesätt . Jaja som sagt då har väl alla ungar allergier här i USA för i affärerna här hittar jag inget annat.
    Det finns väl vatten i kranarna där oxå ?
  • Anonym (@)
    Seven Costanza skrev 2016-03-04 19:02:36 följande:
    Ja, men om det inte finns torra tvättlappar att köpa och vi inte har plats till skötbädd för att byta på honom i badrummet, hur ska man göra då menar du?
    Små handdukar ? Vatten i en skål ?
  • Anonym (@)
    Seven Costanza skrev 2016-03-04 20:58:43 följande:
    Hu ja - vi har åtminstone plastmatta i badrummet och parkett i köket. Vi tycker ju att skötbord i sovrummet plus våtservetter funkar bra så vi har inte haft en tanke på att detta skulle vara något konstigt förrän jag läste den här tråden. Får väl hålla tummarna att vi har ett tåligt barn. Hur märker vi om han blir allergisk då? Han är bara röd i rumpan någon gång i veckan och det försvinner tills nästa blöjbyte när man smort med rumpsalva.
    Att han blir röd ibland kan ju vara av servetterna :)
  • Anonym (@)
    Seven Costanza skrev 2016-03-04 21:11:11 följande:
    Mhm, men det brukar bara vara när han bajsat ett rejält lass, då kan han bli röd direkt. Om han skulle reagera på våtservetterna borde han ju vara röd alltid och det är han inte. Även svenska barn som tvättas med torra tvättlappar och vatten blir röda i rumpan någon gång i veckan enligt mina vänner som har barn iaf, och då smörjer man med inotyol eller dylikt precis som vi och så försvinner det. Att min son blir röd ibland behöver ju inte betyda att han kommer vara allergisk mot allt möjligt för all framtid.

Ni får ju det att låta som att det är snudd på barnmisshandel att använda oparfymerade våtservetter. Konserveringsmedel finns i allt möjligt, även i salvor och liknande. Det är inte nödvändigtvis farligt och som sagt om det var bevisat att oparfymerade våtservetter orsakar allergi så hade säkert folk stämt dessa företag för länge sedan här i USA och barnläkaren hade avrått från dem. Baby wipes var det enda som erbjöds på sjukhuset också så självklart tänker man ju då att det är ok.
    Allergi behöver inte visa sig varje dag
  • Anonym (@)
    Seven Costanza skrev 2016-03-04 21:33:05 följande:
    Nej det är möjligt. Jag ska fråga vår barnläkare om detta när vi ska dit på måndag så får jag se vad hon anser om de här baby wipes som finns här, men i den skriftliga information vi fått från henne vid tidigare besök där kliniken råder och avråder föräldrar i olika aspekter kring babyskötsel står iaf ingenting om att inte använda baby wipes.
    Sen kan det ju framkalla allergier senare i livet oxå
  • Anonym (@)
    amalie79 skrev 2016-03-04 21:46:08 följande:
    Skitsmart! Jag når inte riktigt vårt handfat med Arvid på skötbordet nämligen så det får vi skaffa.

Vatten är hemskt för huden, mina händer är torrare och svider mer än någonsin nu när jag tvättar dem jämt
    Det är därför man tar vatten o olja så slipper msn bli torr
  • Anonym (@)
    Anonym (Sara) skrev 2016-03-05 07:23:31 följande:
    Nej det är det inte för det vattnet blir kallt. Tänk vad obehagligt för bebisen. Vattnet ska vara ljummet när man tvättar och föräldrarna ha varma händer. När man är ute och inte har samma möjligheter funkar wipes men vanliga tvättlappar är överlägsna i materialet. Förutom Apotekets som suger.
    Hur tänkte du nu? Våtservetter är alltid kalla , vattnet byter man ju till ljummet
  • Anonym (@)
    Virriga Vera skrev 2016-03-05 09:23:21 följande:
    Eller så bevisar det hur bra vatten och olja är på att lösa fläckar och att rengöra med.
    Du får inte bort dessa fläckar med vatten o olja , jag har testat
  • Anonym (@)
    Anonym (....) skrev 2016-03-05 17:55:35 följande:
    Våtservetter går alldeles utmärkt att krama om med handen och värma upp lappen till rumstemperatur. Tänk om tänk rätt.
    Det gör det väl med tvättlappar blötta med sprayflaska? Tänk om tänk rätt var det va ?
  • Anonym (@)
    Anonym (I) skrev 2016-03-05 20:50:04 följande:

Men vadå kommer BVC hem till en och kontrollerar eller vad?

BVC här gör hembesök 1 gång under första 2 veckorna
  • Anonym (@)
    amalie79 skrev 2016-03-05 21:23:18 följande:
    Man kan dock säga nej tack och boka tid där istället.
    Kan man säkert men ganska skönt att slippa åka iväg tyckte jag
  • Anonym (@)
    Anonym (Sunt förnuft!) skrev 2016-03-06 09:49:40 följande:

På bvc så har dom alltid berömt vår sons hud. Dom undrar hur jag gör, vilket knep jag har. Hans hud har aldrig någonsin varit röd eller irriterad. Han är över ett år idag.

Vi använder aldrig någonsin salvor eller puder, vi tvättar aldrig rumpan med vanligt vatten vid bytena, vi byter aldrig blöja på natten. Vi använder bra kvalitetsblöjor och våtservetter.

Sonen har redan från början blivit utsatt för alla möjliga djur och har från dag ett varit med i stall, hönshus osv. Inte heller kokar vi flaskor utan diskar dom helt vanlig :)

Våtservetter skapar inte allergier. Allergier kommer från ärftlighet och miljö. Barn behöver utsättas för diverse saker innan ett års ålder. Genom att skydda barnet från allt som en människa eventuellt kan bli allergisk mot så skapar man samtidigt ett känsligt barn som helt saknar skydd mot allergener. Exempelvis så innehåller kvalitets-våtservetter enbart en kemikalie, citronsyra. Citronsyra finns i MASSVIS med varor. Och det produceras dessutom av kroppen själv. Så om ens barn är allergisk mot citronsyra så är det riktigt, riktigt illa.

Billigare och sämre våtservetter innehåller självklart mer skit. Men det är väl självklart att man väljer med omsorg. Ingen vettig person köper väl någon vara utan att kolla innehåller först?

Så här skriver Livsmedelsverket om citronsyra

"Kan citronsyra ge allergiska reaktioner?

Nej, man kan inte vara allergisk mot citronsyra. Vid allergi reagerar man på proteiner och citronsyra är inte ett protein. Citronsyra produceras naturligt i våra celler, som ett sätt att ge cellerna energi.

Vi hör från konsumenter och ser på sociala medier att en del personer ändå uppger att de reagerar på citronsyra men vi kan alltså inte säga vad det beror på.

Om du misstänker att du fått en reaktion på grund av den mat du ätit bör du kontakta sjukvården. De kan göra utredningar för att fastställa orsaken till symtom som kan bero på allergi eller annan överkänslighet. Man kan få reaktioner av andra orsaker än av maten och därför är det viktigt att utreda reaktionerna grundligt så att man inte begränsar kosten i onödan."

ALLA våtservetter innehåller kemikalier mer eller mindre , därmed har ingen sagt att alla barn blir allergiska av dom . MEN risken finns att det framkallar allergi . O vem vill ens riskera det ? Det kan visa sig senare i livet .
  • Anonym (@)
    Anonym (Sunt förnuft!) skrev 2016-03-06 09:58:30 följande:
    Ja. Och som jag skrev så innehåller dom bästa enbart en. Citronsyra. Som INTE kan orsaka allergier.
    Vilken sort är det ?
Svar på tråden Skötbord i sovrummet?